Kleine kinderen zijn in de regel huiverig om thuis op zolder rond te snuffelen. Omdat het er spookt. Dat laatste geldt zeker ook op het Belgische circuit van Zolder. In de zondagse wedstrijd van het Burando Production Open (onderdeel van het race-event Syntix Superprix) was er aanvankelijk geen vuiltje aan de lucht. Dus vertrokken de meeste wagens in de drie divisies (aangevuld met deelnemers aan de Duitse Tourwagen Cup: GTWC) op slicks. Na tien rondjes kwam het ineens met bakken uit de hemel. De coureurs leken op knikkers te rijden. Links en rechts gleden de wagens van de baan. Natuurlijk maakte een rode vlag een einde aan de gevaarlijke situatie.

De zaterdagse race was ook nat. Gelukkig had het hemelwater zich al voor de start gemeld, zodat het veld op regenbanden vertrok. De twee manches in het BPO werden zondag gevolgd door een derde. Niet op het asfalt van Zolder, maar op de openbare weg richting Nederland. Want menig Nederlands coureur is voetbalfan. Dus piepten de rijders er na hun zondagse optreden snel tussenuit om op tijd te zijn voor de aftrap van de achtste finale tussen Nederland en Mexico. Aangezien Oranje ook de vierde test doorstond, zullen vele BPO-coureurs zaterdagavond in Zandvoort op zoek gaan naar een televisiescherm. Want op de vooravond van de Zandvoort Masters neemt het Nederlands elftal het op tegen Costa Rica. Hopelijk zijn de gezichten van de coureurs tijdens de zondagse BPO-race voorzien van grote grijnzen. Omdat de voetballers het opnieuw wisten te flikken…

Waarschijnlijk hebben de weergoden een voorkeur voor alles wat met Italië te maken heeft, want terwijl er op zondag 29 juni in Frankrijk, België en grote delen van Nederland sprake was van regelrecht noodweer, werden de bezoekers van de themadag Italia a Zandvoort op het circuit van de badplaats getrakteerd op een heerlijke zomerse dag. Een paar honderd kilometer zuidwaarts kletterde hagel naar beneden en plensde de regen onbedaarlijk neer. Ook het circuit van Zolder wist de dans niet te ontspringen. ,,Na tien rondjes was het ineens bal’’, herinnert Liesette Braams zich het plotselinge waterfestijn . ,,Ik was op intermediates gestart en kon mijn auto dus op de baan houden. Even had ik de hoop dat ik mijn grote concurrent in divisie III Pieter van der Wal kon binnen hengelen. Hij was namelijk gestart op slicks. Helaas was zijn voorsprong te groot. Later bleek dat hij heel handig het grind had opgezocht om nog iets van grip te krijgen.’’

De zaterdagse race werd wel een prooi voor Braams. Op de natte baan maakte zij voor het eerst gebruik van Hankook regenbanden. ,,Die functioneerden boven verwachting goed. Eenmaal op temperatuur had ik over grip niet te klagen. Mijn koppositie kwam nooit in gevaar . Het was voor mij een echte ‘only the lonely race.’’ Een liefhebber van natte banen zal Liesette nooit worden. Daar zorgde de klapper op het circuit van Zandvoort in 2009 voor. ,,Toch ben ik op Zolder veel van mijn angst kwijtgeraakt. Daar ben ik heel blij mee.’’

Na de zondagse race waarin zij tweede werd, speerde Liesette naar huis om op tijd te zijn voor het voetbal. ,,Ik zat in de auto met mijn overall aan. Zeiknat van de champagne. Thuis onder de douche gesprongen, een uurtje geslapen en naar Nederland – Mexico gekeken. Daarna direct naar mijn mandje, want enigszins gesloopt.’’

In divisie II was Twan Knop tweemaal de snelste. Ook in de regen op Zolder was de Audi met LPG als brandstof ijzersterk. Knop zal niet al te uitbundig hebben gejubeld. Tijdens het Belgische uitstapje was vooral het weer zijn concurrent. Tot luidruchtig wapengekletter tijdens de Masters zal het voor Knop niet komen. Budgettair is de Brabander helaas niet in staat om gedurende twee opeenvolgende raceweekeinden in actie te komen.

Peter van der Ham krijgt dat wel voor elkaar. Hij is sowieso niet van plan om ook maar één race in het kampioenschap te missen. ,,En zo hoort het ook. Als je deelneemt aan het BPO, dan ben je er. Ook bij uitstapjes buiten de deur. Zo’n end is Zolder ook weer niet. Of ik nou naar Assen rijd of naar het noorden van België. Vanaf mijn woonplaats Mijdrecht is het allebei zo’n twee en een half uur sturen.’’

9068928
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3531
6230
15586
9013205
143810
211729
9068928

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven