K2 Content

In de Plus Rallysprint 2008 wist Bernhard ten Brinke vandaag niet voor een kleine stunt te zorgen. De debutant uit het Gelderse Zeddam wist de openingsproef wel uit te rijden, maar moest de rallysprint alsnog verlaten doordat de eerste versnelling was afgebroken. Ondanks deze tegenvaller heeft de huidige rijder van de Eurocup Mégane Trophy de smaak te pakken en zal dit jaar proberen om opnieuw aan een eendaagse rally(sprint) deel te nemen.  

Op de rallypaden begon Ten Brinke vanmorgen vroeg (08:00 - 11:00 uur) samen met navigator Dennis Abrahams aan het verkennen van de proeven die in de omgeving van Etten-Leur, Zundert en Roosendaal waren uitgezet. Nadat de notes goed op papier waren gezet, ging het duo nog een keer naar de verplichte service in Vosdonk voor de laatste voorbereidingen. Rond 12:40 uur begon de door Whirlpool Breda gesponsorde Ten Brinke met een door van Van Merksteijn Motorsport geprepareerde Mitsubishi Lancer EVO9 (klasse N4) aan zijn eerste proef (KP1 DEBA). Nadat de eerste zeven rijders voor hem van start waren gegaan, probeerde Ten Brinke eveneens goed van zijn plaats te komen.

Toen de ondernemer het startsein kreeg om te mogen vertrekken en zijn koppeling liet opkomen, sloeg echter de versnellingsbak vast. Ten Brinke zag dat de eerste versnelling van zijn wagen was afgebroken, waardoor hij niet van zijn plaats kwam. Met een achterstand van zestien seconden wist Ten Brinke zich met de tweede versnelling alsnog te verplaatsen en probeerde een snelle tijd op de chrono’s te zetten. Ook na de proef sloeg zijn versnellingsbak weer vast, waardoor verder rijden geen zin meer had. De 30-jarige rijder moest hierdoor voortijdig de rallysprint voor gezien houden. De Plus Rallysprint werd na zes klassementsproeven uiteindelijk gewonnen door Erik Moree (Mitsubishi Lancer EVO 8). Hans Weijs junior (Citroen C 2 R2 Max) en Jan van den Marel (Porsche 997 GT3) werden respectievelijk tweede en derde.

Bernhard ten Brinke: “Ik had me mijn debuut in de rallysport wel anders voorgesteld, maar het blijft een mechanische sport. We hadden met dit materiaal en met een beetje meer geluk zeker in de top drie kunnen eindigen. Voor mij is de rallysport compleet nieuw. Ik heb onlangs mijn rallylicentie gehaald en moest als circuitrijder nog wennen aan de notes van mijn navigator. Afgelopen vrijdag heb ik nog met Peter van Merksteijn senior & junior met de Mitsubishi Lancer EVO9 getest op Nordhorn (vlak over de grens bij Enschede) en leerde daar de kneepjes van het vak. Gisteren en vanmorgen heb ik met Dennis Abrahams de notes op papier gezet. Bij de start ging het echter al mis doordat de eerste versnelling vast sloeg, kennelijk doordat een tandwiel in de bak is afgebroken. Ik heb de proef daarna nog wel uitgereden, maar de bak sloeg niet veel later weer vast. Verder rijden was geen optie meer. Ik probeer dit jaar sowieso nog een rallysprint te rijden om wellicht in de toekomst deel te nemen aan de grotere Europese rally’s. Ik wil het gehele rallyteam van Van Merksteijn Motorsport bedanken voor de goed geprepareerde auto. Tenslotte wil ik in mijn hoofdsponsor Whirlpool uit Breda en mijn overige relaties bijzonder bedanken. Ik ben volgend jaar zeker weer van de partij!”

Tekst: PR

14661629
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2399
3266
5665
14632589
114483
126429
14661629

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven