BMW Ekris Motorsport scoorde tijdens het voorlaatste raceweekend van dit seizoen naast een derde en een tweede plaats in de Sprintraces, ook de overwinning in de hoofdrace van het Tango Dutch GT4 Championship tijdens de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort. In de wetenschap dat de auto voor dit weekend 30 kilo zwaarder zou zijn besloot het team samen met de technici het nodige testwerk te verrichten. Ricardo van der Ende: " Wij zijn hier een middag met een paar mensen bezig geweest en hebben daarbij weer meer geleerd over de BMW M3. Je kunt dan afstellingen uitproberen en uiteindelijk leer je daarmee alleen maar meer over de auto en weet ook hoe je de bandenslijtage kunt terugdringen. Nu reed ik mijn hele kwalificatie in de regen dus dan heb je in ieder geval een andere afstelling nodig. Verder weet je dat op een natte baan de Porsches niet te pakken zijn. Ik was er dan ook trots om met de eerste auto van een ander merk op de vierde plaats te staan."

Teamgenoot Huisman meldde zich vroegtijdig voor zijn trainingsessie, maar was daarin niet alleen. "Daardoor kwam ik achter enkele minder snelle deelnemers terecht op het moment dat ik mijn snelle ronde wilde maken. Dat liep dus net een beetje anders. We hebben daarna nog een keer voor twee nieuwe banden gekozen om nog iets te verbeteren, maar dat deden anderen ook. Meer dan die vierde plek zat er dus niet in!"

De eerste race kende twee delen. Nadat de Prins van Oranje in de tweede ronde buiten de baan raakte werd de race tijdelijk gestaakt middels en ‘ code rood’. Het duurde vervolgens lange tijd voor de herstart plaatsvond. Ricardo: "In die tijd hebben wij alleen wat benzine toegevoegd en verder niets gedaan. Net als de eerste race verliep de tweede start prima. Veel strijd met de Porsches en de Corvette. Het was een toffe race met veel mooie gevechten en ik eindigde als vierde. Maar na afloop werd een van de rijders die na de ‘code rood’ de startlijn passeerde drie plaatsen teruggezet. Datzelfde deed de winnaar ook, maar hij bleef in de uitslag staan. Ik weet dus niet precies wat er besloten zal worden, maar er is dus nog een kans op een plaats winst." Van der Ende roemde na afloop de verbeteringen die zij tijdens de test hadden doorgevoerd en hen ook nu weer succes bracht.

De tweede race begon voor Duncan Huisman met –wat hij zelf noemt- een berestart. "Ik gokte ook een beetje. Het duurde vrij lang voor de lichten van 5 seconden naar rood gingen en ik dacht: ‘Dan zal het rood niet echt heel lang duren dus ik telde mee en reed in het licht weg. Dat heb je gewoon nodig en daarmee heb je ook eens een betere start dan de Porsche. Ik was er wel van uit gegaan dat zij in dat eerste stuk voorbij zouden komen, maar ook dat gebeurde niet. Ik reed een mooie lijn in de Tarzan en kon aansluiten bij Phil Bastiaans, die op dat moment wat foutjes maakte. Bij Scheivlak passeerde ik hem binnendoor en reed daarna iedere keer weer een kwalificatieronde. Jeroen is op zo’n moment een klasse apart en kan met die auto bij wijzen van spreken op de cruise control rijden, ik ga dan voor mijn eigen punten en probeerde in de slotfase ook de banden nog wat te sparen. Ik ben dan ook tevreden met het resultaat en de punten, die mij weer wat dichter bij de concurrenten brengen."

Voor de derde race kwamen beide Ekris coureurs in actie. Duncan Huisman nam de start en het eerste deel van de 50 minuten durende race voor zijn rekening. "Hoewel we de auto niet veranderd hadden voelde hij wel anders aan dan ’s morgens. In het begin van de race miste ik grip achter, dat duurde ongeveer drie ronden, daarna was hij enkele ronden heel neutraal en daarna miste ik heel erg grip aan de voorkant en had mega onderstuur. Omdat ik een beetje klem zat in het veld ben ik twee ronden eerder naar binnen gegaan voor de wissel met Ricardo." Die verklaarde op zijn beurt dat Duncan de banden duidelijk gespaard had, waardoor hij vanaf zijn eerste ronden zich op de aanval kon storten. "Dit is racen zoals het moet. Strijden om iedere meter, mooie gevechten en elkaar wat ruimte gunnen. We stonden deze keer wat langer in de pits dus ik moest vanaf een vijfde plek komen. Dat lukte onder andere met twee mooie acties in de Tarzanbocht. Daarna hadden we nog wat geluk en toe ik eenmaal aan de leiding reed, kwam Simon Knap snel dichterbij. Toch lukte het de winst te pakken en daarmee hebben we dit weekend in stijl afgesloten. Nu komt er wel weer 40 kilogram ballast bij, dus zullen wij voor de slotraces ook zeker nog een keer moeten testen, want dat pakte deze keer natuurlijk supergoed uit!"

Ekris Motorsport wordt dit jaar gesteund door: Ekris, Total, BMW Top Cover, DSP en Anti-Kraak.NL.

9042673
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2266
5584
29468
8959249
117555
211729
9042673

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven