De Porsche 997 GT4-coureur Rory Bertram heeft tijdens de Wijzonol Trophy de eerste sprintrace in het Tango Dutch GT4 Championship gewonnen. Bertram stak bij de start pole-sitter Christiaan Frankenhout voorbij en gaf op Circuit Park Zandvoort de leiding niet meer uit handen. Henry Zumbrink was met enkele gedurfde inhaalacties de smaakmaker van de race en finishte als tweede. Frankenhout werd derde. Het is echter onduidelijk of Bertram zijn zege behoudt omdat hij doorreed ten tijde van een code rood.

In beginsel zorgde Bernhard van Oranje voor opschudding door in de Slotemakerbocht zwaar te crashen. Hij verloor de controle over zijn Mustang FR500C en boorde zich in de vangrail. Van Oranje werd per doktersauto afgevoerd, maar liep geen verwondingen op. 

De manche werd vanwege de ravage op en naast de baan direct stilgelegd door middel van een code rood. De Porsche-coureurs Bertram en Paul van Splunteren, die aan kop van het veld reden, merkten dit, volgens eigen zeggen, te laat op en legden een extra ronde af terwijl de rest van het veld zijn auto voor start/finish parkeerde.

Omdat de eerste poging binnen twee ronden was afgekapt, werd de race in zijn geheel opnieuw verreden. Bertram won, maar mogelijk besluit de wedstrijdleiding zondag alsnog hem de overwinning te ontnemen. Zeker is wel dat Van Splunteren voor hetzelfde vergrijp drie plekken moest inleveren en uiteindelijk als achtste werd geklasseerd.

"Op het rechte stuk zag ik dat het stoplicht op rood stond. Zelfs als ik vol had geremd, was het me niet gelukt mijn auto voor start/finish stil te zetten. Daarom besloot ik, in navolging van Rory Bertram, een zeer trage ronde te rijden en alsnog uit te stappen op het rechte stuk. Sneller dan veertig kilometer per uur ben ik niet gegaan", verklaarde Van Splunteren nog voor de tweede start zijn actie.

Ook Bertram was er toen van overtuigd onschuldig te zijn. "Op het moment dat de code rood werd uitgevaardigd, was ik al aan een nieuwe ronde begonnen of stond ik op het punt dit te doen. Het was voor mij onmogelijk te stoppen. Daarom heb ik erg rustig gereden en mijn ronde afgemaakt."

Vanwege reparaties aan de beschadigde vangrail duurde het anderhalf uur voordat het veld opnieuw werd losgelaten. Toen waren de druiven voor Bertram ook al zuur. De Porsche 997 GT4-coureur had kort na de eerste start een voorsprong van anderhalve seconde opgebouwd, maar zag deze als sneeuw voor de zon verdwijnen.

"Gelukkig dook ik de tweede keer opnieuw als koploper de eerste bocht in. Dat ik mijn voorsprong verloor was vervelend, maar ik was ook mijn concentratie kwijt. Daarom ben ik tijdens het wachten maar even twee keer een stukje gaan lopen om even met mezelf bezig te zijn en opnieuw mijn focus te vinden", verklaarde Bertram de voorbereiding op zijn tweede goede start.

Achter Bertram wisselde de concurrentie, die nooit de aansluiting verloor, volop van positie. Frankenhout lag enige tijd op de tweede positie, maar hij moest zijn meerdere erkennen in Zumbrink. Zijn Corvette C6 vloog werkelijk over het rechte stuk. In de zesde ronde passeerde hij Van Splunteren en kort na de achtste doorkomst pakte Zumbrink ook de tweede plek af van Frankenhout. In de tussentijd had hij een gat van drie seconden gedicht.

"Mijn auto liep fantastisch op het rechte stuk. Vooral in het begin kon ik goed naar voren komen", aldus Zumbrink, die de temperatuur van zijn motor halverwege de race snel zag oplopen. "Ik reed telkens in de slipstream van anderen en pakte weinig rijwind mee. Daardoor steeg mijn motortemperatuur naar zo'n 130 graden Celsius. Dat is te veel van het goede. Gevolg was dat ik moest waken voor oververhitting en in de slotfase niet voluit kon rijden."

Zumbrink bereikte keer op keer een hoge topsnelheid omdat zijn Corvette in de Arie Luyendijk-bocht een stuk beter aan de weg kleefde dan de andere auto's. "Ik moet wachten tot het laatste hobbeltje, daarna kan ik pas vol op het gas", legde Frankenhout uit. Zumbrink: "Terwijl de Porsches glijden, druk ik direct het pedaal vol in en sluit ik op het rechte stuk aan achter de auto voor me."

Op deze manier kreeg Zumbrink het voor elkaar Frankenhout de tweede plek af te pakken. Bijna reed hij in één ruk om leider Bertram heen, maar die inschatting bleek iets te optimistisch. "Ik koos eieren voor mijn geld en ben van mijn gas af gegaan", aldus Frankenhout. "Zumbrink en Bertram sneden naar elkaar toe en ik reed er kort achter. Dan was ik zeker gesandwicht."

Al te rouwig was Frankenhout, die tenslotte alleen maar winst boekte ten opzichte van de concurrentie, niet om zijn verloren positie. Hij keek naar het grotere geheel en stelde tevreden vast dat Ricardo van der Ende (BMW M3) als vierde en tussen hem en zijn voornaamste rivaal was geëindigd. Vervolgens werd Van Splunteren nog bestraft wat de titelaspiraties van Frankenhout alleen maar ten goede kwam.

Frankenhout: "Ik rijd nog steeds met zestig kilo 'succesgewicht' aan boord en dat merk ik toch wel. Vooral aan het einde van de race ondervind ik er hinder van. Het was mijn bedoeling om lekker veel punten te scoren en dat heb ik ook gedaan. Ik ben zelfs op het podium gefinisht en heb mijn voorsprong uitgebouwd. Meer had ik niet kunnen wensen."

Hoewel hij met een schuin oog de temperatuur van zijn motor in de gaten hield, zette Zumbrink in de slotfase toch de druk erop bij Bertram. Hij probeerde zijn Corvette in de Tarzanbocht enkele malen buitenom naar de koppositie te sturen, maar trok telkens aan het kortste eind en strandde op 0,146 seconden. "Ik kan best goed verdedigen", wist Bertram van zichzelf. "Zo gezegd, zo gedaan."

Op zondag volgt een definitief besluit over de uitslag van de eerste sprintrace, de tweede sprintrace van 25 minuten en de 50 minuten durende hoofdrace.

VOORLOPIGE UITSLAG WIJZONOL TROPHY 2009

Race 1 Tango Dutch GT4 Championship:
01. Rory Bertram, Porsche 997 GT4, 14 ronden in 26 minuten 06,794 (139,616 km/u)
02. Henry Zumbrink, Corvette C6, op 0,146 sec,
03. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 1,591,
04. Ricardo van der Ende, BMW M3, op 1,841,
05. Tim Buijs, BMW M3, op 4,914,
06. Pim van Riet, Aston Martin N24, op 15,763,
07. Mikko Heino, Aston Martin N24, op 17,446,
08. Paul van Splunteren*, Porsche 997 GT4, op 4,664,
09. Simon Knap, BMW M3, op 17,731,
10. Kevin Veltman, BMW M3, op 26,201,
11. Hans Hugenholtz, Mustang FR500C, op 29,449,
12. Paul Vahstal, Aston Martin GT4, op 36,733
13. Menno Kuus, Ginetta G50, op 1 ronde.

* Drie plekken teruggezet wegens negeren rode vlag

Niet geklasseerd:
Richard van den Berg, BMW Z4, op 6 ronden,
Peter van der Kolk, Corvette C6, op 12 ronden,
Michiel Campagne, Mustang FR500C, op 13 ronden.

Niet gestart:
Bernhard van Oranje, Mustang FR500C, crash voor code rood.

10056480
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
895
3963
8115
10014938
93708
118171
10056480

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven