Afgelopen weekend werden op Circuit Park Zandvoort de officiële Finaleraces verreden voor veel Nederlandse autosport kampioenschappen. Ook voor de Dutch GT4 was nog geen winnaar bekend, dus het weekend beloofde veel spanning voor een aantal coureurs: wie zou er met de beker naar huis gaan? Ook Henry Zumbrink ging het weekend in met nog een kans op de titel, als er tenminste voldoende punten gescoord zouden worden. De nodige pech en incidenten op de baan zorgden er helaas voor dat hij kostbare punten moest laten liggen en de titel aan zijn neus voorbij zag gaan.

 

Tijdens de vrije trainingen op vrijdag verliep niet alles naar wens, de 80 kilo succes gewicht speelden parten op de wegligging van de wagen, waardoor er veel gewerkt moest worden aan de afstelling om voldoende snelheid te krijgen. Het ritme met de auto was moeilijk te vinden voor de coureur uit Amerongen, maar uiteindelijk werd het gewenste resultaat behaald. Tijdens de kwalificatie was de wagen zo goed verandert, waardoor Zumbrink de tweede tijd reed, goed voor een tweede startpositie in zijn eigen race en een derde positie voor de hoofdrace waar Henry samen met teammaat Danny van Dongen rijdt.Tijdens de eerste race verreden door van Dongen op zaterdag waren er geen problemen, waardoor deze een tweede plaats behaalde in de uitslag.

Op zondag werden echter de echte finales verreden en waren de coureurs gespannen en allen uit op de meeste punten, wat resulteerde in de nodige incidenten op de baan. Henry kon van start vanaf zijn mooie tweede plaats en kwam de eerste bocht ook als tweede door. Even later kwam hij in aanraking met de wagen van Phil Bastiaans, er werd een klein tikje uitgedeeld en de heren duwden wat, maar Henry kon toch door. Totdat even later de rode vlag werd uitgehangen (code rood: de race wordt stilgelegd tot nader order), er waren in de eerste bocht teveel incidenten gebeurd, waardoor besloten werd eerst op te ruimen. Bij de herstart even later ging het mis: Zumbrink kreeg een tik van een collega coureur en zwiepte met zijn Corvette vijf keer van links naar rechts over het circuit. De inmiddels aardig ervaren rijder wist zijn wispelturige racewagen toch weer onder controle te krijgen en zijn weg te vervolgen. Achterop het circuit bij de ‘Bocht Zonder Naam’ ging het echter alsnog mis: nadat een Ginetta optimistisch buitenom probeerde in te halen, werd de velg van Zumbrink kapot gereden en moest hij uitvallen. Hoewel te beschouwen als race incident, erg jammer dat hierdoor de benodigde punten verloren gingen.

De start van de hoofdrace op zondagmiddag nam Henry voor zijn rekening. Na vertrek vanaf de derde plaats, kwam hij de eerste bocht als vierde uit, alvorens hij werd aangetikt door een Aston Martin. Deze keer kon de jonge coureur zijn Corvette niet onder controle krijgen, ging rond en kwam pas weer als laatste de baan op, na een uitstapje door de grindbak en het gras waren alle andere deelnemers al voorbij gegaan. Hij wist zijn plek terug te vechten naar de achtste positie, met de snelste rondetijden in de race, alvorens hij het stuur aan Danny van Dongen overdeed in de verplichte pitstop. Van Dongen wist nog een plaats goed te maken, waardoor de heren de race als zevende wisten te finishen.

Henry Zumbrink over de Finaleraces: “Het is allemaal ontzettend jammer dat we zo’n grote achterstand hebben opgelopen. We waren, ondanks het succesgewicht, heel erg snel en hebben de snelste tijden tijdens de races neergezet, wat een heel goed teken is. Hoewel ik het weekend in ging met nog een kleine kans op de titel, heb ik in mijn eigen race helemaal geen punten kunnen scoren en in de hoofdrace kwamen we als ‘slechts’ zevende over de streep. Hierdoor ben ik zevende geworden in het kampioenschap, wat me toch wel tegenvalt, gezien de resultaten van het afgelopen seizoen.”

Zumbrink vervolgt: “Ondanks een ietwat tegenvallende finale, heb ik dit jaar erg genoten in de Dutch GT4 en vooral in de Corvette C6 en wil mijn sponsoren hiervoor enorm bedanken. Ik moet de finaleraces voor de BRL nog rijden, maar ben daarnaast ook al druk bezig met seizoen 2011. Hopelijk kan ik weer deelnemen aan zo’n mooie klasse en met de ervaring die ik dit seizoen heb opgedaan in deze snelle wagens, kan ik volgend jaar nog sneller zijn en weer meestrijden voor de titel in deze koningsklasse!”

Henry Zumbrink wordt dit jaar gesteund door: Volvo Reede Amerongen, Shell Reede Amerongen, Uem Autoschade, Alres Products, PLAYBOY VAN ES HOME, LIEBHERR W&H NEMAASKO, Janssen Staalbouw, Impact Incasso, Parodontologie P. Eigenhuis, Rica Engineering, Explora Ede, Autohandel Henk Heikamp, Okker reclame, GPS parkeer systemen, BGT Maarsbergen, Trime Line, Digigrafie BV, Quesar IT Solutions, vader Hans Zumbrink en monteur Giel van Os.

www.henryzumbrink.nl

9917319
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1150
3227
4377
9885139
72718
147943
9917319

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven