Als een raket was de Porsche van Rory Bertram weg bij de start van de eerste race in de Tango Dutch GT4. “Al voordat ik naar rechts kon kijken zat Bertram naast mij,” verteld polesitter Danny van Dongen. Bij de snelle start wist Bertram op een haar na Duncan Huisman te ontwijken en reed zo naar de tweede plaats achter Van Dongen.

Jeroen Bleekemolen kwam vanaf de derde plaats slecht weg en dook als vierde de eerste bocht in. “Dat viel me nog mee, want ik liet de auto bijna afslaan en reed hortend en stotend weg.” Na drie ronden echter had Bleekemolen de Corvette weer helemaal onder controle en wist hij de derde plaats van Duncan Huisman over te nemen. Gelijkertijd nam Bertram voor in het veld de leiding over van Van Dongen terwijl de Porsche steeds meer last kreeg van overstuur. Dit resulteerde dat hij in de achtste ronde in de Ramshoek te wijd ging waardoor Bleekemolen de leiding over kon nemen om deze vervolgens niet meer af te staan.

Phil Bastiaans reed ook een erg sterke race. Na de kwalificatie verloor hij vijf startplekken door een niet aangesloten stekker van de datakabel maar wist gedurende de race veel plaatsen goed te maken en eindigde op een zesde positie. Quint Engel eindigde voor Match Racing op een 10de positie. “Bij de start werd ik geblokt en verloor wat plaatsen. Maar in mooie gevechten kon ik weer wat terugwinnen en reed ik zelfs de vierde snelste tijd van het hele veld,” aldus Engel na afloop van de eerste race.

Problemen waren er voor Team Bleekemolen. “Onze auto is te zwaar. Na het vorig raceweekend, waar we een race wonnen, rijden we nu met 40 kilo extra strafgewicht, dat blijkt gewoon veel te veel te zijn voor de BMW M3,” aldus Sebastiaan Bleekemolen die na vijf ronden uitviel met een lekke band.

Uitslag race 1 Tango Dutch GT4 Midzomerraces:
01. Jeroen Bleekemolen - Corvette C6   26:09.521
02. Danny van Dongen - Corvette C6   +0.211
03. Rory Bertram - Porsche 997   +1.793
04. Duncan Huisman - BMW M3   +1.984
05. Jan Joris Verheul - Ginetta G50   +4.559
06. Phil Bastiaans - Porsche 997   +7.011
07. Paul van Splunteren - Porsche 997   +7.798
08. Mikko Heino - Aston Martin N24   +14.216
09. Paul Vahstal - Aston Martin GT4   +16.785
10. Quint Engel - Ginetta G50   +17.164
11. Junior Strous - Aston Martin GT4   +17.622
12. Bernhard van Oranje - Mustang FR500C   +24.337
13. Simon Knap - BMW M3   +29.672
14. Richard van den Berg - BMW Z4   +33.558
15. Hans Hugenholtz - Mustang FR500C   +35.840
16. Lev Fridman - BMW M3   +36.635
17. Robert den Otter - Aston Martin GT4   +41.819
18. Michiel Campagne - Mustang FR500C   +1:09.085
19. Mathijs Bakker - Ginetta G50   +1:12.726
20. Eddie Renard - Ginetta G50   +1 ronde

Uitgevallen:
Sebastiaan Bleekemolen - BMW M3   +9 ronden

De tweede race is op naam komen te staan van Ricardo van der Ende. “Wat er ook gebeurde, ik wilde als koploper de eerste bocht in en was bereid veel risico te nemen. Gelukkig hoefde dat niet omdat de rest in de gaten had dat ik te ver weg was,” aldus Van der Ende. Christiaan Frankenhout nam genoegen met een tweede plaats. “Hij rijdt om een race te winnen, ik heb mijn zinnen op de titel gezet, dan is het natuurlijk niet zinvol om onnodige risico’s te nemen.

De van pole vertrokken Junior Strous had de bekende problemen bij de start en viel een aantal plaatsen terug om uiteindelijk als vierde over de meet te komen. Na afloop werd Strous door de wedstrijdleiding bestraft met 30 seconden waardoor hij uiteindelijk op de 17de plaats genoteerd staat. Bertus Sanders had daarentegen wel een goede race en eindigde op een derde plaats nadat hij nog wel een aantal keren probeerde om voorbij te komen aan Frankenhout. “Sanders en ik vormden als het ware een harmonica. Op de rechte stukken kon ik afstand nemen maar in de bochten kwam hij steeds dichterbij. Ik hield mijzelf voor dat ik goed moest accelereren uit de bochten zodat ik hem voor kon blijven en dat is gelukt,” aldus Frankenhout.

De van de dertiende plaats vertrokken Menno Kuus verloor een aantal plaatsen toen hij bij de bocht werd afgesneden. Maar deze wist hij gedurende de race weer goed te maken en eindigde op een 12de plaats. Zijn teamgenoot, Mark Kroes, kende ook de nodige problemen toen hij vol van achteren werd aangereden en na een aantal minuten pas zijn race kon vervolgen. Kroes eindigde door deze actie op de laatste plaats.

Uitslag race2 Tango Dutch GT4 Midzomerraces:
01. Ricardo van der Ende - BMW M3   26:06.371
02. Christiaan Frankenhout - Porsche 997   +2.208
03. Bertus Sanders - Ginetta G50   +2.783
04. Bas Schothorst - Porsche 997   +15.274
05. Ferdinand Kool - BMW Z4   +17.556
06. Paul Vahstal - Aston Martin GT4   +18.240
07. Ardi van der Hoek - Porsche 997   +18.349
08. Allard Kalff - Mustang FR500C   +22.121
09. Simon Knap - BMW M3   +23.370
10. Pim van Riet - Aston Martin GT4   +23.700
11. Peter van der Kolk - Corvette C6   +25.118
12. Menno Kuus - Ginetta G50   +29.771
13. Henry Zumbrink - Corvette C6   +32.242
14. Bernhard van Oranje - Mustang FR500C   +33.515
15. Hans Hugenholtz - Mustang FR500C   +37.271
16. Tim Buijs - BMW M3   +38.895
17. Junior Strous - Aston Martin GT4   +42.979
18. Mark Kroes - Ginetta G50   +1 ronde

Uitgevallen:
Mikko Heino - Aston Martin N24   +4 ronden
Lev Fridman - BMW M3   +4 ronden
Niels Bouwhuis - Ginetta G50   +13 ronden

De 50 minuten durende hoofdrace kwam ten prooi van Duncan Huisman en Ricardo van der Ende. Duncan Huisman nam de start voor zijn rekening en wist naar een tweede plaats te rijden. Na een goede pitstop kon Van der Ende de aansluiting vinden met de koplopers. “Het was echt een mooi en spannend gevecht, waarbij ik constant moest verdedigen om geen plaatsen te verliezen. Dat was niet altijd gemakkelijk, maar het is gelukt,” aldus Van der Ende.

Jeroen Bleekemolen was het die aan het begin van de sessie riant aan de leiding ging tot hij bij de verplichte pitstop het stuur overgaf aan Peter van der Kolk. Tot deze problemen kreeg en de Corvette olie begon te lekken. Hierdoor kon niet alleen Van der Ende er gemakkelijk aan voorbij ook waren het Henry Zumbrink en Danny van Dongen die Van der Kolk gemakkelijk in konden halen. Bas Schothorst en Paul van Splunteren eindigde op een vierde plaats nadat ze een stop & go hadden gekregen vanwege een te korte pitstop. “Uiteindelijk kwam ik als vierde, op ruim zes seconden over de finish. Dat betekent dat we de race fluitend hadden kunnen winnen. Daar heb je achteraf niets aan maar het bewijst wel hoe competitief we zijn,” aldus Van Splunteren.

Paul Vahstal klom op van de elfde naar de achtste positie. “In de eerste helft had ik veel last van onderstuur, dat was in de tweede helft gelukkig voorbij. Mijn pitstop verliep goed”, blikte hij op zijn race terug. De race van Pim van Riet was helaas snel voorbij. “Ik kreeg al in de eerste bocht een tik, daarbij raakte de oliekoeler beschadigd. Kort daarna kreeg ik de losgeschoten motorkap van een andere Aston Martin GT4 door mijn radiateur. Dat betekende het einde van mijn race.”

Voor equipe Engel/Kuus zag het er in eerste instantie goed uit. Na een mooie start wist Engel de nodige plaatsen te winnen en reed op een solide zesde positie. “Het was een faire strijd waarbij ik me verder naar voren kon werken. Ik had wel wat last van onderstuur maar kon het tempo er goed inhouden.” Kuus had de Match Racing Ginetta ook minimaal op de zesde plaats aan de finish kunnen brengen, maar helaas kreeg de equipe een drive through penalty voor een te kort uitgevoerde pitstop. Omdat Kuus vervolgens ook nog even buiten de baan raakte moest het team zich tevreden stellen met een elfde plaats. Jan Joris Verheul kon een spinnende Junior Strous niet ontwijken en beide moesten de race staken. Rory Bertram was ook één van de uitvallers die met een flink rokende linkerachterband de pit in moest rijden.

In de slotfase van de race ontstond er een geweldige strijd tussen Van der Ende en Van Dongen. Bumper aan bumper werd er gestreden voor de overwinning. Aan deze strijd kwam abrupt een einde toen Van Dongen, in een alles of niets actie spinde in Ossebroeken en vast kwam te staan in het grind. “Ik wilde absoluut winnen. Helaas ging het in de laatste ronde fout. Ik kwam tijdens de inhaalactie naast de ideale lijn terecht en gleed uit over de rubberresten e.d. die daar lagen. Ik ben er echt heel ziek van, maar aan de andere kant… we gaan met een podiumplek en met de snelste raceronde in de hoofdrace naar huis,” aldus Van Dongen.

Uitslag race 3 Tango Dutch GT4 Midzomerraces:
01. Equipe Duncan Huisman / Ricardo van der Ende - BMW M3 GT4   50:47.837
02. Equipe Christiaan Frankenhout / Phil Bastiaans - Porsche 997 GT4   +2.716
03. Equipe Jeroen Bleekemolen / Peter van der Kolk - Corvette C6   +5.328
04. Equipe Bas Schothorst / Paul van Splunteren – Porsche 997 GT4   +6.344
05. Mikko Heino - Aston Martin N24   +7.846
06. Equipe Ferdinand Kool / Richard van den Berg - BMW Z4   +34.140
07. Equipe Henry Zumbrink / Danny van Dongen - Corvette C6   +34.825
08. Paul Vahstal - Aston Martin GT4   +35.125
09. Equipe Michiel Campagne / Allard Kalff - Mustang FR500C   +51.784
10. Bernhard van Oranje - Mustang FR500C   +1:04.836
11. Equipe Quint Engel / Menno Kuus,- Ginetta G50   +1:07.664
12. Hans Hugenholtz - Mustang FR500C   +1:19.019
13. Lev Fridman - BMW M3 GT4   +1 ronde
14. Equipe Tim Buijs / Sebastiaan Bleekemolen - BMW M3 GT4   +1 ronde
15. Equipe Niels Bouwhuis / Eddie Renard - Ginetta G50   +2 ronden
16. Equipe Mark Kroes / Mathijs Bakker - Ginetta G50   +2 ronden

Uitgevallen:
Rory Bertram / Ardi van der Hoek - Porsche 997 GT4   +20 ronden
Junior Strous - Aston Martin GT4   +22 ronden
Jan Joris Verheul / Bertus Sanders - Ginetta G50   +22 ronden
Pim van Riet / Robert den Otter - Aston Martin GT4   +22 ronden
Simon Knap - BMW M3 GT4   +23 ronden

9917558
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1389
3227
4616
9885139
72957
147943
9917558

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven