Tijdens de Profile Pinksterraces heeft HTP-Racing een overtuigend debuut gemaakt in de koningsklasse van de Nederlandse autosport: Het Dutch GT4 kampioenschap. Niemand minder dan Junior Strous nam plaats achter het stuur van de fraaie HTP-Knaus Aston Martin. Met polepositions, fantastisch teamwork én een overwinning, heeft het nieuwe team direct haar visitekaartje afgegeven.



Op woensdag voor Pinksteren hield HTP-Racing één van haar inmiddels befaamde incentives voor een deel van de sponsorgroep. Tijdens die dag had teammanager en engineer Alex van Eijk het geluk niet aan zijn zijde. Hij liep een gekneusde voet en een gebroken pols op. Het was de bedoeling dat Alex reguliere rijder Reynier de Pundert zou vervangen in de Clio Cup. Reynier had namelijk een tentamen periode voor zijn studie. Duidelijk was dat Alex het raceweekend niet kon rijden na zijn onfortuin. In Vincent van der Valk werd al op de incentive een waardige vervanger gevonden.

Op diezelfde woensdag werd besloten om de Aston Martin in te zetten in het Dutch GT4 kampioenschap, de onbetwiste topklasse van Nederland op dit moment. Dat klinkt simpel, maar dat was het niet.

Junior Strous had slechts één middag op Zandvoort met de auto gereden en er was dus slechts summier iets bekend over een mogelijke set-up. Ook waren er geen onderdelen op voorraad, dus werd er direct gebeld met Pro-drive Aston Martin Racing in Engeland. Toen werd duidelijk dat er twee engineers van AMR tijdens de Pinksterraces aanwezig zouden zijn, omdat de Astons een vermogensbeperking zouden krijgen die alleen met de computers van het Engelse merk geprogrammeerd kon worden. Afgesproken werd dat ze wat extra veren en spoorstangen zouden mee nemen. Al bij aankomst bleek dat de engineers zelf geen ervaring met de set up van de auto’s hadden, omdat ze gewoonweg de auto’s niet zelf in competitie runnen. Dus op dat vlak geen hulp.

 In de eerste sessie werden wat drastische dingen uitgeprobeerd om zodoende de broodnodige info te verzamelen. Met het extra gewicht wat in de auto geplaatst moest worden bleek dat er van de oorspronkelijke set-up niets meer over was. De eerste avond was het 3 uur ‘s nachts om de auto weer op basis te krijgen. De tweede dag werd het 2 uur ‘s nachts om de gecalculeerde veranderingen toe te passen. Ondertussen reed Clio Cup nieuwkomer Van der Valk verrassend top 4 tijden in de trainingen.

Op zaterdag werd het weer 3 uur ’s nachts, maar nu alleen om de eerste pole en de eerste overwinning te vieren. Ook op zondag werd er doorgewerkt door de mannen van HTP-Racing. Er was nog steeds ruimte voor verbetering.

Race 2 werd om tactische redenen min of meer opgegeven om zodoende in race 3 vanaf pole te kunnen toeslaan. Ook dat pakte goed uit. Onbedreigd op kop begon het pitstop spel en daar kwam de enige smet op het weekeinde. Junior Strous had er het volgende op te zeggen:  "We hebben dit weekeinde gedomineerd. Maar met zo'n hectische korte  voorbereiding is het niet echt vreemd dat er een foutje insluipt. Ik heb gewoonweg verkeerd begrepen op welk punt de pit entry tijdslus zit. Ik drukte dus de stopwatch in op het verkeerde punt. ‘Mea Culpa’ zeggen ze dan toch? Maar ik ben onder de indruk van wat Alex met zijn team heeft neergezet. Ik heb vorig jaar al in Italie gezien dat zijn overwinningen in de Formula Gloria daar geen toeval was. Hij weet wat hij doet en schroomt ook niet om drastische maatregelen te nemen. Ook daar haalde hij bij zijn debuut in een nieuwe klasse met een nieuwe rijder direct de eerste plek. Dat is dus geen toeval."

Een stralende Alex van Eijk: "Ik ben gewoonweg trots op mijn team. Ik wil de jongens op de Clio's extra bedanken, want ze hebben hun werk zo goed gedaan dat ik bijna al mijn aandacht bij de Aston Martin kon houden. Het is echt niet overdreven als ik zeg dat ik het zonder hun niet had kunnen doen.  Dit weekeind heeft veel van de boys gevergd. Het was dan ook even een emotionele boel bij de eerste overwinning. Mooi om te zien! Vergeet niet dat de meesten nog maar 2 jaar of korter in de autosport bezig zijn. Ik heb het voorrecht om met toprijders te mogen werken waardoor ik dit soort uitdagingen aan kan gaan. Vorig jaar werd ik kampioen in Italie en met Christiaan Frankenhout runner up in de hoofdklasse van de Gloria's. Dat was eigenlijk niet mogelijk en nu dit... Dit kan eigenlijk ook helemaal niet!!"

Hoofdsponsor Knaus caravans en campers overweegt om de Engelse bolide het hele GT- 4 seizoen in te zetten namens HTP-Racing


9923184
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1006
3082
10242
9885139
78583
147943
9923184

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven