In het Dutch GT4 wordt de eer verdedigd door regerend kampioen Christiaan Frankenhout die de auto deelt met Ferdinand Kool. De heren rijden met de startnummer 1 Porsche 997 GT4. Hun teamgenoten in deze klasse zijn Peter Stox en Rob Kamphues die met de BMW M3 GT4 geregeld het podium weten te halen.

Voor de eerste race op vrijdag zette Christiaan Frankenhout zijn rappe Porsche op de eerste positie. Met een poleposition op zak zag het er onder de zonnige Zandvoortse hemel voor Frankenhout prima uit. De Zaankanter wist met een 1:47.883 de Corvette C6 van Henry Zumbrink op ruim 0.3 seconden te rijden. Rob Kamphues, die in de Legend klasse de strijd aangaat, wist de BMW M3 op de dertiende positie overall te zetten. Hij wist hiermee een dikke Porsche en twee Mustangs achter zich te houden.

In de race wisten beiden PS bolides weer een fraaie strijd te leveren, waarbij Frankenhout de leiding in de race behield tot aan het vallen van de vlag. Wederom scoorde de Porsche een overwinning en bewees ook in het tweede jaar van de klasse een kampioenschapskandidaat te zijn. Rob Kamphues verging het iets minder goed, hij wist geen positie te winnen. De televisiepersoonlijkheid wist zijn positie te behouden, wat op zich al een hele prestatie was. Achteraf vertelde hij: “Ik ben blij dat mijn voorbanden heel zijn gebleven, mijn hemel wat was de baan glad vandaag! Ik had enorm last van overstuur bij het insturen van de bochten.”

In de kwalificatie voor de tweede race bepaalde Ferdinand Kool met de Porsche 997 dat hij vanaf de derde startrij zou aanvangen. De 1:48.868 die hij klokte leverde hem de zevende positie op voor de zaterdagse race. Rob kamphues z’n teamgenoot Peter Stox klokte met zijn BMW M3 een 1:51.016, waarmee de veertiende positie overall hem ten deel viel. Gedurende de race wisten beide PS Autosport bolides een goede opmars te maken. De snelle Ferdinand Kool streed met de Porsche een dappere strijd, maar kon niet voorkomen dat hij aan de meet een zevende positie in handen had, dezelfde plek als waarop hij vertrokken was. Ondanks de progressie die hij had geboekt moest hij weer terrein prijsgeven.

Peter Stox knokte zich in de BMW naar de twaalfde positie overall en een prachtige tweede plek in de Legend klasse waaraan zowel hij als teamgenoot Rob Kamphues deelnemen. Stox toonde zich zeer tevreden na afloop van de spectaculaire race: “Ik heb lekker constant gereden en kon het gat dichtrijden naar alle voorliggers. Toen ik eenmaal aansluiting had heb ik flink gepusht en dat resulteerde erin dat ik diverse mensen voorbij kon komen. Een tweede plaats is een prachtig resultaat.”

Voor de zondag stond de lange 50 minuten durende race op het programma, waarin een rijderswissel verplichte kost is. In de eerste stint was het Christiaan Frankenhout die de start zou doen, waarna Ferdinand Kool het stuur zou overnemen en de auto naar de finish moest brengen. Bij het doven van de lichten kwamen de beide Porsches op de eerste startrij prima weg, waarbij Phil Bastiaans het voordeel had boven Frankenhout die als tweede de Tarzanbocht inging. In de openingsfase bleef die volgorde gelijk, de mannen gaven elkaar slechts enkele tienden speling.

Op het moment dat de banden van Bastiaans duidelijk hun beste tijd hadden gehad zette Chris de aanval in en verschalkte zijn voormalig teamgenoot om die niet meer af te staan zolang hij aan het stuur bleef. Terwijl achter hem de mannen hun verplichte stop gingen inlossen bleef hij een ronde of vier met een vrije baan voor zich pushen om een zo groot mogelijk gat te creëren. Nadat Ferdinand Kool tijdens de snelle pitstop het stuur had overgenomen bleek het gat groot genoeg om de leiding te behouden. In de slotfase kon Kool de leiding niet vasthouden, Ricardo van der Ende was hem te snel af en verwees de PS Autosport Porsche naar het tweede plan.
Ferdinand legde uit: “De auto was heel erg goed, de race was spannend, maar de banden waren minder. Achter hadden we nieuwe banden gemonteerd, maar Chris had er het beste al vanaf gereden, waardoor de BMW het voordeel had. Hij had nog betere banden dan wij en dan kun je heel weinig meer doen.”

Rob Kamphues: “Ik ben behoorlijk teleurgesteld na deze race, ik had super gave gevechten en heb de auto met een goed gevoel aan Peter meegegeven. Hij kreeg echter te maken met een kapotte aandrijfas en dat is echt enorm balen! We lagen op een zekere podiumplek. De rubbersporen op de zijkant van de auto bewijzen dat we echt stevig gevochten hebben…”

Op de late vrijdagmiddag werd de lange 100-minuten race van de Toerwagen Diesel Cup gestart rond de klok van 17.00 uur. Equipe Charles / l’Ortye had gedurende de kwalificatie beslag gelegd op de zesde startpositie met hun BMW 120d. De andere diesel aangedreven BMW van het PS Autosport team, in handen van Van Rijswick en Oprey, had de negentiende positie in handen genomen.

In een hevige strijd onder de diesels van vijf verschillende merken bepaalden de driëntwintig auto’s, bevolkt door in totaal vierenveertig coureurs, wie op welke positie onder de finishvlag door mocht rijden. Jeroen Dik bleek op vrijdag met zijn Volkswagen Golf 6 de snelste te zijn en pakte de vlag als eerste. Charles en l’Ortye reden enige tijd aan de leiding van de race doordat ze een late stop maakten, terwijl de concurrentie al eerder de pits had bezocht, maar wist die positie niet te handhaven nadat ook zij de verplichte stop hadden ingelost. De BMW kwam op een mooie zevende positie over de streep. Van Rijswick / Oprey konden geen terrein goedmaken in de lange race. Ondanks hevige strijd wisten de heren zich niet verder op te werken dan tot de zeventiende positie overall.

Ondanks dat de BMW met startnummer 27 (Van Rijswick en Oprey) het hele weekend de snellere van de PS auto’s was, wisten de mannen van de nummer 34 bolide toch aanzienlijk beter te scoren in de tweede race die over 50 minuten werd gereden. De nummer 27 BMW kwam niet over de finish nadat ze in de openingsfase bij het uitkomen van de Tarzanbocht de fout ingingen. Een stuurfoutje is zo gemaakt als je op het scherpst van de snede rijdt, zo konden wij opmaken uit het commentaar van de rijders. Na een kleine stuurfout schoot de auto van de baan en was reddeloos verloren.

De nummer 34 bolide ging onverdroten verder met een opmars die uiteindelijk strandde op de elfde positie. Hugo Charles en zijn teamgenoot Claude l’Ortye kenden een enerverende race, maar genoten van de strijd die ze leverden op een op dat moment nog droge baan. Hun vakgenoten in de klassen die ’s middags zouden rijden, waaronder de Formule3 coureurs, moesten hun verrichtingen doen op een lastige halfnatte baan.
Peter Stox keek naderhand tevreden terug op het Masters of Formula3 weekend: “Met wisselende resultaten gaan we weer naar huis met een over het algemeen zeer tevreden gevoel. We hebben mooie races gereden en gezien en daarvoor waren we hier gekomen. Zelf heb ik prima resultaten geboekt dit weekend, maar dat hebben al mijn teamgenoten ook! We kijken terug op een lang en mooi weekend.”

PR

9043218
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2811
5584
30013
8959249
118100
211729
9043218

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven