‘Autosport is teamsport’, zo werd dit weekend tijdens de HTC Dutch GT4 Championship races op het TT Circuit van Assen nog eens duidelijk. De rijders van Ekris Motorsport kwamen uit de kwalificaties met een dubbele derde plaats. Echter, tijdens de opwarmronde voor de eerste race -op zaterdagmiddag- met Duncan Huisman achter het stuur, verzamelden zich op de voorruit van de Ekris BMW steeds meer regendruppels. Ruitenwissers waren nodig om de ramen weer schoon te vegen en de officialwagen, die het veld vooraf ging, werd nog tijdens die openingsperiode Safety Car. Huisman bedacht zich geen moment en koos vrijwel direct voor een wissel naar meer geprofileerde banden. Een bandenwisselactie die de technici van Intercar zo snel uitvoerden dat de Ekris BMW aan de kop van het veld reed en de race winnend afsloot. In de tweede race op de zonnige zondagmorgen kende Ricardo van der Ende iets minder geluk. De eerste passage van de Haarbocht bracht al enige schade aan het plaatwerk door botsende andere rijders en na enkele ronden reed de coureur de Ekris BMW M3 GT4 de pits in met een defect aan de stuurinrichting. Later die dag volgde de lange race van dit weekend en hierin nam Duncan Huisman de start voor zijn rekening en rondde Ricardo van der Ende de race af met een zevende plaats. Hiermee verzamelde Duncan Huisman voldoende punten om de leiding in de titelstrijd over te nemen.

 

In de week na de Motor TT streken de rijders van het HTC Dutch GT4 Championship op de Drentse racepiste neer. Verdeeld over drie dagen werd er door de Koningsklasse getraind, gekwalificeerd en driemaal geracet. Voor Ekris Motorsport begon dit vierde raceweekend van het seizoen met een uitgebreide test op de vrijdag, gevolgd door de kwalificaties. Ricardo van der Ende: “Evenals bij de vorige twee weekenden reden wij ook nu op dezelfde banden. Dat wil zeggen dat de voorbanden harder en smaller zijn dan de banden waarop wij eigenlijk zouden mogen rijden. Er is in de afgelopen periode wel door de bandenfabrikant en BMW Motorsport met een andere band getest, maar dat bracht niet de gewenste resultaten. Dus ook nu maar weer op de voorbanden van vorig jaar en de achterbanden van dit jaar. Met de ervaringen uit de vorige races hebben wij nu een goede set-up voor de auto en dat bracht ons twee derde kwalificatieplaatsen. Daarbij had ik in de eerste sessie nog last van een achterblijver, maar tijdens de tweede sessie pakte ik mijn snelste tijd. Heel eerlijk, meer zit er voor ons niet in. De Corvettes zijn gewoon een stuk sneller en voor ons niet te pakken.”

Een soortgelijk verhaal viel op te tekenen bij Ekris teamgenoot Duncan Huisman: “Over de kwalificatie ben ik redelijk tevreden. “In de eerste sessie was mijn tweede ronde redelijk snel, maar hing er een gele vlag. Ik ben toen van het gas afgegaan. De ronde erna was 1.49.1 en dat was plaats 3. Ik ben het met Ricardo eens, die Corvettes zijn op dit moment voor ons niet bij te houden. Om dus in de race verder dan die derde plaats te komen hadden wij wel ‘iets’ nodig. Zeker omdat wij ook nog steeds op deze banden rijden en er daar voor een heel weekend maar tien van hebben. Toen ik eenmaal op de grid stond begon het een beetje te druppelen. We hadden voor de race al uitgebreid op de buienradar gekeken en het leek er op dat er maar een puntje over het circuit zou gaan. We gingen weg achter de official auto voor de opwarmronde. Toen we achter op het circuit kwamen begon het al wat harder te regenen en bij de bocht Ramshoek gingen de lampen van de official auto aan en werden de borden met Safety Car uitgehangen. Op dat moment volgens mij de enig juiste beslissing, want het was echt een glijbaan. Zeker toen het nog harder ging regenen kon je op die banden de race niet in. Ik ben dus de pits ingereden om regenbanden te monteren. Ik was niet de enige, ook vele anderen deden dat. De mannen van ons Intercar Team deden dat wel het snelst en zo kwam ik als eerste weer de baan op met regenbanden. Dat verklaarde ook dat ik in de eerste raceronde al zo’n twaalf seconde voorsprong had op nummer twee. In de derde raceronde kwam de Safety Car weer in de baan, waardoor alles weer een beetje bij elkaar kwam. Ook nu terecht, want het was alleen maar aquaplaning, vooral op de rechte stukken lag er erg veel water. Daarna hebben we weer wat raceronden gehad, waarin ik geen risico nam om de punten veilig te stellen. Met deze overwinning is dat goed gelukt.”

De tweede race op zaterdagmorgen kwam voor rekening van Ricardo van der Ende. “Ik kwam redelijk goed weg, maar in de eerste bocht was het links een beuk en rechts een beuk en daarmee viel ik volgens mij terug naar een achtste plaats. Er leek geen grote blikschade aan de auto en ik heb in de ronden er na weer kunnen strijden en zelfs weer een plaats gewonnen. Ik reed op een vijfde positie toen door een steentje de snaar van de waterpomp en stuurbekrachtiging brak. Dan is het moeilijk om op snelheid te blijven rijden, omdat het sturen dan in fasen gaat en daarmee verlies je het gevoel met de auto. Verder loop je de kans op motorschade. Om dat te voorkomen ben ik dus de pits in gereden.”

Daar werd een wegauto als donorvoertuig gebruikt om de benodigde onderdelen van af te strippen en de deelname aan de derde race mogelijk te maken. Hierin nam Duncan Huisman de start voor zijn rekening. “Die start op zich ging goed, maar al snel had ik de eerste klappen te pakken. Korte tijd daarna was er sprake van een storing in het remsysteem van de auto, waardoor ik steeds verder terugviel. Om die reden zijn we ook vroeg naar de pits gereden in de hoop dat wij met een reset de storing konden verhelpen, maar helaas lukte dat niet echt. Enig voordeel, als je dat zo mag zeggen, is dat onze directe concurrenten ook niet echt scoorden. Dus met die zege in de eerste race en de puntjes in de laatste race ben ik nu opgeklommen naar de eerste plaats in de tussenstand. Die voorsprong had iets groter kunnen zijn als………!, besluit Duncan Huisman zijn verhaal. Na het pitsbezoek was het ook voor Ricardo van der Ende echt even wennen: “Het lukte niet om de storing op te lossen en dan weet je dat je bij het remmen goed op moet passen, omdat de achteras remt als een kart. Bij het minste geringste blokkeert de boel en dan moet je oppassen dat je niet spint. Aan de andere kant wen je er aan en op een gegeven moment waren we al weer sneller dan merkgenoten. Je past je rijstijl aan op de mogelijkheden van de auto. Punten scoren was het enige dat telde en ik ben blij dat ik nu een zevende plaats heb  gehaald, waardoor Duncan nu aan de leiding gaat. Voor mij zat er niet meer in!”        

Ekris Motorsport wordt dit jaar gesteund door: Ekris BMW, Total, BMW Top Cover, VDH Architekten, TRAJECT Vastgoed Advies Groep, Anti-Kraak.NL, Celectric (The Energy Co.), Elgersma Automotive Supplies, Klinkspoor en Visser Transport.

Tekst: PR

9467640
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
933
9672
42011
9360657
191341
158014
9467640

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven