PS Autosport heeft tijdens de HTC Dutch GT 4 op de Nürburgring punten en de nodige podiumplekken weten op te eisen. Het was de eerste maal in de korte geschiedenis van de Nederlandse Koningsklasse dat het een uitstapje maakte over de Duitse grens. De Nederlandse deelnemers reden samen met de Europese GT4 coureurs in het voorprogramma van de FIA GT1.

 

 

Voor PS Autosport coureur Christiaan Frankenhout was het een bijzonder weekend. Hij reed niet alleen in de rappe Porsche 911 in het HTC Dutch GT4, maar kwam ook uit in de ADAC GT Masters. Een Duitse klasse waar met potente GT’s wordt geracet. Frankenhout liet zijn visitekaartje achter door als 2de te kwalificeren in de Audi R8 LMS van het team van voormalig Formule 1 piloot Keke Rosberg. Dat was de beste kwalificering van het team in het seizoen 2010 tot op heden. Hij liet in beide races tevens zien dat hij mee kon met de mannen in de kop van dit zeer snelle veld.

Race 1: zaterdag 28 augustus HTC Dutch GT4
De race op de zaterdag werd in weersomstandigheden verreden die typerend zijn voor de Duitse Eifel, namelijk regen. Voorafgaand aan de eerste wedstrijd hadden de weergoden de coureurs op een nat circuit getrakteerd. Christiaan Frankenhout had zijn Porsche uitgerust met regenbanden en Rob Kamphues – die het eerste gedeelte van de race zou gaan rijden – had hetzelfde rubber laten monteren onder zijn BMW M3. Bij het doven van de lichten was het direct Christiaan Frankenhout die goed uit de startblokken kwam. Hij wist kortstondig de leidende positie te grijpen, maar viel helaas terug naar de tweede stek en wist deze te behouden tot de pitstops. Ook Rob Kamhues kende een goed begin en wist de BMW M3 goed de sporen te geven Hij klom op naar een tiende stek en had een mooi gevecht met Peter van der Kolk in zijn Corvette.

Halverwege de wedstrijd kwam Christiaan Frankenhout vanaf een tweede positie de pits binnen om zijn regenbanden te wisselen voor profielloze slicks. Op de baan was immers een droge racelijn ontstaan. Ook Rob Kamphues volgde deze tactiek, maar gaf tegelijk het stuur over aan Peter Stox. Deze zou de race afmaken. Na de stops was het gat met de leidende BMW van Ricardo van der Ende te groot en een tweede stek was op de Nürburgring het maximaal haalbare. Peter Stox wist het goede voorwerk van Rob Kamphues af te maken en reed de BMW naar een mooie tweede plaats in de Legends Cup. PS Autosport pakte hiermee twee mooie podia.

“Ik had een erg goede start,” liet Frankenhout na zijn wedstrijd weten. “Mijn doel was om als leider de eerste bocht in te duiken. Ik koos de buitenkant en dat bleek een goede keuze. Hoewel ik liever had gewonnen is een tweede plaats goed voor het kampioenschap.”

“Het ging erg goed,” vertelde Kamphues na zijn race. “De eerste ronde was het nat en was rap in de BMW. Na de stops gaf ik het stuur over aan Peter Stox en die maakte het af. Zo hebben we een mooie tweede stek te pakken.”

Race 2: zondag 29 augustus HTC Dutch GT4
De Porsche van PS Autosport werd op de zondag bestuurd door Ferdinand Kool. Hij zou zijn debuut maken op de listige baan in de Duitse Eifel. De tweede bolide werd zoals te doen gebruikelijk bemand door Rob Kamphues en Peter Stox, waarbij de laatstgenoemde de start van de wedstrijd voor zijn rekening zou nemen. Toen de heren werden losgelaten voor de tweede race van het weekend was het behoorlijk druk in het middenveld. Voor Kool en Stox was het zaak om uit de problemen te blijven en ongeschonden de eerste omloop door te komen.

Ferdinand Kool had het in de wedstrijd behoorlijk aan de stok met zijn concurrenten Mathijs Harkema – die eveneens in een Porsche 911 rijdt -  en met Quint Engel. Deze gevechten vonden in het middenveld plaats en helaas niet om de podiumplekken, zoals Kool zich vooraf als doel had gesteld. Halverwege de wedstrijd was het tijd voor de stops en kwamen alle bolides binnen. Hierbij gaf Peter Stox het stuur over aan Kamphues, die de bolide aan de finish moest brengen.

Het ging Kamphues goed af. In de Legends Cup lagen de heren wederom op podiumkoers. Nu reden de heren echter niet op de tweede, maar de derde stek van deze subklasse. Kamphues hoopte nog voor de tweede stek te kunnen vechten, maar er zat simpelweg niet meer in. Maar pakte wederom een mooie podiumplek. Ferdinand Kool kwam als achtste over de meet.

“Zelf heb ik een prima stint gereden. We hebben de wagen heel gehouden en ben erg tevreden met het resultaat,” aldus coureur en teambaas Peter Stox na zijn tweede podium in de Legend Cup.

“Het was erg lastig. De baan was nog vochtig en ik moest een aantal keer corrigeren. We zijn erg tevreden met het resultaat en twee keer op het podium klimmen in één weekend is een geweldig resultaat,” aldus Kamphues.

“Ik heb een beetje gemengde gevoelens na dit weekend,” liet Ferdinand Kool na zijn race optekenen. “Het is mijn debuut op deze baan en je eerste meters rijden in de regen is niet eenvoudig. Daarna had ik een slechte kwalificatie en dan weet je dat het in de race lastig wordt. Zeker als de BMW’s van de organisatie extra vermogen hebben en een nieuw aerodynamisch pakket. In Zandvoort hoop ik dat het beter gaat en gaan we beslist voor het podium.”

PR

9923234
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1056
3082
10292
9885139
78633
147943
9923234

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven