Tijdens de openingsraces op het Circuit Park Zandvoort werden dit weekend de eerste races van de nieuwe koningsklasse Dutch GT4 verreden. De eerste race op zaterdag werd zeer succesvol afgesloten door Jeroen Bleekemolen met de overwinning. Helaas hebben last-minute reglementswijzigingen op zaterdag het team echter genoodzaakt uit protest niet aan de derde race deel te nemen.



De reglementen voor de Dutch GT4 waren opgesteld als volgt: kwalificatie 1 bepaalt de startopstelling van race 1 en 3, kwalificatie 2 bepaalt de startopstelling voor race 2. In het Dutch GT4 kampioenschap wordt gereden met een gentlemen driver en een professionele rijder. Vele teams hadden hierop hun strategie bepaald en lieten de eerste kwalificatie door de snelste rijders doen, in het geval van Certainty by Day V Tec door Jeroen Bleekemolen en Henry Zumbrink.

Op zaterdagmiddag werd door de wedstrijdleiding besloten, onder protest van meerdere teams, dat hierin een wijziging zou plaatsvinden in verband met de veiligheid. Gesuggereerd werd dat bij de start van de race gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan, door de gentlemen drivers, die minder ervaren zouden zijn. Echter wie naar de startlijst kijkt, komt menig ervaren en zelfs internationale rijders tegen, waardoor de teamleiding van Certainty by Day V Tec dit ter discussie stelde. Daarnaast werd hiermee in hun ogen de gehele strategie van het weekend over de balk gegooid door de wedstrijdleiding.

Als alternatief werd voorgesteld om bij enige twijfel over de eventuele veiligheid bij de start, de race te laten starten door de professionele coureurs. Op deze manier zou een last-minute ingreep voor de veiligheid zo min mogelijk invloed hebben op de teamstrategieën. Dit voorstel werd echter van de hand gedaan, waardoor de startopstelling voor race 3 gewijzigd werd en het team van Certainty by Day V Tec in plaats van vooraan de grid (2e en 7e startpositie) naar achteren werd verplaatst (21e en 22e startpositie). Gedurende de maandag is tot vlak voor de race overleg geweest met de wedstrijdleiding om tot een oplossing te komen, zelfs tijdens de opwarmronde. Tegen een officiële beslissing van de race commissarissen kan echter geen protest aangetekend worden, ook niet na de wedstrijd. Hierdoor voelde Certainty by Day V Tec zich genoodzaakt een statement te maken door niet van start te gaan in de laatste race. Na een opwarmronde kwamen beide Corvettes terug in de pitstraat en werden daar geparkeerd, als protest tegen deze reglementswijzigingen. Overigens was ondanks deze veiligheidswijziging direct na de start een aanrijding en werd de race geneutraliseerd.

Certainty by Day V Tec betreurt ontstane situatie, maar hoopt met dit statement voor het volgende raceweekend meer duidelijkheid te krijgen over de reglementen voor het nieuwe kampioenschap en snel weer te kunnen overgaan tot waar het in het Dutch GT4 echt om gaat: close racing met supercars, toprijders en –teams!

www.certainty.nl

9042496
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2089
5584
29291
8959249
117378
211729
9042496

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven