Het duurt nog even voordat het nationale autorensportseizoen wordt geopend met de Paasraces, maar op het Circuit Park Zandvoort verlekkert men zich al aan het vooruitzicht dat er weer een topklasse in aantocht is. Het is het nieuwe Nederlands GT4 Kampioenschap met tot de verbeelding sprekende droomauto's van Aston Martin, Corvette, Porsche, Ford Mustang, Ginetta en BMW.




Intussen haalt Erik Weijers opgelucht adem. De Chief Operating Officer van het CPZ, zoals een bedrijfsvoerder tegenwoordig in goed Nederlands genoemd moet worden, was de grote initiator van dat nieuwe kampioenschap dat vanzelfsprekend Dutch GT4 Championship gaat heten. Hij wilde weer een spraakmakende klasse op poten zetten en zag in het Grand Turismo een uitdagend perspectief. Daarvoor kwamen geen goedkope wagens in aanmerking en zeker niet in een tijd waarin op de kleintjes gelet moet worden. Weijers zweette pareltjes. Zou het lukken om het GT4-kampioenschap met een redelijk startveld van de grond te krijgen?

Maar zie. Wonderwel staan er met de Paasraces minstens achttien pareltjes op de grid, bijzondere wagens welteverstaan die niet voor iedereen zijn weggelegd. De voortekenen duiden zelfs op meer dan twintig, alsof er geen recessie bestaat. "Toen we afgelopen zomer het GT4-kampioenschap introduceerden, was er van een crisis nog geen sprake. Ik heb hem wel even geknepen of het zou lukken om voldoende deelnemers te trekken. Met veertien auto's was ik al blij geweest. Maar we hebben er veel meer. Kennelijk is het een klasse waar Nederland naar uitkijkt", concludeerde Weijers voldaan. 

 

Paul van Splunteren was met Allard Kalff (Ford Mustang FR500C) één van de eersten die zich voor deze GT4-klasse aanmeldden. De 51-jarige eigenaar van Porsche Centre Eindhoven racet al een jaartje of twintig, waarvan de laatste twee seizoenen in de competitieve Europese Porsche Supercup. Hij vormt samen met Bas Schothorst een equipe op een Porsche 911 997. "Ik ben en blijf een Nederlandse autosporter. Daarom wilde ik meteen meewerken om weer een koningsklasse op te bouwen. Die hebben we op Zandvoort toch wel gemist. Het was de laatste jaren toch wat armoe wat dat betreft. Met deze GT4 hopen we weer een stukje theater te creëren waarvoor de mensen naar het circuit komen. We willen er het hoofdfeestje van maken", vertelde de oud-Zaankanter enthousiast. Samen met Schothorst, die vorig jaar winnaar werd van de BMW 130i Cup, nam Van Splunteren gisteren een voorschot op het seizoen. In Amsterdam (in één van de twintig Bilderberg-hotels presenteerde) het duo zich als eerste van alle GT4-deelnemers. Dat Van Splunteren en Schothorst op één wagen staan ingeschreven, is mogelijk door het format van het Dutch GT4. Elk raceweekeinde kent op zaterdag en zondag een sprintrace van 25 minuten, plus op de zondag nog een duurrace met pitstop van 50 minuten. Rijders kunnen ook solo deelnemen. Er is een rekenformule ontwikkeld om tot een klassement te komen.

Omdat verschillende merken aan de strijd deelnemen heeft promotor CPZ de technische gang van zaken uitbesteed aan Stéphane Ratel Organisation, dat al het Europees GT4-kampioenschap organiseert. SRO bepaalt aan de hand van tests met de verschillende merken de 'balance of performance'. Dat wil zeggen dat de wagens onderling gelijkwaardig kunnen presteren.

Bron: Telegraaf
Geschreven door: Coo Dijkman

 

9042729
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2322
5584
29524
8959249
117611
211729
9042729

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven