Jeroen Bleekemolen heeft tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort de tweede race in het Tango Dutch GT4 Championship gewonnen. Hij startte in zijn Corvette C6 vanaf de laatste startrij, maar slalomde zich binnen tien ronden tot vlak achter leider Phil Bastiaans. Vervolgens voerde Bleekemolen ook nog eens een geslaagde inhaalactie op Bastiaans uit om de race te winnen.



Bij de start was het zoals gewoonlijk Bastiaans die goed weg was. Al had hij zelf ook niet verwacht dat hij vanaf de zesde plek als leider de Tarzanbocht uit zou komen. "De start is het sterke punt van mijn Porsche 997, die veel koppel bezit en de motor achterin heeft liggen. Het is maar goed ook dat ik zo snel startte, anders had ik nooit zo ver naar voren kunnen komen." Bertus Sanders had zich als tweede gekwalificeerd, maar was minder goed weg. Hij spinde kort na de start de grindbak van de Slotenmakerbocht in. Ook Jeroen Bleekemolen kende vanaf de 22e positie een goede start; hij kwam na de eerste ronde al door op de achtste positie. Bleekemolen startte achteraan omdat hij zaterdag ten tijde van de kwalificatie verplichtingen had in de Duitse Porsche Carrera Cup. "Ik kon op vier nieuwe banden starten, waardoor ik een duidelijk voordeel had ten opzichte van veel andere coureurs. Een andere reden dat ik zo snel naar voren kwam, was dat ik vrijwel constant mijn eigen tempo kon rijden. Het was niet zo dat ik van het ene in het andere gevecht verzeild raakte."

Alleen met Allard Kalff (Ford Mustang FR500C) had de Corvette-coureur het in de zesde ronde in gevecht om de derde plek even flink aan de stok. Bleekemolen: "Dat was echt een leuk gevecht. Op een gegeven moment reden we echt spiegel en spiegel en we keken elkaar door het raam van onze bolides zelfs even kort aan. Toen haalde ik Allard in. Ik heb even gezwaaid en ging er vandoor. Hij zwaaide nog terug." Vanaf dat moment zag Kalff de Corvette, in handen van Bleekemolen verreweg de snelste bolide op de baan, steeds verder uit zicht verdwijnen. Waar Bleekemolen wegreed van Kalff, naderde hij leider Bastiaans. In de negende ronde zat hij op zijn staart. Bastiaans: "Ik maakte een foutje in de Kumhobocht, door een klein beetje overstuur kwam ik te wijd uit en Jeroen ging me direct voorbij. Ik kan er wel mee leven, want ook zonder foutje had ik Jeroen nooit lang achter me kunnen houden."

Een grote voorsprong nemen zat er niet in voor Bleekemolen, maar dat was ook niet noodzakelijk. Met een marge van ruim zeven tienden werd hij als winnaar afgevlagd. "Het leek misschien makkelijk om zo door het veld heen te rijden en naar voren te komen, maar dat was het zeker niet. Ik heb er echt voor moeten knokken." Bastiaans kwam in de slotfase flink onder druk te staan van Danny van Dongen (Corvette C6) en Sebastiaan Bleekemolen, die van polepositie startte, maar tijdens de race wat wegzakte. "Ik was allang blij dat Danny erin slaagde Sebastiaan te passeren, anders had Jeroen zijn broer misschien nog wel kunnen helpen. Nu kon ik Danny achter me houden door zeer verdedigend te rijden. Vrijwel iedere bocht moest ik de binnenste lijn nemen om te voorkomen dat hij me in zou halen. Gelukkig ben ik er in geslaagd mijn tweede positie te behouden, ik ben tevreden."

Ook Van Dongen was content - met zijn eerste podiumplek in het Dutch GT4. "Ik drong in de slotfase nog even aan bij Bastiaans, maar kon hem niet passeren. Toch heb ik een erg leuke race gereden met een ereplaats als beloning. Ik ben benieuwd wat het wordt in de hoofdrace."

Equipe Tim Buijs / Sebastiaan Bleekemolen heeft op Circuit Park Zandvoort de hoofdrace in het Tango Dutch GT4 Championship tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces winnend afgesloten. Junior Strous leek lange tijd op weg naar de overwinning, maar hij kreeg in de slotfase een stop-and-go penalty opgelegd vanwege een te korte pitstop. Het duo Buijs / Bleekemolen profiteerde en bezorgde BMW voor het oog van 17.500 toeschouwers de eerste zege sinds de oprichting van de klasse. Strous slaagde er dit keer, dankzij de rollende start, wel in zijn pole-position te verzilveren. Kort achter hem werd Allard Kalff in zijn Ford Mustang FR500C slachtoffer van het gedrang bij de start.

Hij raakte Simon Knap en ploegde met een lekke band door het grind van de Tarzanbocht. Knap kon zijn weg ongedeerd vervolgen en sloot aan op de vijfde positie. Strous en Buijs / Bleekemolen sloegen direct een gaatje ten opzichte van de rest van het veld. Het verschil groeide tot ruim drie seconden. Vervolgens was er tot de pitstops sprake van een status quo. Buijs gaf tijdens zijn stop het stuur van de BMW M3 over aan Bleekemolen, die plotseling tegen een achterstand van zes seconden aankeek ten opzichte van Strous, die zijn weg in de Aston Martin vervolgde.

Bleekemolen: "We hebben tijdens onze stop het zekere voor het onzekere genomen en zelfs 2,5 seconden ingeleverd ten opzichte van de minimale tijd. Dat is eigenlijk nog iets te veel, maar het probleem is dat onze auto geen pit limiter heeft. We moeten dus puur op gevoel onze snelheid bepalen en op de stopwatch op ons stuur de verstreken tijd in de gaten houden. We zijn nog op zoek naar een beter systeem, maar zolang we dat niet hebben, zijn we niet van plan risico te nemen." Daarmee was meteen verklaard waardoor de voorsprong van Strous direct na de pitstops was gegroeid tot maar liefst zes seconden. Hij bleek het gaspedaal van zijn Aston Martin GT4 een kleine anderhalve seconde te vroeg te hebben ingetrapt, en werd hiervoor bestraft met een stop-and-go penalty. Tijdens het uitvoeren hiervan viel hij terug naar de zesde positie. Buijs / Bleekemolen erfde de leiding en kwam in de laatste drie ronden niet meer in de problemen.

"Dit is zeker geen gelukkige overwinning. Pitstops zijn onderdeel van het spelletje en ook die moeten juist uitgevoerd worden. Doet een coureur dat niet, dan verdient hij straf. Ik vind ook niet dat we van de straf van Strous hebben geprofiteerd, misschien dat we een beetje geluk hebben gehad. We hebben gewoon een goede race gereden, volgens de regels", aldus Bleekemolen. Buijs viel hem bij: "We hebben steady gepresteerd, zaten elke ronde binnen een halve seconde van onze beste tijd. Het is hooguit iets minder leuk om door de straf van een ander te winnen, maar zeker niet onverdiend." Simon Knap bekroonde een goede race met de tweede positie. Knap bestuurde net als het winnende duo een BMW M3 en reed misschien geen opvallende race, maar wel zeer solide. Een podiumplek vormde zijn beloning. "Ik ben overgestapt van een Formule Ford van 500 kilo naar een GT-auto van 1500 kilo en dat gaat me goed af. Het is echt geweldig om hier als tweede te eindigen! Ik kan er niks aan doen dat anderen fouten maken, dat doen ze zelf. Ik ben tevreden."

Christiaan Frankenhout stapte met een welkome opsteker uit zijn auto. Frankenhout dacht - samen met teammaat Phil Bastiaans - vierde of vijfde te zijn geworden, maar hij reed in zijn Porsche 997 toch echt als derde over de finish. "Helemaal goed. Vijf podiumplekken in zes races, beter kan haast niet. We reden dit weekend met twintig kilo succesgewicht en dat merk je echt. Ik had moeite de andere bolides te volgen. We krijgen nu nóg meer ballast, dus het wordt extra moeilijk, maar we gaan in Assen gewoon weer ons best doen."

Uitslag race 2 Dutch GT4 Pinksterraces:
01. Jeroen Bleekemolen     26:14.248
02. Phil Bastiaans     26:14.988     +0.740  
03. Danny van Dongen     26:15.030     +0.782
04. Sebastiaan Bleekemolen     26:15.829     +1.581
05. Allard Kalff     26:16.424     +2.176
06. Junior Strous     26:16.708     +2.460
07. Duncan Huisman     26:21.643     +7.395  
08. Mikko Heino     26:21.880     +7.632
09. Pim van Riet     26:23.364     +9.116
10. Quint Engel     26:24.097     +9.849  
11. Simon Knap     26:25.465     +11.217
12. Paul Vahstal     26:28.410     +14.162
13. Niels Bouwhuis     26:30.968     +16.720
14. Lev Fridman     26:42.990     +28.742
15. Hans Hugenholtz     26:44.947     +30.699  
16. Harmen van Putten     27:00.613     +46.365  
17. Ardie van der Hoek     28:00.750     +1:46.502
18. Bas Schothorst     21:03.219     +3 ronden
19. Jan Lammers     18:18.051     +5 ronden  
20. Bertus Sanders     15:14.281     +9 ronden  
21. Mathijs Bakker     9:47.269     +10 ronden
22. Ferdinand Kool     2:05.061     +13 ronden

Uitslag race 3 Dutch GT4 Pinksterraces:
01. Tim Buijs / Sebastiaan Bleekemolen     50:29.736
02. Simon Knap     50:34.990     +5.254  
03. Phil Bastiaans / Christiaan Frankenhout     50:36.892     +7.156
04. Bas Schothorst / Paul van Splunteren     50:48.504     +18.768
05. Mikko Heino     50:48.734     +18.998  
06. Junior Strous     50:49.276     +19.540
07. Pim van Riet     50:55.747     +26.011
08. Rory Bertram / Ardie van der Hoek     51:07.171     +37.435
09. Jan Lammers / Bernhard van Oranje     51:19.943     +50.207
10. Quint Engel / Menno Kuus     51:21.294     +51.558  
11. Peter van der Kolk / Jeroen Bleekemolen     51:23.521     +53.785
12. Duncan Huisman     51:24.833     +55.097
13. Jan Joris Verheul / Bertus Sanders     51:26.187     +56.451
14. Henri Zumbrink / Harmen van Putten     51:44.551     +1:14.815
15. Hans Hugenholtz / P.C. van Oranje     51:47.905     +1:18.169
16. Lev Fridman     51:50.884     +1:21.148
17. Mickey Bertram / Niels Bouwhuis     50:30.701     +1 ronde
18. Mathijs Bakker / Mark Kroes     51:09.334     +1 ronde
19. Paul Vahstal     39:40.828     +6 ronden
20. Allard Kalff / Michiel Campagne     32:45.862     +10 ronden
21. Robert den Otter / Danny van Dongen     6:56.282     +24 ronden

Tekst: Dutch GT4

9506220
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8559
10008
80591
9360657
229921
158014
9506220

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven