Het is weer zover; de lente breekt aan, het gebrul van racemotoren barst los en jawel, Kamphues is weer van de partij. Op de economische woelige baren heeft hij een plaatsje weten te veroveren bij PS Autosport, het kampioenschapsteam in de Dutch GT4. Racen op het hoogste niveau in Nederland en daarbuiten! Met steun van onder andere trouwe sponsor DPA supply chain people en nieuwe partners in de vorm van TW Steel en Eurol Oil bestuurt de kleine kale 7 wedstrijden een vette BMW M3, te beginnen met de Paasraces op Zandvoort. Maar eerst meer over hoe en wat de Dutch GT4 is, wat de Legend Cup inhoudt en wat Kamphues de afgelopen maanden heeft uitgespookt om zover te komen.

Zoals jullie weten reed ik het afgelopen jaar in de SEAT Leon Eurocup onder de vlag van SEAT team Holland. Ondanks alle klappen, malle escapades en uitstapjes in het grint was het een mooi jaar. Een leerzaam jaar, met een negende plaats in Oschersleben als voorlopig hoogepunt van mijn 'internationale'racecarrière (niet lachen). Wie mee was naar Porto, Valencia, Imola of Brno weet dat - in willekeurige volgorde - de port voortreffelijk was, de paella goddelijk, de pasta bolognese verrukkelijk en de meisjes acceptable. Graag waren SEAT Nederland en ik met elkaar doorgegaan. Maar - er is in de pers al veel over geschreven - SEAT Spanje heeft zich teruggetokken uit de racerij en dat betekent dat er naast Tommie Coronel nauwelijks budget is voor autosport. Bij deze bedank ik daarom SEAT Nederland en met name Ard van der Einde en Ron Reinders die met het hele jaar op de hielen zaten en me er doorheen sleepten. Maar nog meer bedank ik Tim en Tom Coronel die me leerden racen op een niveau dat mijlen lag boven dat wat ik gewend was. En ik neem tijdelijk afscheid van Leasedeal als trouwe sponsor over de afgelopen jaren, voor wie de Eurocup een prachtig apotheose was.

Gelukkig bood zich in januari een alternatief aan. Hieronder volgt een reconstrucite. Peter Stox, eigenaar van PS Autosport - en niet te verwarren met de zeer capabele beroepscoureur Peter Kox - zit op een zondagavond onder het genot van een vlaai voor zich uit te mijmeren over wie hij nu weer in zijn raceauto zal vragen om een beete publiciteit te generen. Gelukkig kijkt zijn vrouw wel de Renuie - op dat moment zelfs - en omdat hij een heel intelligente vrouw heeft die wel één-en-één-is-twee op kan tellen en wist dat ik ook kon autoracen zei zij de gezegende woorden: "Waarom vraag je die Kamphues niet?" Ze hielp hem bij het opstellen van een email aan mijn adres en dankzij deze bijzondere vrouw bereikte mij deze diepgekoesterde wens van de heer Stox. Hij schreef: 'Zeer geachte heer Kampues, ik heb diep respect voor u als tv-presentator, maar nog grotere achting koester ik voor uw racekwaliteiten. Wilt u ons leren autoracen?" Of woorden van gelijke strekking. En jullie begrijpen: dat wil ik wel! De mail was overigens nog veel langer. Er stonden ook zinnen in als: "oh edelachtbare Rob , hoe bewonder ik uw torso, ik beloof dat ik over twee maanden zelf ook twintig kilo lichter weeg als u met mij de auto deelt: , afijn ik zal jullie niet teveel lastig vallen met deze meneer Stox waar ik dus het hele seizoen mee samen moet werken.

Maar nu wat de Dutch GT4 en de Legend Cup zijn. Vorig jaar heeft het Circuit Park Zandvoort besloten dat het weer tijd is voor brullende motoren door de Hollandse duinen: vette Porsches, Aston Martins en Maserati's, bestuurd door de beste coureurs van Nederland. Jeroen Bleekemolen is er zo eentje, net als Jan Lammers, Allard Kalff en Christiaan Frankenhout. Van die toppers bleek Christiaan in een Porsche 911 het afgelopen jaar het sterkst. Hij rijdt voor PS Autosport. De kampioen is dus mijn teamgenoot. Nu hoor ik alle criticasters alweer denken: Kamphues, Kamphuesje toch, wat moet je tussen al die 'echte' mannen, heb je je lesje dan nog niet geleerd? Het antwoord: nee, nee en nog eens nee. Ik heb mijn lesje zeker nog niet geleerd. Ik ben net begonnen voor het echie en ik heb nog lang mijn top niet bereikt. Bovendien: ik word liever afgeslacht door de besten dan dat ik meehobbel met de kneuzen.

Maar, er is ook een speciaal kampioenschap voor alle andere rijders dan de kampioenen. En die heet de Legend Cup, door een vage bekende in een kroeg ook wel 'de ouwelullencup' genoemd. De Legend Cup is een apart klassement voor rijders ouder dan 45 jaar, vandaar de betiteling, maar aangezien Jan Lammers dat ook is en bijna-kampioen van 2009 Paul van Splunteren ook wordt het ook daar een hele heis om op het podium te komen. Dus: we gaan voor de Legend Cup!

Nu even voor de nerds onder ons, het GT4 kampioenschap is heel ingewikkeld: elk weekeinde worden er drie races gereden, twee korte van 25 minuten en een langere van 50 minuten. Elke auto wordt door twee rijders bestuurd. Ik rij bijvoorbeeld samen met die sympathieke internetdater uit Limburg, teambaas Peter Stox en teamgenoot Chrisiaan Frankenhout rijdt samen met oud formule 3 coureur Ferdinand Kool. Peter en ik besturen een MBW M3 GT4, Chris en Ferdinand een Porsche. Elke coureur rijdt één sprintrace per weekeinde en samen rijden ze de hoofdrace. Het kan dus zijn dat één van beide rijders kampioen wordt, maar de ander niet omdat hij zijn eigen sprintrace verkloot. (Peter, opletten!)

Tot slot, heel belangrijk, PS Autosport zelf word ook gesponsord en die sponsoren zijn dit jaar dus ook mijn gasten. Dames en heren van Bowie Recycling, Heras Hekwerken, en Wouters Mediagroep, om er een paar te noemen, van harte welkom in Kamp Kamphus en veel sterkte het komend seizoen met zo'n brulaap als ik in het team. Tot op het circuit!

Rob Kamphues

 

9948793
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2775
5275
16212
9912942
104192
147943
9948793

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven