Dick Freebird en Cor Euser hebben de aansluiting met de top van de Nederlandse én Europese GT4-titelstrijd gevonden. Met een poleposition en een podiumplek was het duo afgelopen weekend op het Belgische Spa-Francorchamps bijzonder goed op tempo. ,,Het lek is boven en het resultaat bemoedigend’’, stelde Euser. ,,We hebben de afstelling goed voor elkaar. Als nu ook nog de technische mankementen achterwege blijven, kunnen we zeker meer mooie resultaten boeken met de Lotus Evora’’, aldus Freebird.

Na de problemen met de auto tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort, is Cor Euser met de fraaie Evora naar de Lotus-fabriek in Engeland geweest. Daar constateerden de technici dat er een probleem in het differentieel zat. ,,Dat zorgde voor de remproblemen die we met Pinksteren ondervonden. Gevolg was dat we veel flat spots op de banden kregen en je vervolgens snel klapbanden kunt oplopen. Dat is precies wat er bij ons was gebeurd’’, legt Euser uit.

Door het verhelpen van dit euvel, zaten Euser en Freebird tijdens het weekeinde op het vermaarde circuit van Spa-Francorchamps er direct goed bij. ,,Tot nu toe reden we in de topvijf, maar konden we de sprong naar de echte top niet maken. Dat is op Spa absoluut veranderd’’, zag Euser tot zijn grote tevredenheid. De man met dik 30 jaar autosportervaring scheurde in de eerste kwalificatie dan ook strak naar de poleposition. ,,We waren zelfs de rappe BMW’s te snel af. Dat was wel grappig’’, lacht Euser, die ook in de eerste heat over 60 minuten (plus verplichte rijderswissel) voortvarend reed. Freebird nam het stuur halfweg koers over en knokte met Ricardo van der Ende om de zege in de Nederlandse wedstrijd en om plek 2 in de Europese GT4-krachtmeting. Hoewel Freebird op de finish slechts een fractie te kort kwam om Van der Ende te passeren, overheerste aanvankelijk volle tevredenheid over de eerste podiumplekken (2de in het Dutch, 3de in de Europese GT4) van het seizoen. ,,Tijdens race 2 hoorden we echter ineens over de speakerinstallatie dat we voor race 1 een tijdstraf van 30 seconden kregen opgelegd, omdat Cor onder geel zou hebben ingehaald. Daardoor vielen we terug naar P3 in de Dutch GT4-uitslag’’, vertelt Freebird, waarbij Euser aanvult ,,Ik heb Duncan Huisman in Eau Rouge ingehaald, nadat hij met een vaartje van 200 kilometer per uur vol op zijn rem ging. Ik zat vlak achter hem en het enige dat ik kon doen was hem passeren om zo een botsing te voorkomen. Ik heb echter geen geel gezien en bij de volgende baanpost hing ook geen groen. Ik vind het tevens vreemd dat de wedstrijdleiding me niet naar de toren heeft geroepen om uitleg te geven. Dan had ik hen de situatie kunnen uitleggen.’’ Freebird: ,,Volgende week krijgen we onze on board-beelden terug. Dan zullen we zien of er wel of geen geel is gezwaaid.’’

Voor de tweede race stonden de sterren minder gunstig voor het duo Freebird/Euser. Voor deze heat kwam de pechduivel, die dit seizoen al heel wat keren om de hoek was komen kijken, weer eens op visite. ,,Het begon al tijdens mijn kwalificatie’’, stelt Freebird. ,,De Lotus heeft altijd wat tijd nodig om de banden goed op te warmen. Dus gebruikte ik het begin van de ‘kwalli’ om dit proces goed te laten verlopen. Precies op het moment dat ik de ideale grip had en voor mijn vliegende ronde ging, knalden er een paar auto’s in Eau Rouge van de baan. Dat betekende code rood en einde kwalificatie. Daardoor kwam ik niet verder dan startpositie 7 voor het Nederlands kampioenschap en beginplek 12 in de Europese GT4-titelstrijd’’, aldus Freebird, die echter een prima eerste helft van de tweede race kende. ,,Ik klom op naar de 3de rang en ik ging lekker. Het is dat de Aston Martin van Retera/Verheul voor me weggleed en ik moest uitwijken en zo nog twee plekjes verloor. Maar de snelheid zat er prima in’’, vertelt de Rosmalenaar, die vervolgens plaatsmaakte voor Euser. ,,Op het moment dat ik naar buiten ging, merkte ik direct problemen met het sturen’’, zag de routinier tot zijn leedwezen. ,,De steun naar het stuurhuis was gescheurd. Het is te gevaarlijk om daarmee door te rijden. Dus heb ik de auto terug de pitbox ingereden. Het is jammer dat, nu we de snelheid hebben gevonden, wederom pech hebben gekregen. Al is het zeer bemoedigend dat we de aansluiting met de top van de competitie hebben gevonden.’’

Kalender
Freebird en Euser komen al snel weer in actie. Komend weekend geven ze hun Lotus Evora de sporen tijdens races op een ander Belgisch topcircuit. Dan is Zolder het strijdtoneel van de mooie GT4-bolides. Euser kijkt met vertrouwen uit naar de volgende krachtmeting: ,,De auto wordt sneller en sneller en Dick is ook op gang. Hij leert rap en pakt het goed op.’’ Freebird: ,,Cor en ik kennen Zolder goed. Tevens is het een baantje dat de Evora goed zou moeten liggen. Als de betrouwbaarheid van de auto top is, kunnen we daar fraaie resultaten gaan boeken.’’

PR

10046877
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3610
5193
31939
9988192
84105
118171
10046877

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven