Duncan Huisman heeft de eerste sprintrace van het HTC Dutch GT4 Championship tijdens de Formido 100%NL Midzomerraces gewonnen. De BMW M3 GT4-coureur wist optimaal te profiteren van de omslaande weersomstandigheden en kwam dankzij een bliksemsnelle pitstop als eerste uit de pitstraat en behield tot aan het vallen van de vlag de koppositie. Ook voor de tweede en derde plek werd in de pitstraat de basis gelegd. Simon Knap (eveneens BMW) koesterde op TT Circuit Assen zijn tweede plaats en nam geen risicos om het zijn merkgenoot nog lastig te maken. De als twaalfde gestarte Jan Joris Verheul (Aston Martin GT4) maakte het podium compleet.

 

Vlak voor de start van de race daalden de regendruppels neer op het Drentse asfalt, waardoor de race werd aangevangen vanachter de safety car. Toen de GT4-bolides vrij baan kregen, zocht het voltallige veld op Legends Peter van der Kolk en Jan Lammers na de pitstraat op om de slicks te laten verwisselen voor regenbanden. De monteurs van Duncan Huisman, Simon Knap, Peter Stox en Jan Joris Verheul slaagden daar het snelst in en werden de morele winnaars van de sprintrace. Grote verliezer was Danny van Dongen, die in de pitstraat zijn pole-position zag verwateren tot een plaats buiten de top tien. Tot overmaat van ramp zat ik ook nog met een onwillige ruitenwisser, waardoor ik de verloren posities niet meer goed kon maken, verklaarde Van Dongen teleurgesteld. Dit is een gemiste kans.

Nadat ook Peter van der Kolk en Jan Lammers de pitstraat opzochten, nam Huisman de leiding, op afstand gevolgd door Knap en Verheul. De safety car, die vanwege de plassen water op het circuit nogmaals de wedstrijd neutraliseerde, minimaliseerde de onderlinge verschillen. De sprintraces in het HTC Dutch GT4 worden na 25 minuten afgevlagd, waardoor er nog slechts twee ronden om de overwinning gestreden kon worden. Bij de laatste herstart van de race kwam Huisman slecht uit de Geert Timmer Bocht en zag zijn overwinning kortstondig bedreigd worden door merkgenoot Knap, maar deze zette zijn inhaalpoging niet door en koesterde zijn tweede plaats.

"We hebben in het team dit seizoen nogal wat tegenslagen gekregen, dus ik was tevreden met de tweede plaats," vertelde Knap na zijn eerste podiumceremonie van het seizoen. "Ik heb het nog wel een moment geprobeerd om Huisman aan te vallen, maar ik heb liever twee BMWs op het podium, dan twee BMWs naast de baan. Ik heb geen risico genomen om niet de goede basis, die het team tijdens de pitstop gelegd had, teniet te doen. Deze tweede plek heb ik volledig aan het team te danken."

Jan Joris Verheul kon zijn geluk niet op. Begon hij de dag nog met een teleurstellende twaalfde en elfde positie in de kwalificatiesessies eerder op de dag, in de race kon hij dankzij een snelle bandenwissel de derde plaats veilig stellen. Na de problemen die ik in de kwalificatie had met de motor en versnellingsbak, had ik niet meer verwacht nog op het podium te belanden, vertelde Verheul. Ik zou niet eens met zekerheid kunnen zeggen of de problemen met de motor opgelost zijn, omdat ik door de extreme aquaplanning heel voorzichtig heb moeten rijden. De monteurs hebben bij de bandenwissel de voordempers nog twee klikjes kunnen veranderen en een snelle pitstop uitgevoerd. Dit resultaat is eigenlijk de verdienste van het team.

Winnaar Huisman loofde behalve zijn vlug opererende monteurs, ook de beslissing van de wedstrijdleiding om de wedstrijd op sommige momenten te neutraliseren. Anders waren er ongetwijfeld ongelukken gebeurd, aldus Huisman. Er waren momenten waarop ik zelfs met half gas nog last van overstuur had. Ik heb de overwinning zonder veel moeite binnen kunnen halen, doordat ik vrij zicht had. Er was een moment waarbij Knap probeerde me aan te vallen, maar ik verdedigde de binnenkant van de eerste bocht en dan is het onder deze omstandigheden onmogelijk om er voorbij te komen. Het was misschien geen heel spannende race, maar ik pak wel mooi twintig punten voor het kampioenschap.

Peter Stox (BMW) kon zijn geluk niet op. Hij behaalde de overwinning in de Legend Cup, net als Duncan Huisman, dankzij een geoliede bandenwissel. In de Legend Cup rijden coureurs van 45 jaar en ouder en rijders die een verzoek tot deelname hebben ingediend. Ondanks dat zijn zege in deze subklasse onbedreigd leek, weerhield dat de racende teambaas er niet van om in de slotfase nog voor het algemeen klassement op te klimmen naar de vijfde positie. "Ik zag dat ik goed kon meekomen met Phil Bastiaans, dus waarom niet?" stelde Stox. "Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik de snellere coureurs voorbij ging. De auto ging echt super!"

Uitslag race 1 HTC Dutch GT4 Championship:
01. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, 8 ronden in 26:01,455 (84,014 km/u),
02. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 1,707,
03. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 8,207,
04. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 10,222,
05. Peter Stox, BMW M3 GT4, op 15,198,
06. Melvin de Groot, BMW M3 GT4, op 20,670,
07. Ferdinand Kool, Porsche 997 GT4, op 24,248,
08. Marc Koster, Porsche 997 GT4, op 25,217,
09. Quint Engel, Ginetta G50, op 28,546,
10. Danny van Dongen, Corvette C6, op 30,461,
11. Peter van der Kolk, Corvette C6, op 31,674,
12. Richard Verburg, Porsche 997 GT4, op 36,530,
13. Theo de Prenter, Porsche 997 GT4, op 47,740,
14. Harmen van Putten, Corvette C6, op 53,256,
15. Jan Lammers, Mustang FR500C, op 1 ronde,
16. Mark Kroes, Porsche 997 GT4, op 1 ronde,
17. Mark du Toit, Mustang FR500C, op 2 ronden.

Tekst: PR

9917582
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1413
3227
4640
9885139
72981
147943
9917582

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven