Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort komen niet alleen drie startvelden met Formule 1-auto’s aan de start, maar ook drie klassen die een onbetwist voorportaal van de Formule 1 waren. De Formule Junior vormde in de periode 1958 – 1963 de opstap naar de eredivisie van de autosport. De hoog aangeschreven FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors komt met naar verwachting meer dan 30 auto’s naar Zandvoort. Kom op 29, 30 en 31 augustus kijken naar de klasse waarin onder meer Jim Clark, John Surtees en Jochen Rindt zich in de kijker reden!



Wereldwijd zijn er welgeteld drie historische raceklassen die onder auspiciën van de FIA vallen. Alle drie komen ze in actie tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. Trouwe bezoekers kennen het FIA Masters Historic Formula One Championship en het FIA Masters Historic Sports Car Championship. Dit jaar maakt ook de FIA Lurani Trophy for Formula Junior Cars deel uit van de Historic Grand Prix Zandvoort. Vorig jaar kon u al kennismaken met de Formule Junior, tijdens races van het FJHRA/HSCC ‘Millers Oils’ UK Championship.



Jim Clark, John Surtees, Jochen Rindt en Wolfgang von Trips behoren tot de coureurs die via de Formule Junior uitgroeiden tot Formule 1-sterren. Ook rijders als Gerhard Mitter, Mike Spence en de eenmalige Grand Prix-winnaars Lorenzo Bandini en Giancarlo Baghetti legden de basis voor hun carrière in de Formule Junior. In de periode 1961-1963 kwam de Formule Junior elk jaar naar het circuit van Zandvoort. De racewinnaars Tony Maggs (1961), Peter Arundell (1962) en Frank Gardner (1963) groeiden ook door naar de Formule 1.

De Formula Junior Historic Racing Association verwacht meer dan 30 Formule Juniors aan de start tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. Daaronder ook drie Nederlanders. Floris-Jan Hekker (Rayberg uit 1959) en Jan Biekens (Stanguellini uit 1960) kennen we al van de Formule Junior-races van vorig jaar. Dick van Amsterdam is van de partij met zijn Belgica F3 uit 1965.



Let ook op Martin Walford. Hij bestuurt de Lotus 22 waarmee Peter Arundell in 1962 succesvol was op onder meer het circuit van Zandvoort. Peter Knöfel komt in actie met zijn Emeryson, de auto waarmee de latere Formule 1-coureur Mike Spence successen boekte. De Cooper T65 van Malcolm Wishart is het prototype van de Formule Junior voor 1963 van het befaamde merk.

De Formule Junior was de opvolger van de 500 cc Formule 3-klasse, die ook in actie komt tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. De FIA Lurani Trophy dankt zijn naam aan de Italiaanse graaf ‘Johnny’ Lurani, die het initiatief voor de klasse nam.



De glorietijd van de Formule Junior duurde van 1958 tot en met 1963. De klasse bestrijkt de periode waarin de techniek van formuleauto’s revolutionair veranderde. De oudste auto’s uit het veld hebben de motor voorin liggen, in die tijd werden ook nog ladderchassis’ en trommelremmen toegepast. Latere versies van Formule Junior-auto’s hebben een achterin geplaatste motor, een zogenaamd ‘space frame’ of zelfs een monocoque, schijfremmen en een aanzienlijk geëvolueerde wielophanging. De auto’s worden aangedreven door een motor met een cilinderinhoud van 1.000 of 1.100 cc, gebaseerd op een productiemotor van onder meer Ford, BMC en Fiat.

Tekst: PR

10046929
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3662
5193
31991
9988192
84157
118171
10046929

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven