Ambitieus. Zo kunnen in één woord de plannen van het nieuwe team Solid State Racing by Day-V-Tec worden omschreven. Immers, het is niet niks om in tijden waarin iedereen de mond vol heeft van kostenbesparing en crisis, een nieuw team te lanceren dat gelijk maar gaat deelnemen aan het Dutch GT4 Championship, de Formido Swift Cup, de Toerwagen Diesel Cup en de Driftcompetitie. En dan niet met één auto, welnee, vier Corvettes bij de GT’s, vier Swifts, twee BMW diesels en een Nissan Skyline en een Mazda RX-8 voor het driften. Dat belooft wat. Gisteren vond op Circuit Park Zandvoort de presentatie van het nieuwe team plaats.

 “Een nieuwe lente, een nieuw geluid”, begon de dichter Gorter zijn beroemde werk ‘Mei’. Maar in dit geval gaat het meer om een nieuwe kleur, en wel knalgeel. Dat is de huiskleur van Solid State Racing by Day-V-Tec, dat wordt gesponsord door Datahouse, een bedrijf dat ICT-diensten levert. De aanwezigheid van het team in de paddock van Circuit Park Zandvoort bleef gisteren, precies een week voor de Kruidvat Gillette Paasraces, bepaald niet onopgemerkt. Drie forse gele racetransporters en een hele vloot raceauto’s, allemaal in datzelfde opvallende geel uitgevoerd. “Mensen zullen weten dat we er zijn”, zegt Benjamin Lammerts, de stuwende kracht achter het team.

“Aanvankelijk waren we in gesprek met Danny van Dongen om een Corvette in het Dutch GT4 Championship in te zetten”, vertelt Lammerts, die tot eind vorig jaar werkzaam was bij Tango en daar betrokken was bij de sponsoring van de nationale autosport. Inmiddels wijdt hij zich, samen met zakelijk partner Marco van Gink, volledig aan Datahouse en het nieuwe team Solid State Racing, waarbij Davy Lemmens het technische gedeelte voor zijn rekening neemt. Inderdaad rijdt Danny van Dongen één van de Corvettes, samen met Henry Zumbrink, maar het aantal Amerikaanse bolides dat onder de vlag van Solid State Racing aan de start verschijnt, is inmiddels uitgebreid naar vier. Peter van der Kolk rijdt samen met Jeroen Bleekemolen en Harmen van Putten deelt een auto met GT4-debutant Jeroen van den Heuvel. De vierde auto is nog vacant. “We zijn druk in gesprek met kandidaten en mogelijk komt het nog voor Pasen rond, maar anders in ieder geval met Pinksteren”, verzekert Benjamin Lammerts.

Jeroen Bleekemolen, die vorig jaar vier GT-races won, heeft ook weer zin in het komende seizoen. “Het is een prima aanvulling op mijn internationale programma.” Peter van der Kolk wil beter voor de dag komen dan vorig jaar: “Toen was ik er een aantal races niet helemaal bij, dat moet nu beter gaan”, zegt hij strijdlustig. Danny van Dongen en Henry Zumbrink vormen samen een combinatie van wie eveneens veel wordt verwacht. “Vorig jaar heb ik tijdens de Finaleraces al een beetje aan het succes mogen proeven en dat kunnen we hopelijk nu herhalen”, zegt Zumbrink. Ook Danny van Dongen heeft er vertrouwen in: “Vorig jaar kon ik vanwege financiële redenen geen volledig seizoen rijden. Nu ga ik er maximaal voor.” Harmen van Putten grapt: “Als het GT4 de eredivisie van de Nederlandse autosport is, dan ben ik, zeg maar, Volendam. Maar ik kan het nog steeds aardig bijhouden en heb er heel veel plezier in.” Debutant Jeroen van den Heuvel tenslotte kijkt uit naar zijn GT-première: “Ik heb nog geen meter met de auto gereden, maar heb er erg veel zin in!”

Technicus Davy Lemmens heeft de Corvette ten opzichte van vorig jaar op een aantal punten verbeterd. “We hebben in de winter een uitgebreid testprogramma afgewerkt en hebben ons op vele aspecten gericht, met name het onderstel”, zegt hij. “De auto is nu vooral vriendelijker om te rijden voor de wat minder ervaren coureurs.” In het team gaan Van der Kolk en Van Putten voor de ereplaatsen in de Legends’ Cup, terwijl Bleekemolen, Zumbrink en Van Dongen hun zinnen gezet hebben op het algemeen klassement.

Danny van Dongen vervult daarbij een dubbelrol, want hij treedt ook op als rijderscoach voor de coureurs die namens het team uitkomen in de Formido Swift Cup. Daarbij gaan Marth de Graaf en Laura Katsma op herhaling, terwijl Nick Hummel en Wesley Caransa hun racedebuut in de klasse beleven. Hummel ontbrak vandaag tijdens de presentatie op Zandvoort, want bij hem heeft de school prioriteit – en zo hoort het natuurlijk ook! Marth de Graaf, vorig jaar vierde in de eindstand van de Formido Swift Cup, geldt als titelkandidaat, maar wil van druk niks weten: “Welnee. Ik wil gewoon zo goed mogelijk scoren, dan zien we wel verder.” Voor Laura Katsma zijn ook goede klasseringen het doel: “Ik begreep dat er dit jaar geen Ladies’ Cup meer is, dus ik ga gewoon voor het algemeen klassement.” Wesley Caransa beschouwt dit seizoen als een leerjaar, maar kijkt stiekem toch wel naar een plaats in de top tien, zo vertelde hij.

In de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup komt Solid State Racing met twee BMW 120d’s uit. Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk delen de ene auto, Ron Swart en Marcel van Leen vormen de combinatie in de andere auto. “We zijn er toch, en zijn per weekeinde maar 2,5 uur bezig met de GT’s, dus we moesten voor die overige tijd nog iets vinden, want je kunt niet alleen maar in de ‘Mickey’s’ zitten. Zo kwamen we dus op de diesels uit”, zegt Van der Kolk. Jeroen Bleekemolen haakt in: “Ik hoopte al jaren op een diesel, maar dan in de LMP1 in Le Mans. Dat is nog niet helemaal uitgekomen, maar ook in de Toerwagen Diesel Cup is het ontzettend leuk racen.” Ron Swart keert na twee jaar in de Duitse Langstrecken-Meisterschaft op de Nürburgring nu weer terug naar de nationale racerij. “Ik heb vorig jaar al een keer gereden en kijk erg uit naar het seizoen”, aldus de Zandvoorter, die een combinatie gaat vormen met Marcel van Leen. Ook die is optimistisch: “Vorig jaar heb ik al een paar goede resultaten behaald en in dit team kan het alleen nog maar beter worden. De uitstraling is in ieder geval al perfect!”

De laatste competitie waarin Solid State Racing actief zal zijn, is de Drift Series. Deze klasse is dit seizoen vier maal te gast bij de evenementen van het Dutch Power Pack, waaronder al tijdens de Paasraces. Bij het driften komen Vernon Zwanenveld en Danny van Dongen voor het team in actie, terwijl Olaf Commijs de demonstraties en buitenlandse optredens voor zijn rekening zal nemen. Het technisch gedeelte van de driftauto’s wordt verzorgd door Jim Johannes, die voor de motoren ook gebruik maakt van de ervaring van Davy Lemmens.

De grootschalige presentatie op Circuit Park Zandvoort was van een omvang zoals we die lange tijd niet meer in de Nederlandse racerij hebben gezien. “Natuurlijk weten we dat veel sponsors en teams ook weer snel zijn verdwenen, maar wij zijn echte racers, mensen bij wie de autosport in het bloed zit, en wij willen de zaak serieus aanpakken. Dat zegt de naam van ons team ook al: solide, stabiel. Dat is onze doelstelling, en daarbij gaan we voor goede resultaten”, zegt Benjamin Lammerts.
10046891
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3624
5193
31953
9988192
84119
118171
10046891

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven