De start van het raceseizoen 2010 is een feit. Voor Ekris Motorsport, met rijders Duncan Huisman en Ricardo van der Ende brachten deze Kruidvat-Gilette Paasraces op Circuit Park Zandvoort de eerste kampioenschapspunten. Huisman won met de Ekris BMW M3 GT4 de HTC Dutch GT4 openingsrace van het tweede seizoen. Op Paasmaandag pakte Ricardo van der Ende een vierde plaats na een warrig verlopen ochtendrace. Diezelfde middag pakten beide Ekris Motorsport-rijders na een sterke race een zwaar bevochten derde plaats.

Tevredenheid troef bij Ekris Motorsport na afloop van de Paasraces. Duncan Huisman: “Donderdag heeft Ricardo de auto opgezet en ik heb vrijdag de eerste vrije training gedaan. De auto was goed en ik kon mij prima vinden in de door Ricardo gekozen set-up. Omdat de slijtage van de nieuwe banden wel wat hoger is, werd besloten om iedereen voor dit weekend twee banden extra te geven. In de tijdtraining reed ik een vierde tijd. Het was nat, dus ging ik op regenbanden uit, maar na een tweetal ronden had ik zoiets van: ‘Eigenlijk zouden de slicks nu wel kunnen’.  Daarvoor was echter net te weinig tijd, omdat wij ook al wat later waren uitgegaan. Tot een ronde voor het eind lag ik nog tweede, maar in die slotronde werd ik ingehaald door twee andere deelnemers.”

Vanaf die vierde plaats begon Duncan Huisman op zaterdagmiddag aan zijn race: “Gelukkig verliep mijn start naar wens en lag ik gelijk tweede achter Frankenhout in de Porsche. Die remde echter wel heel vroeg voor de Tarzanbocht, waardoor Verheul mij inhaalde. Daarmee reed ik derde met een beslagen voorruit. Ik besloot op zeker te gaan en liet een gaatje vallen om minder last van de spray te hebben. Bij de Audi S reed ik wel weer heel makkelijk het gaatje dicht en passeerde Jan Joris zonder problemen. Van de voor mij rijdende Frankenhout wist ik dat hij nog een drive-trhrough penalty moest inlossen, dus ik besloot mijn banden te sparen en mijn eigen tempo te rijden. Daarna liep de voorsprong op naar een seconde of dertien en bewees de regenset-up zich tot aan de finish.”

Ricardo van der Ende had voorafgaand aan dit raceweekend al de nodige kilometers met de BMW gereden en bepaalde samen met de technische mensen de set-ups voor droog en nat. “Donderdag regende het en waren er wel veel auto’s op de baan. Toch lukte het om een goede test te doen en de juiste set-up te vinden. Zeker nu we dit jaar op nieuwe regenbanden en slicks rijden, waarvan zowel de compound als het karkas anders zijn, was het goed om deze test te doen. Door die zachtere banden zit er meer beweging in de auto zelf, zonder dat er echt wat gebeurt. Daar hebben we de auto nu op aangepast en dat voelt goed. Mijn eerste officiële training was zaterdag op een opdrogende baan en dus een smalle ideale lijn. Ik lag tweede en ging uit voor nog een heel snel rondje, maar werd daarin opgehouden door een langzamere deelnemer. Daarna was de tijd te kort om nog verder te verbeteren.”

De tweede race, verreden op de droge zondagmorgen, nam Ricardo van der Ende voor zijn rekening. In de eerste meters wist hij twee posities te winnen, maar verloor er al weer een in die hectische eerste ronde. Daarna moest hij zich, net als de rest van de rijders schikken achter de Safety Car. Die voerde het hele veld aan, nadat een van de deelnemers de baan had verlaten.  Op het moment van herstart verscheen de Safety Car voor een tweede maal in de baan en waren positieverbeteringen niet mogelijk. Uiteindelijk werd er niet echt meer geracet en verklaarde de Ekris Motorsport na afloop: “Dit was zeker een bijzondere race. Bij de start was ik goed weg en liet net genoeg ruimte voor Jan Joris Verheul. Iets dat hij twee bochten later bij mij niet deed. Hij raakte mij vol in de deur. Ik denk dat dit allemaal niet nodig is, maar het gebeurde. Op enig moment heb ik Jeroen Bleekemolen laten passeren in de gedachte dat ik die tegen het eind van de race wel weer terug zou pakken. Zover is het dus niet gekomen door het vreemde verloop van deze race. Meer dan een vierde plaats zat er op dat moment dus niet in.”

Het slotstuk van het weekend bracht Duncan Huisman aan de start voor het eerste deel van de 50 minuten durende race. Hij wist de auto keurig op een vierde plaats te houden en bracht hem op die positie de pits in. Ricardo van der Ende nam het tweede deel voor zijn rekening en reed na de wissels van de andere teams op een derde plaats. Duncan Huisman: “In vergelijking met vorig jaar Pasen staan we er nu na het weekend een stuk beter voor. Toen was de auto net nieuw en nu hebben we een auto die het prima doet. Zaterdag gelijk een overwinning in de regen en vandaag achter de Porsche de beste met een ander merk. Die Porsche’s zijn dertig kilogram lichter en dat merk je tijdens de hele race wel. Misschien moet men daar nog eens naar kijken. Wij reden echt maximaal en voor ons zijn ze niet bij te houden. Bij de wissel heb ben wij voor Ricardo vier banden gewisseld, die waren niet helemaal nieuw, maar gaven ons wel de mogelijkheid om vol door te gaan. Ik denk dat dat gelukt is en dat wij met een mooi aantal punten naar Pinksteren gaan.” Ricardo: “Ik ben het met Duncan eens. We hebben er het maximale met deze auto uitgehaald. Met Pinksteren is het weer even kijken wat de banden gaan doen. Deze keer waren het nog niet de definitieve banden en die zullen er de komende race wel zijn. Kijken wat dat ons oplevert. Ik ben blij met de auto, zoals die nu is. We hebben ‘m goed onder controle, maar je komt net wat snelheid tekort op de Porsches. Verder ben ik echt superblij met dit resultaat en hoop dat we die goede lijn kunnen voortzetten.”

Ekris Motorsport wordt dit jaar gesteund door: Ekris BMW, Total, BMW Top Cover, VDH Architekten, TRAJECT Vastgoed Advies Groep, Anti-Kraak.NL, Celectric (The Energy Co.), Klinkspoor en Visser Transport.

9489240
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1587
10101
63611
9360657
212941
158014
9489240

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven