Het Circuit Park Zandvoort stond afgelopen weekend in het teken van de openingsraces van 2010. Het publiek was op maandag massaal naar het circuit gekomen om hun paasmaandag door te brengen bij de historische en gezellige Paasraces in het kustgebied. Hoewel het weer het op vrijdag en zaterdag nog wel eens liet afweten, was het maandag bewolkt, maar bleven de regendruppels weg. Henry Zumbrink is begonnen met zijn tweede seizoen Dutch GT4, ditmaal bij het team van DataHouse – Solid State Racing die met drie Corvettes aan de start verschenen.

Henry sluit zijn openingsweekend van het seizoen 2010 met een gemengd gevoel af. Ondanks een zeer mooie derde plaats bij de eerste race, kon hij zijn tweede race niet wegkomen wegens een technisch mankement. Deze laatste race moest hij dus al direct uitvallen, naar wat later bleek door een afgescheurd gaspedaal, als gevolg van een ongeval in eerdere race van zijn teamgenoot Danny van Dongen.

Het weekend ging goed van start. De trainingen en kwalificatie gingen goed, ondanks de natte baan. Zumbrink moest even wennen aan het rijden onder deze omstandigheden met de snelle Corvette C6. Hij wist echter de snelste tijd te klokken en lange tijd bovenaan de lijsten te blijven staan. Nadat de baan wat was opgedroogd, besloten hij en zijn collega coureurs over te gaan op slicks (droogweer banden), maar waar andere rijders wel een snellere tijd wisten te zetten, kon Zumbrink geen volle ronde meer rijden en moest genoegen nemen met een derde startpositie voor race één van het weekend.


Ondanks de goede kwalificatie positie, werden echter problemen verwacht voor het weekend en zou het team het zwaar krijgen om hoge posities te gaan scoren. De auto’s van het Solid State Racing team waren eerder goedgekeurd door de organisatie, maar op vrijdagmiddag werd besloten dat de wagens vijf procent vermogen moesten inleveren, totaal vijftien procent minder dan vorig seizoen. Dit aangezien verwacht werd dat de wagens sneller konden dan dat ze daadwerkelijk reden. De meeste concurrenten van het team kregen er juist vermogen bij. De Corvettes zouden dus veel snelheid tekort gaan komen tijdens de races in het Paasweekend. Dankzij de natte weersomstandigheden tijdens de kwalificatie kon Henry alsnog een goede positie scoren voor zijn eerste race.

De eerste race werd verreden op zaterdag door de rijder uit Amerongen. Ondanks een wat slechtere start, waarbij Henry terugviel naar een vijfde positie, wist hij zich snel weer naar voren te rijden, onder meer door een mooi gevecht met Jan Joris Verheul in zijn Aston Martin, en zijn derde positie terug te winnen. Ondanks de regen kon hij zijn derde positie verzilveren en zijn eerste podium van het jaar betreden, wat ook het eerste podium voor het nieuwe team betekende.

Race twee werd verreden op maandag, waar teamgenoot Danny van Dongen het stuur in handen nam. Deze moest echter uitvallen door een crash, waardoor de monteurs van het team de nodige moeite moesten steken in de reparatie van de Corvette, zodat Zumbrink ’s middags weer op tijd van start kon gaan voor race drie. Hoewel Henry vanaf een mooie derde positie van start mocht, kwam hij niet goed van zijn plaats. De laatste race zou verreden worden door beide coureurs, maar deze kwam niet verder dan de start voor beide heren. De wagen liep in de noodstand en de wagen moest noodgedwongen aan de kant worden gezet. Achteraf bleek het gaspedaal in de eerdere crash beschadigd te zijn, waardoor deze tijdens de betreffende start afscheurde. Een domper voor de rijders, die graag nog een goed resultaat wilden neerzetten voor de 22.000 toeschouwers die op de races waren afgekomen.

Henry: “Het is voor mij een weekend dat mij een gemengd gevoel geeft. Enerzijds ben ik natuurlijk superblij dat ik de eerste podiumfinish voor dit nieuwe team en voor mijzelf van dit seizoen heb kunnen scoren! Anderzijds kwamen we vermogen tekort omdat de organisatie dacht dat we juist teveel hadden en ons vermogen teruggedraaid heeft. Daarnaast crashte Danny onfortuinlijk in zijn race en was onze gezamenlijke race van heel korte duur. Dit is zeker jammer, omdat we vanaf de derde plaats van start konden en er dus nog een podiumfinish inzat! Maar goed, het zijn nu eenmaal gedane zaken en we kijken uit naar de volgende races tijdens de Pinksterraces op Zandvoort in mei. Laten we hopen dat we dan wel genoeg vermogen hebben om ook mee te komen op een droge baan.”

Henry Zumbrink wordt dit jaar gesteund door: Volvo Reede Amerongen, Shell Reede Amerongen, Uem Autoschade, Alres Products, PLAYBOY VAN ES HOME, LIEBHERR W&H NEMAASKO, Janssen Staalbouw, Impact Incasso, Parodontologie P. Eigenhuis, Rica Engineering, Explora Ede, Autohandel Henk Heikamp, Okker reclame, GPS parkeer systemen, Trime Line, Digigrafie BV, Quesar IT Solutions,BGT Maarsbergen, vader Hans Zumbrink en monteur Giel van Os.

9923404
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1226
3082
10462
9885139
78803
147943
9923404

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven