Waren het tijdens de Paasraces de wisselende weersomstandigheden die de coureurs van het Burando Production Open parten speelden; met Pinksteren zorgden de vele Porsches voor een situatie die grote waakzaamheid vereiste. Het tegelijkertijd plaatsvinden van het ADPCR en het BPO had tot gevolg dat het publiek zich nooit hoefde te vervelen. Baancommissarissen kregen verzuurde polsen van het zwaaien met de blauwe vlaggen. De signalen waren zeker niet altijd gericht aan de rijders van het BPO. De heren (dames ontbraken deze maal) waren weliswaar dertig seconden later gestart dan de enorme verzameling aan Porsches; in een mum van tijd hadden de auto’s uit de divisie 1, 2 én 3 de tragere deelnemers van het ADPCR te pakken. Vooral de oude 944’s waren geen partij voor de Volvo’s, BMW’s en andere snelle BPO-ers. Links en rechts werden de log ogende 944’s (Porsche leverde al eens mooiere modellen af) gepasseerd. Ook de stuurmanskunst en de kennis van de reglementen van enkele Porscherijders lieten zo af en toe te wensen over. Zo werd de nagelnieuwe BMW 335d Coupe van de uiterst succesvolle Rob Severs hard van achteren geraakt, toen een bestuurder van een 944 niet door had dat het gehele veld een traag treintje had gevormd achter de safetycar. De betreffende coureur moet het vlaggenboek (met plaatjes) er nog maar eens op naslaan.

Dus startte Rob Severs de derde race in divisie 1 met een licht geschonden derrière. De schade zal snel worden gerepareerd, want de witte nieuwe BMW wordt verkocht of verhuurd aan een raceliefhebber die (wellicht tijdens de Pinksterraces) besefte dat er muziek zit in de bloedsnelle 335d Coupé. Dat bewees Severs met twee eerste plekken en een tweede positie in de derde en laatste race.

Eventueel afscheid nemen van je racelieveling is het logische gevolg van het rijden in een wagen die bestemd is voor de verkoop. Want natuurlijk moet de schoorsteen blijven roken van Hans Severs Autobedrijf met vestigingen in Woerden en Alphen aan den Rijn waar ook Rob emplooi heeft gevonden. ,,Nee, zelf houd ik mij niet bezig met het zoeken naar een huurder of koper van deze auto’’, zegt Severs junior vlak voor de start van race drie. Zijn lachje is veelbetekenend. Zijn gezicht verraadt dat hij weinig moeite zou doen om een nieuwe eigenaar te vinden voor zijn geliefde racer.

Tot tweemaal toe wist Severs zijn poleposition te verzilveren. In de slotrace zou hem dat niet lukken. Hij finishte achter Anthony Ashley (BMW M3) als tweede. Severs betreurde het dat in de drie divisies van het BPO tijdens de Pinksterraces de nodige vertrouwde gezichten ontbraken. Het maakte het bepaald niet stil op de baan vanwege de Porsche invasie. ,,Hartstikke leuk’’, vond Severs. ,,Alleen jammer dat die gast in zijn 944 niet zat op te letten en zomaar bij mij achterop knalde.’’

Ook Jochen Pethke had genoten van de drukte op het asfalt. En nog meer van de prima resultaten die hij boekte in divisie 2. Eindelijk liet zijn Volvo 850 Estate weer eens zien waartoe hij allemaal in staat is. Tijdens de zaterdagse race viel er nog weinig te juichen voor Pethke. Aanvankelijk verliep alles voorspoedig. ,,Maar halverwege maakte een zwarte plof een einde aan mijn optreden.’’ Witte rook volgde. Met de verkiezing van een nieuwe Paus had het witte rooksignaal niets te maken. Zijn turbo was geploft. ,,Op zoek naar een nieuwe dus.’’ In zijn woonplaats Vijfhuizen tikte hij een geschikt exemplaar op de kop. Op het circuit werd zaterdag en zondag hard gewerkt om de trouwe Estate raceklaar te krijgen voor de twee races op Pinkstermaandag. Een grote verzameling Poolse autocoureurs op het circuit (KIA-bestuurders) zorgde ervoor dat Pethke nooit de kans kreeg om even in te dommelen. Ook op de momenten dat hij snakte naar een korte nachtrust.

Het harde werken loonde zich, want maandag was Pethke in divisie 2 onverslaanbaar. ,,Toch niet slecht voor zo’n rijdend tuinhuis!’’, grapte hij over de taaie Volvo uit 1994 waarin ooit Jan Lammers furore maakte.

In divisie 3 wordt deze dagen veel gesproken over Joey Swart in zijn Seat Ibiza. De nog maar 16 jaar oude tiener uit Vlaardingen is voor zijn concurrenten nu al een geduchte tegenstander. De ontwapenende jongeling haalde in november van het vorig jaar zijn racelicentie en gaat sindsdien met sprongen vooruit. Net als Pethke bracht de zaterdag Swart slechts rampspoed. Een gevecht met een Porche 944 bekocht Joey met een definitieve parkeerplaats in het gras. ,,Ik was veel sneller en zette mijn Seat er in de Kumhobocht naast, maar hij had mij niet gezien en kegelde mij van de baan.’’

Zijn revanche kreeg hij maandag. Met een mooie tweede plek in zowel de tweede als in de derde race kon Joey Swart toch nog terugkijken op een geslaagd weekeinde. De autosport interesseert hem al vanaf zijn zesde jaar. Vader Alex bezorgde zoonlief op twaalfjarige leeftijd zijn eerste auto. ,,Om mee te driften. Ging hartstikke goed. Vorig jaar vond ik het tijd worden om de stap te maken naar het racen. Bij Dutch Race Driver Academy van Dillon Koster en Danny van Dongen heb ik mijn licentie gehaald. Ik heb er op vijf en zes november twee meesterlijke dagen meegemaakt.’’ Bovendien legde Joey Swart er de basis voor een veelbelovende loopbaan waarvan niemand weet waar deze zal eindigen.

9068713
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3316
6230
15371
9013205
143595
211729
9068713

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven