Simon Knap is het nieuwe seizoen sterk begonnen met zijn eerste overwinning in het HTC Dutch GT4 Championship. De BMW M3-coureur stond in de eerste twee jaar van de klasse al enkele keren op het podium en boekte tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces op Circuit Park Zandvoort zijn eerste zege. Jan Joris Verheul (Aston Martin Vantage) eindigde als tweede en Legend Peter van der Kolk werd in zijn Corvette C6 als derde overall afgevlagd.

 

Het startveld was aangevuld met een hele rits internationale namen, aangezien de eredivisie van de Nederlandse autosport het grootste deel van de races samen met de Europese GT4 rijdt. Met vijf coureurs in de top zes hielden de Nederlanders zich in de eerste sprintrace, die 25 minuten in beslag nam, goed staande op het zonnige Circuit Park Zandvoort. Desondanks werd Stefano D'Aste (Lotus Evora GT4) algemeen winnaar.

“Ik kon de Lotus van D'Aste niet achter me houden”, verklaarde Verheul, die in de openingsfase enige tijd met de Italiaan in gevecht was. “Ik was niet als snelste weg, maar zat bij de start aan de binnenkant van de Tarzanbocht en remde later dan hij. Daardoor ging ik aan de leiding, maar ik moest constant in mijn spiegels kijken omdat ik zwaar onder druk stond. Ik verdedigde mijn plek, maar Stefano was de snelste van ons twee. Toen we in de zevende ronde zij aan zij reden door de Gerlachbocht wist ik dat ik kansloos was.”

De strijd aan kop van het veld was precies waar Simon Knap op zat te wachten in de hoop dat het in zijn voordeel zou zijn. De hoop van Knap bleek niet ijdel, want toen Verheul en Chris Stockton halverwege de race met elkaar in gevecht traden, wist hij te profiteren en door te stoten naar de positie van best geklasseerde HTC Dutch GT4-rijder. De Zaankanter beloonde daarmee zichzelf voor het rijden van constante rondetijden en hoefde de leiding niet meer uit handen te geven.

“Ik ben hartstikke blij met mijn eerste overwinning in deze mooie klasse”, spreekt Knap. “Dit had ik totaal niet verwacht omdat we de nodige problemen hadden met mijn BMW. We slaagden er niet in de oorzaak meteen te achterhalen en schroefden mijn hele M3 uit elkaar, maar toen kwamen we erachter dat het brandstoffilter vol was. De auto klopte ineens en het begon te lopen! Het was alleen wennen om op nieuwe banden te rijden tussen de Europese wagens en ik wist totaal niet welke klassering ik moest verwachten. De race was voor mij een soort van ontdekkingstocht met een prachtig einde.”

Knap profiteerde ook van problemen bij Duncan Huisman, die in de slotfase naar binnen moest met een lekke band en een goed resultaat kon vergeten toen hij een pitstop maakte. Huisman ging nog wel naar buiten in zijn BMW M3, maar werd pas als zeventiende afgevlagd. De problemen aan de Chevrolet Camaro van Nicky Pastorelli waren eveneens vervelend, maar desondanks wist hij zich uit het achterveld op te werken naar de zesde plaats. Pastorelli's Camaro kampte de helft van de race met een rokende achteras nadat hij in de kwalificatie al geen tijd kon neerzetten omdat zijn auto stilviel.

Ook voor Peter van der Kolk begon het seizoen goed: in de eerste race veroverde hij direct drie bekers door derde te worden in het HTC Dutch GT4, tweede in de European GT4 Cup en de race in de Legend Cup – een speciale klasse voor coureurs van 45 jaar of ouder en rijders die een verzoek tot deelname indienen – te winnen. Hij wist in zijn Corvette C6 enkele 'pro's' voor te blijven.

Van der Kolk besteedt extra aandacht aan het bestuderen van de data om zelf beter te worden. “Ik leg de ronden van mijn teamgenoot Jeroen Bleekemolen en mezelf naast elkaar en dan zie ik precies waar ik tijd kan winnen. Zo ging ik vaak te hard de bochten in. Het is tegen de natuur van een coureur om gas terug te nemen, maar het is wel in mijn voordeel. Vorig seizoen was ik soms wel drie seconden langzamer dan Jeroen, nu was dat slechts anderhalve seconde. Ik reed in de kwalificatie met 1:48,5 mijn persoonlijk snelste ronde ooit op Zandvoort”, aldus Van der Kolk.

Van der Kolk bleef Bernhard van Oranje (BMW M3 GT4) en Wim van Genderen voor. Toch zat er een speciaal tintje aan de derde plaats van Van Genderen. Nadat de betrouwbaarheid van de bolide lange tijd voor hoofdpijn zorgde, reed Van Genderen de Camaro op het duinencircuit voor het eerst naar het HTC Dutch GT4-podium. Ook Jan Lammers komt dit seizoen uit in de Legend Cup. Lammers reed enige tijd aan de leiding in zijn klasse, maar moest de race voortijdig beëindigen nadat zijn Porsche 911 GT4 met technische problemen kampte.

De tweede sprintrace staat, net als de hoofdrace, voor Tweede Paasdag op het programma als de

Kruidvat Gillette Paasraces worden vervolgd.

KRUIDVAT GILLETTE PAASRACES 2011
Race 1 HTC Dutch GT4 Championship:
1. Stefano D'Aste, Lotus Evora GT4, 14 ronden in 25:56,418 minuten (141,454 km/u)
2. (1) Simon Knap, BMW M3, op 2,980 seconden,
3. (2) Jan Joris Verheul, Aston Martin Vantage GT4, op 5,401,
4. (3) Peter van der Kolk, Corvette C6, op 13,818,
5. (4) Henry Zumbrink, Porsche 911 GT4, op 16,335,
6. (5) Nicky Pastorelli, Chevrolet Camaro, op 16,407,
7. Jirisek Ales, Ginetta G50, op 19,949,
8. (6) Bernhard van Oranje, BMW M3, op 23,707,
9. Anthony Scragg, Aston Martin Vantage GT4, op 25,910,
10. Renaud Kuppens, Maserati MC GT4, op 30,976,
11. (7) Wim van Genderen, Chevrolet Camaro, 31,123
12. (8) Peter Stox, BMW M3, op 34,803,
13 .(9) Eric Bruynoghe, Porsche 911 GT4, op 43,386,
14. Florian Renauer, Ginetta G50, op 43,627,
15. (10) Christophe Legrand, BMW M3, op 47,429,
16. Michael Dräbing, Ginetta G50, op 56,078,
17. (11) Duncan Huisman, BMW M3, op 1:30,502,
18. Andrea Perlini, Lotus Evora GT4, op 1 ronde,
19. Gianni Giudici, Lotus 2 Eleven, op 2 ronden.

Niet geklasseerd:
Jan Lammers, Porsche 911 GT4, op 4 ronden,
Eduard Leganov, Ginetta G50, op 5 ronden,
Chris Stockton, Ginetta G50, op 7 ronden,
Dick Freebird, Lotus Evora GT4, op 14 ronden.

PR

9043185
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2778
5584
29980
8959249
118067
211729
9043185

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven