Na de dubbele zege tijdens de Midzomerraces op het TT Circuit van Assen vertrok het BMW Ekris Motorsport team vol goede moed naar de GT4 krachtmetingen op de uitdagende racepiste in het Belgische Spa-Francorchamps. Daar vonden, verdeeld over de vrijdag en zaterdag, twee races van het Tango Dutch GT4 Championship plaats. In beide wedstrijden bestuurden de coureurs Duncan Huisman en Ricardo van der Ende de Ekris Motorsport BMW M3 GT4. In de kwalificatie voorafgaand aan de eerste race kampte Duncan Huisman in de slotfase met een technisch probleem. Hij verkoos een bezoek aan de pits en kwam daarmee niet verder dan een vierde startpositie voor de eerste race. Teamgenoot Ricardo van der Ende kon door het differentieelprobleem slecht enkele ronden rijden en die eindigden voor hem met een zevende startplaats voor de tweede race. Een tegenvallende tiende plaats in de eerste race kan het best verklaard worden door een discutabel beslissing van de wedstrijdleider, terwijl de tweede race net achter het podium eindigde met een vierde plaats.

Voorafgaand aan dit belangrijke raceweekend in Spa zag het er allemaal bijzonder goed uit voor BMW Ekris Motorsport. Duncan Huisman: “Na de successen in Assen kregen wij er reglementair 40 kilogram extra gewicht bij. Aan de andere kant besloot de organisatie dat alle BMW’s M3 GT4 hun basisgewicht met 50 kilogram mochten verlagen. Daarmee kwamen wij dus op 10 kilogram minder gewicht uit voor deze belangrijke races.” De eerste kwalificatie vond plaats op een opdrogende baan en ervaring leert dan dat de laatste ronden altijd de beste tijd opleveren. “Jammer genoeg zat dat er voor ons niet in. Van het differentieel brak een bout en ik moest echt naar binnen om het probleem te laten verhelpen”, aldus Huisman. Omdat de tijd tussen de beide kwalificatiesessies beperkt is en Ricardo van der Ende in zijn sessie de nodige ronden moest rijden, verhielpen de monteurs het mankement tijdelijk met behulp van een spanband. “Daarmee kon ik in ieder van rijden, maar meer dan die zevende plaats zat er op dat moment echt niet in”, verklaart Van der Ende later in de pitbox.

Voor de start van de eerste race werd het probleem definitief verholpen, waardoor Duncan Huisman van start ging met een optimale Ekris BMW M3 GT4. Na een wat hectisch begin nestelde de Rotterdammer zich op een tweede plaats. Een positie waar door meerdere rijders om gestreden werd. “Koploper Sebastiaan Bleekemolen was al te ver weg, maar met Phil Bastiaans had ik de nodige strijd om die tweede plaats. Bij het aanremmen van de bocht La Source ging het mis. Wij reden bij elkaar en ik probeerde Phil in een foutje te lokken. Ik wilde hem naar het vuile deel van de baan sturen, waardoor hij zou moeten remmen. Maar, hij remde niet en onze achterwielen raakten elkaar. Hij kwam daarbij ook nog de naast hem rijdende Junior Strous tegen en schoof de andere kant op. Ik had weinig problemen en ging verder met het verdedigen van die tweede plaats.

Daar maakte de (voor deze GT4 race aangestelde buitenlandse) wedstrijdleider echter een eind aan door mij een drive-through-penalty op te leggen. Naar mijn idee een onterechte straf, die wel gelijk grote gevolgen heeft voor mijn klassering in deze race en onze kansen in het kampioenschap. Het is vreemd dat wij normaal met een Nederlandse wedstrijdleider rijden en die laat zich altijd goed informeren voor hij een straf uitdeelt. Nu was het een buitenlandse mijnheer en die liet zich door niemand van zijn plan afhouden en deelde deze straf uit. Absoluut belachelijk, omdat dit echt een race-incident was.” Een mening die later door anderen zeker gedeeld werd, maar voor Huisman, Van der Ende en Ekris Motorsport geen verandering bracht. Een tiende plaats viel de als tweede rijdende Ricardo van der Ende ten deel en dat was echt een stuk lager dan er deze keer in zat. Huisman: “Ik ben er zeker van dat wij hier hadden kunnen winnen!” Over het besluit werd tot in de kleine uurtjes door velen gesproken, maar het veranderde niets aan het resultaat.

Op zaterdag volgde de tweede race van dit enerverende raceweekend. Ditmaal was de start voor Ricardo van der Ende die zijn zevende startpositie goed verbeterde. “Onze auto was net als gisteren waanzinnig goed. Wij hadden hier ook al een keer getest en de set-up was echt super”, verklaart Van der Ende. “Zeker mede deze gewichtsverlaging hebben wij een snelle auto. Verder is dit natuurlijk een schitterend en snel circuit dat zowel de BMW als ons als rijders goed ligt. Wij hebben hier al meerdere malen gereden en ook alles uit de BMW kunnen halen. Het lukte om die zevende plaats om te zetten naar een vierde plaats.” Duncan kwam echter als vijfde weer de baan op en wist nog weer en plaats te winnen. “In die slotfase waren wij de snelste op de baan en ik ben er zeker van dat, wanneer de race nog iets langer was geweest, wij zeker naar het podium waren gereden. Wij kwamen dus net iets aan tijd tekort”, besluit Huisman zijn verhaal.   

Ekris Motorsport wordt dit jaar gesteund door: Ekris, Total, BMW Top Cover, DSP en Anti-Kraak.NL. 

PR

9917320
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1151
3227
4378
9885139
72719
147943
9917320

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven