De teamleden van Match Racing waren goed geluimd tijdens de races van het Dutch GT4 Championship op het circuit van Spa-Francorchamps. “We hebben onze Ginetta’s aanzienlijk verbeterd. Dat belooft veel voor de rest van het seizoen”, aldus teameigenaar Martin de Weerd. Op Spa-Francorchamps kwam het team snelheid te kort. “Maar dat wisten we van tevoren”, aldus De Weerd. “De Ginetta is minder geschikt voor dit circuit. De rest van het seizoen wordt op Circuit Park Zandvoort verreden, daar hopen we ons weer in de strijd om de ereplaatsen te kunnen mengen.”

Match Racing was met een tweede en een derde plaats de grote verrassing van de Paasraces op Circuit Park Zandvoort. De organisatie legde het team vervolgens een handicap op; de wagenhoogte van de Ginetta G50’s werd met een centimeter verhoogd. “Sindsdien konden we het tempo niet meer vinden”, blikte De Weerd terug. “Tijdens tests op Spa-Francorchamps hebben we gelukkig een oplossing gevonden, we hebben onze rondetijden hier met twee seconden verbeterd. Dat geeft ons goede hoop voor de rest van het seizoen!” Match Racing kon tijdens de races op het circuit in de Belgische Ardennen geen vuist maken.“ Spa is een heel snel circuit. Dat is voor ons een nadeel; wij moeten het van de hoge bochtensnelheden van de Ginetta’s hebben en niet van onze topsnelheid”, legde Menno Kuus uit. “Op het lange rechte stuk kwamen we circa 25 km/u tekort op de snelste auto’s. Dat betekende dat onze tegenstanders ons tijdens de races vrij gemakkelijk konden passeren.”

Match Racing werd op Spa-Francorchamps versterkt met Nicky Catsburg, die de verhinderde Mark Kroes verving. Catsburg, een vaste en snelle kracht binnen de Match-gelederen, kwalificeerde zich in de eerste training netjes als achtste. Menno Kuus werd in zijn snelste ronde opgehouden door een tegenstander die met pech stilviel. Voor hem resteerde daardoor de elfde startplek. In de tweede kwalificatiesessie reed Quint Engel de elfde trainingstijd, vijf plekken voor Mathijs Bakker.

In de eerste race eindigden Kuus en Engel als tiende. Catsburg en Bakker leken op weg naar een plaats in de top zeven, tot de equipe gestraft werd vanwege een te laat uitgevoerde rijderswissel. Het duo werd uiteindelijk als dertiende geklasseerd. In de tweede race kwamen Engel en Kuus als veertiende over de finish, gevolgd door hun teamgenoten op de vijftiende plaats. Menno Kuus keek tevreden op het raceweekeinde terug. “De auto ging steeds beter; ik heb mijn snelste rondetijd in de laatste ronde gereden.
 
De resultaten bleven achter doordat we snelheid op het rechte stuk tekort komen en doordat we per ongeluk een iets te korte pitstop hebben gemaakt. Dat leverde ons een  ‘stop & go penalty’ op en dat kostte veel tijd.” Nicky Catsburg reed zijn eerste races in de Match Racing Ginetta G50 en leerde elke ronde. “Ook ik reed mijn snelste tijden in de laatste ronde. Ik hoop op Circuit Park Zandvoort meer kans te maken en ik ben superblij dat  sponsor Net Services mijn deelname mogelijk heeft gemaakt.”

Quint Engel behield zijn leidende positie in de Gentleman Cup. Vanwege een tekort aan deelnemers werd de top drie niet gehuldigd en werden er geen kampioenschapspunten verstrekt. “Het was sportief gezien een moeilijk weekend”, vond hij. “Doordat we topsnelheid tekort kwamen, werd ik op het rechte stuk in één keer door drie auto’s gepasseerd.”   

Mathijs Bakker keek met een goed gevoel op het evenement terug. “Dit is mijn eerste raceweekeind op dit heftige circuit. Ik ging steeds sneller en ik ben blij met mijn progressie. Ik hoop dat deze progressie op Circuit Park Zandvoort voortzet. We gaan in ieder geval vol vertrouwen naar Zandvoort!”

Tekst: PR

9042548
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2141
5584
29343
8959249
117430
211729
9042548

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven