Er lijkt vooralsnog geen einde te komen aan de succesreeks van de Racing Team Holland by Ekris Motorsport coureurs. De racepiste in het Belgische Zolder vormde het strijdtoneel voor de volgende drie races in het Europees en het Dutch GT4 kampioenschap. Lotus-coureur Stefano D’Aste won de eerste Europese race voor Ricardo van der Ende, die met de oranje BMW M3 GT4 wel de winnaar van de HTC Dutch GT4 werd. In de tweede race zegevierde Jeroen Bleekemolen in beide kampioenschappen en pakte RTH Ekris Motorsport coureur Duncan Huisman de tweede plaats in de Nederlandse titelstrijd. Race nummer drie bracht voor de oranje BMW teams een tweede (Huisman & Van der Ende) en een zevende plaats (Bernhard van Oranje). Van Oranje, verdedigde de belangen van Racing Team Holland by Ekris Motorsport in de Legends Klasse. Naast de zevende plaats in de eerste race, eindigde hij als tiende plaats in race twee en sloot de dag af met een knappe zesde plaats. Ricardo van der Ende voert nu zowel het Europees als het Dutch GT4 kampioenschap aan.

Voorafgaand aan het raceweekend op Zolder waren de verwachtingen binnen het team niet al te hoog gespannen. Rotterdammer Duncan Huisman: “We wisten dat het niet makkelijk zou worden. Door het gewicht van onze BMW is het hier zwaar.” Teamgenoot Poeldijker Ricardo van der Ende (Poeldijk) vult aan: “Zeker door de 40 kilogram succesgewicht en het feit dat dit een circuit is waar je veel moet accelereren en remmen verwachtten wij zeker niet in het voordeel te zijn.  De vrije training verliep wat ons betreft dan ook boven verwachting en in de kwalificatie had ik tot net voor het eind zelfs de snelste tijd en pole position. Bastiaans ging er in de laatste ronde onderdoor en daarmee stond ik tweede op de startgrid. Ik pakte de kopstart en had al snel een voorsprong van een seconde of zes. Halverwege de race kwam Stefano D ‘Aste snel dichterbij. Hij rijdt alleen voor het Europees Kampioenschap en om zelf niet veel te verliezen heb ik hem voor laten gaan. Daarmee reed ik voor het HTC Dutch nog steeds aan de leiding en voor het EK op een tweede plaats. Voor deze races had ik getekend voor die resultaten en ben er nu dan ook superblij mee.” Zeker zo mooi was de zevende plaats waarmee Bernhard van Oranje met een identieke BMW M3 GT4 de race afsloot.  

Race nummer twee werd eveneens op zaterdag verreden. Duncan Huisman nam deze race voor zijn rekening en klasseerde zich in het totale veld als derde. “Op zich was ik ook best te spreken over mijn kwalificatie. Er had een fractie meer ingezeten en achteraf had ik daarmee op de eerste startrij gestaan. Nu vertrok ik als derde en verloor in de hectiek voor de start ook nog een plek. Bij de chicane ging iedereen er al vandoor, terwijl het licht nog op rood stond. Retera had ik even later al weer te pakken en reed derde achter D’Aste en Bleekemolen. Dat hield ik een ronde of drie vol, maar moest ze laten gaan en mijn eigen race gaan rijden. Ik wilde mijn banden en remmen sparen, op dat moment hadden wij namelijk al twee sets vernieuwd. De Lotussen zijn hier zeker in het voordeel en van Jeroen Bleekemolen weten wij dat hij snel is. Voor ons is het hier in Zolder zaak om aansluiting te houden en zoveel mogelijk punten te scoren. Met deze resultaten is dat prima gelukt.” Bernhard van Oranje had het weer prima naar zijn zin, ging de strijd aan met de mensen om hem heen en sloot die af met een tiende plaats. 

Race nummer drie kende voor de RTH by Ekris Motorsport BMW met nummer 50 een prachtige start. Net als anders nam Duncan Huisman het eerste deel van de race voor zijn rekening. “Ik startte vanaf plaats nummer vier en iedereen dook naar de binnenkant. Ik koos voor de buitenlijn, remde veel later en kwam als tweede uit de bocht achter Phil Bastiaans . Ik wilde nog een actie maken om er voorbij te komen, maar zag in dat het niet verstandig was, omdat Phil de deur soms redelijk hard dichtgooide. Daarmee lag ik vast op plaats twee en wilde zover mogelijk bij Peter van der Kolk vandaan komen. Hij deelt zijn auto met Jeroen Bleekemolen en is daarmee onze meest directe concurrent. Bastiaans kwam ik niet voorbij, dus toen het kon ben ik de pits ingegaan, om de auto aan Ricardo over te dragen.”

Van der Ende kwam weliswaar wat moeizaam weg, maar had het ritme snel te pakken. “Duncan bracht een mooie auto naar binnen waar ik voldoende mee kon. Ik kwam de baan op als tweede achter D’Aste. Dat was voor ons prima, want D’Aste rijdt alleen Europees. Nadat Bleekemolen het stuur  van de Corvette had overgenomen zat hij al snel achter mij. Die strijd ben ik niet aangegaan. Ik heb hem voor laten gaan en sloot aan. Daarmee lagen we tweede in het Dutch en derde in het EK. Jeroen voerde de druk bij D’Aste op. Die maakte even later een foutje en liep een lekke band op. Dat was voor ons een cadeautje. Wij eindigden als tweede in het HTC Dutch GT4 en in het EK. Als ik het goed heb sta ik nu in allebei de kampioenschappen op de eerste plaats.” Bernhard van Oranje reed de derde race over ruim 50 minuten met een pitstop volledig alleen. Bernhard vocht zijn weg naar voren van een 14e plek door naar de 6e plek. Daarbij remde hij op spectaculaire wijze de Porsche van Zumbrink en Harkema uit. Hij eindigde hierdoor achter Cor Euser en dit was dan ook het hoogst haalbare resultaat dat in deze race te behalen viel.

Tekst: PR

9042577
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2170
5584
29372
8959249
117459
211729
9042577

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven