Duncan Huisman en Ricardo van der Ende hebben op het circuit Spa Francorchamps de overwinningen in beide races van het HTC Dutch GT4 Championship gewonnen. Na tweemaal zestig minuten racen werd de BMW M3 GT4 als eerste Nederlands GT4-auto afgevlagd in een gecombineerd startveld van GT3 en GT4-bolides, uit – naast de eredivisie van de Nederlandse autosport – het British GT, de Europese GT4 Cup en de Aston Martin Challenge. Kreeg het Ekris Motorsport-duo in de eerste race nog flinke weerstand van het duo Cor Euser en Dick Freebird (Lotus Evora GT4), in de tweede manche waren Huisman en Van der Ende met een afgetekende voorsprong een klasse apart. In de Legend Cup zegevierden Euser en Peter van der Kolk en Jeroen van den Heuvel (Corvette C6).

Bij de rollende start van race 1 van het 53 auto’s tellende GT-veld, kon Cor Euser zijn pole positie niet lang behouden. Duncan Huisman nam al in de openingsronde op het 7,004 kilometer lange parcours de koppositie over. Euser heroverde vervolgens in de derde ronde de leiding, maar deed dit onder een gele vlag. “Toen Duncan flink remde voor Eau Rouge, kon ik hem voorbij. Een gele vlag heb ik nooit gezien”, stelde Euser, die na afloop een tijdstraf van dertig seconden kreeg opgelegd.

Na 25 minuten zorgde een gecrashte Ginetta G50 ervoor dat de wedstrijd door de safety car geneutraliseerd werd, wat voor alle deelnemers het moment was om met zo min mogelijk tijdverlies de pitstraat op te zoeken voor de verplichte pitstop met rijderwissel. Ook Erik Bruynoghe bezocht zijn team, maar niet om het stuur aan zijn teamgenoot Philippe van Beurden over te geven. Door een waterlekkage van de Porsche motor kwam het weekeinde van het Belgische duo vroeg ten einde. “De slang van de watertoevoer was losgeraakt”, legde Bruynoghe uit. “Dat is niet iets dat we op voorraad hebben, dus we moeten de tweede manche helaas uit voorzorg laten schieten.”

Voor Ricardo van der Ende en zijn teamgenoot Duncan Huisman werd het nog even spannend, wanneer Van der Ende bij het inhalen van twee langzamere deelnemers uit de Aston Martin Challenge tijd verloor en Dick Freebird de leiding overnam. Van der Ende stelde echter een ronde voor het einde orde op zaken door de koppositie te heroveren en deze tot het vallen van de finishvlag vast te houden. “Na de pitstop kreeg ik echt een gloednieuwe auto mee”, sprak Van der Ende. “Duncan had de auto echt super gespaard. Door de safety car moest ik wel een paar raceronden inleveren, dat vind ik altijd wel jammer. De finish werd nog close, omdat ik in Eau Rouge door langzamere deelnemers opgehouden werd en de leiding verloor, maar een ronde voor het einde kon ik orde op zaken stellen. Rijden op Spa is pure verwennerij. Altijd als ik hier rij win ik!”

Jan Joris Verheul kon het de van pole position vertrokken Ricardo van der Ende al vanaf de start van de tweede race niet moeilijk maken. De Aston Martin Vantage-coureur ondervond nog hinder van de aanvaring die hij in de eerste race had met een Lotus Evora. “Ik vermoed dat mijn demper rechtsvoor niet goed functioneerde, waardoor ik geen hoog tempo kon aanhouden. Het enige dat ik kon doen was mijn positie verdedigen.”

Verheul en zijn teamgenoot Dennis Retera verdedigden tot aan het vallen van de vlag de tweede plaats. Dick Freebird en Cor Euser, die het Van der Ende en Huisman in de eerste manche nog lastig wisten te maken, moesten de wedstrijd vroegtijdig staken in de pitstraat met een technisch defect aan de Evora. De derde positie ging naar Peter van der Kolk en Jeroen van den Heuvel.

Er lag weinig in de weg van Huisman en Van der Ende om hun tweede zege van de dag te behalen. “Het verschil met de eerste race was dat we nu ons eigen tempo konden rijden en zonder safety car een mooie voorsprong konden opbouwen”, legde Huisman uit. “We hadden het dit weekeinde niet beter kunnen doen. Volgende week op het circuit Zolder wordt het afzien met het succesgewicht dat we erbij gaan krijgen. Dat wordt echt overleven voor ons.”

Legend Cup
In de Legend Cup, een klasse voor rijders van 45 jaar en ouder of deelnemers die voor deelname verzocht hebben, kwam de overwinning in de eerste manche op naam van Cor Euser. Hij was te rap voor Jan Lammers (tweede), wiens Porsche door onbalans in de wegligging geplaagd werd en het duo Van der Kolk / Van den Heuvel (derde). “In de opwarmronde kwam ik er achter dat er helemaal niets klopte van de rembalans, ik denk dat er iemand per ongeluk de knop omgedraaid heeft”, meldde Euser. “Ik moest daardoor tijdens de eerste paar ronden al rijdend de balans weer op orde krijgen. Dick en ik hadden niet verwacht dat we het zo goed zouden doen. We konden het tempo vooraan heel goed volgen.”

Van der Kolk en Van den Heuvel werden in de tweede race als eerste Legends afgevlagd. Zij eindigden voor de Koninklijke BMW M3 van Bernhard en Pieter Christiaan van Oranje (tweede) en Jan Lammers (derde). “We hebben het maximale eruit gehaald”, concludeerde Van der Kolk tevreden. “De race was lang, dus we hebben ons ingehouden om de banden te ontlasten. Daar had op het einde voordeel van, want toen konden we de snelheid van de kop volgen.”

De volgende races in het HTC Dutch GT4 Championship zijn volgende week, 16 en 17 juli tijdens de Superleague Formula op Circuit Zolder (B).
 
25H VW FUNCUP SPA FRANCORCHAMPS 2011
Race 1 HTC Dutch GT4 Championship:
1. Duncan Huisman – Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 22 ronden in 1:02:39,947
2. Simon Knap, BMW M3 GT4 op 9,064 seconden
3. Cor Euser – Dick Freebird, Lotus Evora GT4, op 30,119
4. Phil Bastiaans – Jan Lammers, Porsche 997 GT4
5. Jeroen van den Heuvel – Peter van der Kolk, Corvette C6
6. Henry Zumbrink – Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4
7. Rob Kamphues – Peter Stox, BMW M3 GT4
8. Pieter Christiaan van Oranje – Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4
9. Sjaco Griffioen – Tom Langeberg, Porsche 997 GT4
10. Luc Braams – Wim van Genderen, Camaro GT4
11. Jan Joris Verheul – Dennis Retera, Aston Martin Vantage
12. Philippe van Beurden – Erik Bruynoghe, Porsche 997 GT4

Race 2 HTC Dutch GT4 Championship:
1. Duncan Huisman – Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 23 ronden
2. Jan Joris Verheul – Dennis Retera, Aston Martin Vantage
3. Peter van der Kolk – Jeroen van den Heuvel, Corvette C6
4. Henry Zumbrink – Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4
5. Pieter Christiaan van Oranje – Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4
6. Phil Bastiaans – Jan Lammers, Porsche 997 GT4
7. Peter Stox – Rob Kamphues, BMW M3 GT4
8. Sjaco Griffioen – Tom Langeberg, BMW M3 GT4
9. Simon Knap, BMW M3 GT4
10. Luc Braams – Wim van Genderen, Camaro GT4

Niet geklasseerd:
Cor Euser – Dick Freebird, Lotus Evora GT4

Niet gestart:
Philippe van Beurden – Erik Bruynoghe

Voor stand zie www.gt-4.nl

PR

9042811
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2404
5584
29606
8959249
117693
211729
9042811

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven