Verdeeld over de drie dagen die het RTL GP Masters of Formula 3 weekend op Circuit Park Zandvoort telde, kwam Ekris Motorsport met de vertrouwde BMW M3 GT4 aan de start. Rijders Duncan Huisman en Ricardo van der Ende klasseerden zich in de trainingen voorafgaand aan de HTC Dutch GT4 races als vierde en derde. In verband met het overvolle programma werd de eerste race al op vrijdagmiddag verreden en leverde Ricardo van der Ende een sterke derde plaats op. Duncan Huisman verbeterde in zijn race op zaterdag zijn trainingresultaat met een positie en eindigde eveneens als derde. De derde HTC Dutch GT4 race werd net voor de Masters of Formula 3 en de spectaculaire demonstraties van Red Bull Formule1 coureur Sebastian Vettel verreden en door 45.000 toeschouwers bekeken. Het werd een enerverende race, waarin de zege uiteindelijk terecht kwam bij de Ekris Motorsport BMW equipe Duncan Huisman/Ricardo van der Ende.

Na de problemen tijdens de Pinksterraces gebruikte Ekris Motorsport de donderdag voor een uitgebreide test van de BMW M3 en de banden. De banden van Michelin waarmee dit jaar gereden zou moeten worden zijn onderwerp van de nodige discussies. Eerder kampte Ekris Motorsport al met lekke banden op cruciale momenten in de raceweekenden. Vandaar dat Ricardo van der Ende op de donderdagmiddag uitgebreid testte met de BMW en twee type banden. `Dat waren de banden van dit jaar, waar wij al de nodige problemen mee hadden en de banden waar wij vorig jaar mee reden. Rondom op die nieuwe banden was voor ons geen optie en daarom reden wij voor met de iets langzamere banden van vorig jaar en de banden van nu achter. Maar ook die slijten nog steeds snel. Wij hebben dan wel 14 banden voor een weekend, maar die heb je ook echt nodig om nog enigszins mee te kunnen strijden met de mannen aan de kop. Wij gaan voor de punten en moeten een beetje geluk hebben met de pech van anderen. Daarmee kunnen verder naar voren komen en wie weet een keer winnen`, sprak Ricardo van der Ende na afloop van de trainingen.

Die eindigden voor de Poeldijker met een derde startplaats voor de eerste Sprintrace en een vierde plaats voor teamgenoot Duncan Huisman. Van der Ende: ”Punten pakken was het uitgangspunt in deze race, waarin Jan Joris Verheul mij in de beginfase een plek afnam, waardoor ik even als vierde reed. Even, want korte tijd later wisselden wij weer van positie en klom ik op naar een derde plaats die ik tot de finish wist te behouden. Ook in deze race hadden de banden het zwaar, maar wij hebben het vol gehouden. De dierde plaats voelde als een overwinning!” Een soortgelijk verhaal kon worden opgetekend uit de mond van Duncan Huisman na afloop van de tweede Sprintrace op zaterdag. Ook hij moest zijn meerdere erkennen in een Porsche- en een Corvetterijder en eindigde op de derde plaats. “Eigenlijk ging het best goed. Ik had een sterke start, waarbij ik Verheul al in de eerste ronde pakte. Daarna was het een kwestie van goed en zuinig met de banden omgaan om in deze positie aan de finish te komen. Aanvallen was er niet bij en ik had net voldoende snelheid om Verheul voor te blijven. Tegen het einde kon ik mijn voorsprong nog iets vergroten. Die Porsche en Corvette waren echt niet te pakken.”

Op racezondag waren meer dan 45.000 enthousiaste bezoekers onder een dreigend wolkendek getuige van de HTC Dutch GT4 hoofdrace. Een race over 27 ronden, waarin de Ekris Motorsport mannen vanaf een vijfde plaats vertrokken. “De start was goed en ik pakte gelijk een plaats” legt startend coureur Duncan Huisman uit. Hij vervolgt: ”Ons probleem zit ‘m nu niet zo zeer in de voorkant, omdat die banden niet klappen. Die banden van vorig jaar zijn wel langzamer en met de banden van nu aan de achterkant worden die ook nog eens extra zwaar belast. Wij kunnen wel naar een nog veiliger afstelling van de auto gaan, maar dan kun je de competitie met de anderen niet meer aan. Wij wisten dat wij ook dit weekend moesten inleveren qua set up en als je kijkt naar de tijden van nu, dan liggen die een seconde of twee onder die van de vorige keer. Deze overwinning komt zeker ook omdat er bij de andere teams iets mis ging. Een van de Porsche-teams heeft tien seconden te lang in de pits gestaan, een van de Corvette’s kreeg in de race een lekke voorband en die foutjes en pech bij anderen hebben ons nu het succes gebracht”, analyseert Duncan Huisman na afloop.

Zijn teamgenoot voegt daar aan toe: “Wij hebben op een juiste manier gebruik gemaakt van de banden die wij nog hadden. Duncan had nog twee van de veertien nieuwe banden en die van mij waren zeker niet splinternieuw, maar goed genoeg om mee te kunnen doen. Duncan heeft in zijn stint lang doorgereden, omdat wij niet zeker van de eventuele regenbuien waren. Hij heeft het in het begin rustig aan gedaan om de banden te sparen. Bij de wissel verliep alles naar wens en ik reed als tweede de baan weer op. Per ronde liep ik in op Ferdinand Kool in de leidende Porsche en toen ik er eenmaal achter zat liet hij mij makkelijk passeren. Tegen het eind denk je dan meer en meer aan je banden en dan wil je voorkomen dat je in de slotronden nog een keer naar de kant moet met een kapotte band. Het lukte allemaal. Ik heb nog niet naar de banden gekeken, maar denk dat er weinig meer van over is. Het is natuurlijk prachtig dat wij hier gewonnen hebben met zo veel mensen op de tribunes. Er zal voor de volgende races wel iets aan het bandenverhaal gedaan moeten worden. Nu rijden verschillende auto’s op verschillende aantallen banden en dat maakt dat de competitie niet helemaal gelijk voor iedereen. Dat zou nu wel moeten gebeuren”, besluit Ricardo van der Ende het raceverslag. 

Ekris Motorsport wordt dit jaar gesteund door: Ekris BMW, Total, BMW Top Cover, VDH Architekten, TRAJECT Vastgoed Advies Groep, Anti-Kraak.NL, Celectric (The Energy Co.), Elgersma Automotive Supplies, Klinkspoor en Visser Transport.

PR

9042554
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2147
5584
29349
8959249
117436
211729
9042554

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven