Het team van PS Autosport kan terugkijken op een zeer succesvol eerste race weekend van 2010. Het team heeft de goede lijn van 2009 – waarin het met Christiaan Frankenhout het kampioenschap in het Dutch GT4 wist te pakken – met de Paasraces voort weten te zetten. Dat autosport een technische sport is, waar de techniek de sportman in de steek kan laten bleek helaas ook eens te meer. Maar ondanks problemen van technische aard, wist het Limburgse team beslag te leggen op een aantal podium finishes.

 

In de eerste race van het Dutch GT4 kampioenschap wist PS Autosport beslag te leggen op twee podiumplekken. Ondanks de straf die beide rijders opgelegd kregen voor het te laat verwisselen naar regenbanden, wisten beide coureurs toch een podiumplek te pakken. Christiaan Frankenhout pakte een zeer mooie tweede plek, na heftige strijd. Door zijn straf werd hij teruggeworpen naar een vijfde stek en wist tijdens de rest van de race een groot aantal concurrenten te verschalken.

Teambaas Peter Stox pakte een mooie derde positie in de Legend Cup, waardoor PS Autosport op beide podia vertegenwoordigd was. “Het ging erg goed in de eerste race,” aldus Chistiaan Frankenhout. “Het is balen van de straf, anders zou ik gewoon de overwinning pakken. Nu probeerde ik in de eerste ronden een zo groot mogelijk gat te slaan, zodat ik na mijn drive-though niet iedereen moest inhalen. Op de baan wist ik uiteindelijk vier auto’s voorbij te steken, maar strijden voor de winst kon helaas niet meer.”

“Ik kende een teleurstellende kwalificatie, ik kreeg niet alles uit de auto,” aldus Peter Stox na zijn eerste race in het Dutch GT4 kampioenschap. “De start ging erg goed en ik wist direct een aantal auto’s buitenom in te halen. Omdat het team te lang bezig was met het wisselen van de banden kregen we een drive-though penalty. Na de straf ging het erg goed, ondanks het feit dat de wagen op een droogweer afstelling stond.”

Ferdinand Kool en Rob Kamphues kende in de bizarre tweede race van het Dutch GT4 weinig geluk. De race stond bol van de incidenten, waarin beide PS Autosport coureurs niet als meest gelukkige uitkwamen. Ferdinand Kool kwam niet verder dan een negende stek, terwijl Rob Kamphues in de BMW M3 op een viertiende stek bleef steken. Ferdinand Kool begon als zevende aan zijn eerste race in het Dutch GT4 kampioenschap. Op donderdag reed hij zijn eerste meters in de Porsche 911 van het team uit Limburg en moest aan de auto wennen.
Hij kwam goed van zijn plek en wist zijn zevende stek te behouden. Echter in de race kwam vanwege een crash de safetycar op de baan en verloor Kool twee posities. In de rest van de race kon hij doordat de race veranderde in een optocht achter de safetycar, geen posities meer goedmaken. “Bij de start kon ik aanpikken bij de koplopers en hoopte dat de heren het elkaar daar zuur zouden maken,” aldus een teleurgestelde Ferdinand Kool na zijn race. “Helaas  kreeg ik een tik van Simon Knap, waardoor mijn auto krom was. Hierdoor kon ik niet meer meekomen met de rest van het veld, maar door de safetycar kon ik rustig mijn race vervolgen. De monteurs zullen de bolide oplappen voor de derde race van het weekend en dan hopen we voor vuurwerk te zorgen.”

Rob Kamphues moest zijn eerste race in de koningsklasse van de Nederlandse autosport vanuit het achterveld beginnen. Het was zaak de race uit te rijden en de bolide zonder schade aan de finish te brengen. Aan racen kwam de tv-presentator niet toe, omdat er meer achter de safetycar werd gereden dan dat er op volle snelheid werd geracet. “Nog nooit ben ik zo dicht op de winnaar gefinisht,” grapte Rob Kamphues na zijn eerste race in de Dutch GT4. “In de race kon ik mensen bijhouden, maar we zijn weinig aan racen toegekomen door de safetycar situaties. Ik spinde bijna over de olie van de wagen van Pieter Christiaan van Oranje. Gelukkig hield ik de BMW op de baan en kon daarna aansluiten bij de rest van het veld dat achter de safetycar reed. Daarna was het rustig uitrijden, maar met racen had dit weinig te maken.”

In de laatste race van het weekend wist PS Autosport een mooie podiumplek te bemachtigen. Christiaan Frankenhout en Ferdinand Kool wisten de Porsche 911 naar een goede tweede plek te sturen. Beide heren mochten na een race over 50 minuten de champagne ontkurken en de bekers in ontvangst nemen. De BMW M3 van PS Autosport kwam niet verder dan een twaalfde stek. Peter Stox kende een zeer goede start en wist direct een aantal posities goed te maken. De Limburger kon zichtbaar goed uit de voeten met de BMW en iedere ronde ging het beter. Halverwege de race gaf Stox het stuur over aan Rob Kamphues. Deze had het aan de stok met zijn naaste concurrenten en wist de wagen als twaalfde over de meet te sturen.
 
Na de race waren Frankenhout en Kool zeer tevreden met hun prestatie. “Ik kwam vanaf een zevende plek en moest om een stilstaande Corvette rijden,” aldus Christiaan Frakenhout. “Daarna wist ik door te stoten naar de kop van het veld en door een foutje van Bastiaans pakte ik de koppositie. Hierdoor kwam ik als leider de pits in om het stuur over te geven aan Ferdinand.” “Helaas maakte ik een foutje in mijn ronde na de pitstop,” aldus Ferdinand Kool. “De achterbanden waren vervangen en nog koud. Ik probeerde de banden warm te maken en drukte achterop het circuit vol het pedaal tot de bodem. De banden waren toch nog te koud en ik kwam achterstevoren op de baan te staan, maar kon gelukkig mijn weg vervolgen. Daarna ging het goed en een tweede plaats is een mooi resultaat in mijn eerste race in de Porsche. Ik heb nog bijna niet in de auto kunnen rijden en een tweede plek samen met Christiaan is een goed resultaat.”

PS Autosport kende een moeilijke eerste race in de Toerwagen Diesel Cup. Door de natte omstandigheden was het niet voor alle equipes even makkelijk om op de baan te blijven. De equipe L’Ortye/Charles wisten ondanks de omstandigheden vanuit het achterveld te knokken naar het middenveld. De race werd echter niet uitgereden, omdat de equipe onrechtmatig zou hebben gehandeld. Hun teamgenoten Van der Vossen en Van Rijswick werden echter geteisterd door technisch malheur en moesten na een grote plof te strijd staken.

L’Ortye die de eerste stint reed in de BMW met startnummer 34 van PS Autosport had een lastige wedstrijd. “Dit was mijn eerste regenrace en had te weinig grip. De auto brak meerdere keren uit en ik moest alle zeilen bijzetten om de controle te behouden,” aldus L’Ortye nadat hij het stuur had overgegeven aan Hugo Charles. “We hebben gewoon te weinig ervaring in het rijden in de regen.”

PS Autosport kijkt met gemengde gevoelens terug naar de tweede race in de Toerwagen Diesel Cup. De equipe L’Ortye/Frankenhout pakte een mooie zesde plek in hun rappe BMW 1-serie. Van der Vossen en Van Rijswick kende een minder succesvolle race en werden ook in de tweede race geteisterd door technische problemen. L’Ortye nam maandag de eerste stint voor zijn rekening, net zoals hij dat zaterdag ook had gedaan. Hij wist de BMW buiten de ellende te houden en gaf na de eerste helft van de race het stuur over aan Christiaan Frankenhout, die voor de gelegenheid zijn stuurmanskunsten in de BMW vertoonde. De snelle man kon met BMW een groot aantal concurrenten het leven zuur maken en doorstoten tot het middenveld.  Zijn opmars stokte echter op een zesde stek, maar nam zo wel een groot aantal waardevolle punten mee naar huis.

De equipe Van der Vossen/Van Rijswick kende net als in de eerste race de nodige technische problemen. Van Rijswick wist hier echter goed mee om te gaan, voordat hij het stuur overgaf aan zijn teamgenoot Van der Vossen. Het was echter moeilijk om de gehele race uit te rijden, mede door de onervarenheid van de coureurs. De heren hebben echter veel ervaring kunnen opdoen. Volgend raceweekend hopen de PS Autosport coureurs gebruik te kunnen maken van deze ervaring en om te zetten in klinkende munt. “De start ging prima,”  aldus van Rijswick na zijn eerste stint. “Het was mijn eerste start in deze raceklasse en ik wist direct door te stoten naar het middenveld. De motor hield echter in, waardoor het veld weer aan mij voorbij reed. Door de techniek hield de wagen meerdere keren in. Ik wist met de problemen om te gaan en de auto heel te houden. Voor een eerste race in deze klasse mogen we tevreden zijn.”

Tekst PR

10046837
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3570
5193
31899
9988192
84065
118171
10046837

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven