Voor de opening van het nationale autosportseizoen togen de dames en heren coureurs tijdens het Paasweekend naar het circuit van Zandvoort. De traditionele Paasraces staan tijdens de zaterdag voor Pasen en Paasmaandag op het programma. Het Dutch Power Pack werd voor dit weekend aangevuld met de Dutch Supercar Challenge waardoor de toeschouwers een vol en zeer interessant programma voorgeschoteld kregen.



Dutch GT4
Voor de gelegenheid sloot een deel van het Europese GT4 veld aan bij het Dutch GT4, waardoor er een mooi internationaal en competitief veld aan de start stond. De strijd tussen Henry Zumbrink in de Porsche 997 en de rest van het veld werd door de PS Porsche tijdens de eerste race afgesloten op een mooie vijfde positie. Teameigenaar Peter Stox trapte het seizoen af door met zijn BMW M3 GT4 naar de twaalfde positie algemeen te rijden.
Tijdens de tweede race was het Matthijs Harkema die het stuur van de Porsche ter hand nam en de bolide na een mooie strijd op de achtste positie wist binnen te brengen. De BMW M3 werd in race twee door de altijd goedlachse en spraakzame Rob Kamphues naar het podium gereden: “Tot aan de safetycar situatie had ik zeker een lekkere race al maakte ik zelf een foutje in de Kumho bocht en had ik wat last van overstuur. Wat betreft de tijden die ik gereden heb ben ik best tevreden, ik kan aardig meekomen getuige de zilveren beker in mijn hand.”
In de laatste race deelden de rijders de auto met elkaar, wat de equipe Zumbrink / Harkema de zesde plek opleverde. Stox en Kamphues brachten de auto samen naar de dertiende plek algemeen. Tijdens de verplichte pitstop en rijderswissel was het uitermate hectisch. Beide auto’s kwamen tegelijk binnen voor de verplichte stop. Daarnaast werd de Porsche voorzien van nieuwe achterbanden. “Het was er lastig op zondag”, gaf coureur en teambaas Peter Stox aan. “De baan was door de warme omstandigheden erg glad, het was glibberen en glijden met de BMW M3. Door de wegliggingproblemen verloor ik de aansluiting met de mannen vooraan. Anders had er waarschijnlijk wel meer ingezeten.”

Toerwagen Diesel Cup
In twee lange Endurance races in de Toerwagen Diesel Cup was de strijd met name in de tweede race zeer hevig te noemen. Het veld van een kleine twintig auto’s kwam na twee safetycar situaties aan de finish met Ferdinand Kool en Henry Zumbrink als leiders.
In de eerste race haalde het rijdersduo het podium net niet, met een vierde positie aan de finish was er sprake van enige teleurstelling. Zeker omdat Ferdinand Kool vooraf zelfverzekerd riep: “We gaan voor het kampioenschap!” Na de tweede race liet Ferdinand lachend weten: “We hebben verdiend gewonnen en zijn nu echt onderweg voor het kampioenschap. Ik kreeg over de radio te horen dat ik niet te veel risico moest nemen met inhalen omdat we door een minder grote tijdstraf vanzelf naar de eerste plek zouden gaan als we tweede bleven liggen. Het was wel even chaotisch toen de safetycar in de baan kwam en de pitstraat tegelijk openging, maar uiteindelijk kwam Henry als leider de baan weer op en dat was de bedoeling ook.”
Henry Zumbrink voegde aan het verhaal toe: “Het was flink hectisch, maar we hebben het uiteindelijk goed gedaan. Dit is het beste resultaat dat haalbaar is, hier doen we het voor.”
“In de laatste wedstrijd ging het enorm lekker,” liet Hugo Charles weten. “Ik wist van de dertiende stek op te rukken naar de zesde plaats. De auto werd wel wat warm, waardoor ik gaande weg de wedstrijd vermogen te kort kwam. Desondanks wist ik de tijden van de kop te benaderen, dus daar ben ik erg content mee.”
Marcel van Rijswick vertelde: “Het was gewoon enorm warm in de auto. Ik had een goede start, maar onze BMW komt wat topvermogen te kort in vergelijking met de concurrentie. Later werd de motor nog te warm, waardoor ik de kachel moest aanzetten. De motor werd hierdoor koeler, maar de cockpit van de BMW leek daardoor een sauna.”

De uitslag van de tweede race van de Toerwagen Diesel Cup is vooralsnog onder voorbehoud, vanwege de chaotische taferelen heeft de wedstrijdleiding de definitieve uitslag nog in beraad. De definitieve uitslag wordt pas over enkele dagen verwacht.

Formido Suzuki Swift Cup
Met Marc van Keulen achter het stuur van de nummer 27 Swift zal PS Autosport dit jaar een gooi doen naar eeuwige roem. Op zaterdag wilde het nog niet lukken voor Van Keulen om een aansprekend resultaat neer te zetten, helaas werd het een korte race voor de jongeman uit Nederweert. Hij moest het strijdtoneel voortijdig verlaten en zijn hoop op een finish vestigen op Paasmaandag.
Tijdens Tweede Paasdag slaagde Marc er wel in om zijn debuutweekend succesvol te eindigen. In het competitieve veld van Suzuki Swifts reed hij na de nodige gevechten naar de vijftiende plaats. Naderhand zou hij verklaren: “Zaterdag had ik zeker niet het ideale resultaat door uit te vallen, maar maandag heb ik dat goed gemaakt. Voor een debuutweekend is dit niet heel verkeerd.”

PR

9488893
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1240
10101
63264
9360657
212594
158014
9488893

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven