Na de officiële lancering van de TCR Benelux eind 2014, werd er bij RACB, KNAF en ACL, de drie betrokken federaties, en promotor Kronos Events hard gewerkt aan de opstart van de TCR Benelux in 2016. Daarnaast niet te vergeten, de Kick Off die in oktober van dit jaar zal plaatsvinden op het Circuit van Mettet.

Zuiver technisch respecteert TCR Benelux de regels die wereldwijd gelden voor alle auto's van de TCR International Series. Alle auto's zijn voorzien van een op een seriemodel gebaseerde tweeliter turboaangedreven motor met ongeveer 320 pk en er wordt gewaakt over een stabiliteit voor zowel het reglement als het kostenplaatje. Zo schommelt de kostprijs van een TCR-auto tussen de 70 tot 95.000 €, terwijl een seizoen in de TCR Benelux zo'n 80.000 € kost.

Op sportief vlak wijkt TCR Benelux een beetje af van het vaste stramien van de Touring Car Racer met enkel sprintraces, terwijl er in Benelux-verband liefst vier sprints worden voorafgegaan door de zogenaamde Long Race. Zo kan een auto in de TCR Benelux door 1 of 2 rijders worden bestuurd en delen zij ook alle behaalde punten. Op die manier kunnen zowel rijders die solo gaan als koppels vol scoren. Innoveren, dat is iets wat de promotoren van de TCR Benelux nog meer willen doen...

"In een wereld waar sociale media steeds een grotere rol spelen, willen we ook de TCR Benelux laten meesurfen," stelt Koen Wijckmans, coördinator van de TCR Benelux. "Zo zal de startgrid voor de Long Race worden samengesteld op basis van stemmen via Facebook. Wie kan er stemmen? Iedereen! Sponsors, teams, rijders, merkvertegenwoordigers kunnen hun contacten activeren door hun rijders of auto's op het voorplan te zetten. Dankzij de link met Facebook kunnen zij, bijvoorbeeld, wedstrijden organiseren, zoals het winnen van een co-drive of vrienden op FB uitnodigen om te komen om zijn of haar rijder aan te moedigen. Op die manier kunnen we de community van Facebook betrekken bij de events en dus een breder publiek warmmaken voor de TCR-races in Nederland, België en Luxemburg."

Uiteraard blijft het sportieve aspect belangrijk. Het aantal "likes" op Facebook legt de volgorde vast voor de startopstelling van de 60' durende Long Race, maar nadien bepaalt de strijd op de baan de hiërarchie. In de Long Race worden punten uitgereikt op basis van de uitslag en zijn het de snelste ronden die de startopstelling bepalen van de daaropvolgende sprints. "De Long Race is tegelijkertijd de kwalificatie," vervolgt Claire Dubbelman, coördinator TCR voor Nederland. "Om dat mogelijk te maken moet er tussen de 25ste en de 35ste minuut gepit worden. Dat wil zeggen dat de snelste rondetijden tijdens de twee stints de plaatsen bepalen op de grid."

Er zijn vier sprintraces van telkens 20', die twee keer (tussen Race 1 en Race 2, en een laatste keer tussen Race 3 en Race 4) worden onderbroken door de komst van de leading car. Een rustpauze van enkele uren is er voorzien tussen Race 2 en Race 3, zodat de auto's eventueel opnieuw rijklaar kunnen gemaakt worden. Zegt Marc Van Dalen, co-directeur van Kronos Events: "Wij hebben het principe van de leading car al eerder toegepast en dat was een zodanig groot succes, dat we het terug bij elkaar brengen van het startveld ook in de TCR-sprints toepassen. Om het nog spannender te maken, zal de rijder die in de Long Race de snelste tijd neerzette na de eerste verplichte stop, de start nemen in Race 1 (en Race 2 na de hergroepering door de leading car), terwijl de plaats op de grid in Race 3 zal afhangen van de snelste rondetijd voor de verplichte pitstop."

Het hoogtepunt van de TCR Benelux zijn dan ook de vier achtereenvolgende sprints, goed voor 80 minutenclose racing van het zuiverste soort! Als men de vrije training van 45' bijtelt met de Long Race en de vier sprints, komen we voor elk weekend van de TCR Benelux aan 185 minuten op de baan. Zeven keer zal Kronos Events dit programma in de aanbieding hebben op zes verschillende circuits. In willekeurige volgorde zijn dat in België, Spa-Francorchamps, Circuit Zolder en Mettet. In Nederland Assen en Zandvoort en tenslotte Colmarberg in Luxemburg. Eén circuit zal twee keer bezocht worden, zodat de TCR Benelux 7 rounds telt, waarvan de 6 beste resultaten worden weerhouden.

De TCR Benelux begint al dit jaar, met de Kickoff op het Belgische Circuit van Mettet op 25 oktober. "De krijtlijnen werden uitgetekend," besluit Jean-Pierre Mondron, co-directeur van Kronos Events. "Ons volgende streefdoel is het tijdig volledig uitwerken evan een evenwichtige kalender met start van TCR Benelux in april 2016. En daarnaast wordt er gewerkt aan de organisatie van de Kickoff van TCR Benelux op 25 oktober op het Circuit van Mettet. De bedoeling is om daar TCR-auto's voor de eerste keer aan het werk te zien en teams, rijders en uiteraard het publiek de kans te geven een voorproefje te geven van wat ze mogen verwachten in 2016.

Klik hier om het filmpje van de presentatie te bekijken

PR

9068906
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3509
6230
15564
9013205
143788
211729
9068906

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven