Meer dan 46.000 toeschouwers omzoomden Circuit Park Zandvoort tijdens de drie dagen van de RTL GP Masters of Formula 3. Racing Team Holland by Ekris Motorsport reed dit lange weekend met drie BMW’s M3 GT4 in het HTC Dutch GT4 Championship. Naast de equipes Duncan Huisman/Ricardo van der Ende, Bernhard van Oranje/Pieter Christiaan van Oranje bestuurden Max Braams en Kevin Veltman de derde auto.

Door het uitgebreide internationale programma vond de eerste HTC Dutch GT4 race al op vrijdag plaats. Ricardo van der Ende reed vanaf pole position naar de overwinning. Bernhard van Oranje startte als zevende, koos net als alle andere deelnemers voor slicks, op een nog niet volledig droge baan. Na een goede start en een plaats winst binnen de Legends-klasse, spinde de BMW op een glad gedeelte en moest voortijdig naar de pits. Debutant Max Braams trainde als tiende, kende een sterk begin, maar moest terrein prijsgeven door een defect aan de stuurbekrachtiging. Bar waren de weersomstandigheden tijdens de tweede race. Voor ieder van de BMW’s gold dat de allerbeste afstelling in combinatie met de regenbanden niet gevonden werd. Desondanks pakte Kevin Veltman een vierde plaats, voor Duncan Huisman die als vijfde eindigde terwijl Pieter Christiaan van Oranje de negende plaats voor zich opeiste. Technische problemen maakten dat Veltman in de beginfase zijn BMW naar pits moest rijden. Duncan Huisman kwam op de spekgladde racepiste niet verder dan een zesde plaats en Pieter Christiaan van Oranje eindigde net buiten het podium van de Legend Klasse. In de derde race zegevierden Duncan Huisman en Ricardo van der Ende. In deze volgorde bouwden de coureurs hun race op en wisten deze met een voorsprong van ruim 15 seconden winnend af te sluiten. Ricardo van der Ende maximaliseert daarmee zijn puntenresultaat en zijn voorsprong in het kampioenschap. Pieter Christiaan van Oranje moest in de openingsronde van de hoofdrace alle zeilen bijzetten om aansluiting bij de mannen voor hem te houden. Dat lukte, ondanks het ontbreken van een splitter, die tijdens die strijd op de baan was achter gebleven. Bernhard reed met die auto een sterke tweede stint en daarmee kwam de derde plaats in het Legend klassement binnen bereik. Max Braams nam in de derde BMW de start voor zijn rekening en begon voorzichtig. Hij verspeelde daarmee twee plaatsen, die hij in de ronden erna weer terugpakte. Halverwege de race droeg hij het stuur over aan de meer ervaren Kevin Veltman die naar een strakke zesde positie reed.

Ricardo van der Ende: “Zowel de eerste kwalificatie als race vonden vrijdag plaats. Er was sprake van een opdrogende baan, maar voor alle zekerheid zijn wij eerst een ronde met  droogweer afstelling maar op regenbanden uitgegaan. Toen we een rondetijd hadden staan, zijn er slicks onder gegaan en zo pakte ik de pole position. Op de grid voor de race stond iedereen nog op regenbanden, maar voor de start kregen we een mogelijkheid om banden te wisselen. Iedereen verving de regenbanden door slicks. De baan droogde op, maar was op sommige punten ook nog wel goed vochtig. Mijn start was perfect en in de eerste ronde pakte ik gelijk een seconde of zes. Ik keek in de spiegel en zag niemand meer. In de ronden erna heb ik die voorsprong uitgebouwd naar tien seconden en die daarna geconsolideerd. Aan het eind werd het nog even spannend met de Safety Car. Ik wist dat de wedstrijdtijd verstreken was en inhalen voor de streep niet zou mogen. Er kon dus eigenlijk niets misgaan. Maar, je weet het nooit. Voor hetzelfde geld moet je nog een rondje. Ik heb er dus een echte herstart van gemaakt, maar er werd direct ook afgevlagd. De winst en de punten waren binnen.”

Na zijn mooie race op Zolder, maakte Bernhard van Oranje zich op voor een soortgelijk vervolg. “De ambiance in dit weekend is natuurlijk fantastisch. Er komen hier meer dan 40.000 mensen en dan is het goed om hier de sponsors en relaties van het team ook bij uit te nodigen. Compleet met een optreden van de Crazy Piano’s. Net als onze teamgenoten en de andere deelnemers in de klasse kozen wij bij de eerste race ook voor slicks op een opdrogende baan. Ik kwam bij de start goed weg en had direct een gevecht met Peter van der Kolk met wie ik in de Legend Cup strijd. Door zoveel mogelijk de droge lijnen op de baan te volgen lukte het mij om op te klimmen naar een zesde plaats. In die eerste ronden was het echt een kwestie van overleven en je auto op de baan houden. Een ronde later lukte mij dat niet, ik kwam op een nat spoor terecht, spinde en moest vervolgens de pits opzoeken.”  

Dutch GT 4 debutant Max Braams reed ook in die eerste race. “Ik race nu drie jaar. Eerst in de Suzuki Swift Cup en nu in de Clio Cup. Tot nu toe dus alleen maar auto’s met voorwielaandrijving en dit is voor het eerst een achterwielaandrijver. Afgelopen dinsdag hebben wij voor het eerst getest, daarna twee vrije trainingen op donderdag en de kwalificatie in de regen. Dat was zeker niet eenvoudig, maar wel heel leuk. Het ging iedere ronde beter, maar meer dan die tiende plaats zat er niet in. De start ging goed. Ik had van te voren afgesproken dat ik het de eerste twee ronden voorzichtig aan zou doen om daarna aan te vallen. Na die eerste ronden begaf de stuurbekrachtiging het echter. Ik wilde niet opgeven en heb nog zes ronden doorgereden. Toen werd het echt te zwaar en ben ik naar binnen gegaan. Wel met een lekker en goed gevoel. Dit is echt leuk om te doen!”

RACE 2
Duncan Huisman was over zijn race op zaterdag kort: “In de kwalificatie was de baan nog niet honderd procent droog. Wij besloten dan ook om nog even in de pits te blijven staan, omdat op de buienradar geen regen in aantocht was. Op een volledig droge baan ben je nu eenmaal sneller. Toen na een minuut of vijf toch de eerste regendruppels op de ruiten zichtbaar werden, ben ik direct naar buiten gegaan om een tijd te zetten. Op de Hunserug begon het echt te regenen en meer dan die vijfde plek zat er daarna niet meer in. Mijn race was een drama. Normaal ben ik goed in de regen, maar nu had ik vanaf de start geen grip aan de achterkant. Het werd daarna ook niet meer beter. Alleen maar overstuur, wel spectaculair om naar te kijken, maar absoluut niet snel!”

Pieter Christiaan reed eveneens in de tweede race. Ook hij kampte met de zware regenval en de moeilijkheden van de andere auto’s uit het team om een juiste setting voor die omstandigheden te vinden. Het was dus ook voor hem zaak om op de baan te blijven en de finish te halen. Spijtig genoeg eindigde Pieter Christiaan die race net buiten het Legends podium als vierde.

Kevin Veltman is zeker niet onbekend met de BMW M3. “Ik race sinds mijn 17e . Eerst in de Zomeravondcompetitie en later in de Toerwagendieselcup. Verder heb ik met een BMW M3 in de Europees GT4, de ADAC Masters en met een KTM in het GT3 gereden. Voor Ekris reed ik ooit een race in de BMW 130i Cup.Teamgenoot Max Braams ken ik ook al wat langer zo ontstond het initiatief voor dit raceweekend. Dit is de Ekris Motorsport BMW M3 van vorig jaar, maar wel voorzien van de volledige 2011 update. Mijn eerste kwalificatie bracht gelijk een P4. Bij de start klom ik van vier naar twee, maar viel uit met een technisch defect aan de stuurbekrachtiging. Jammer!”

RACE 3
De derde race, over 50 minuten, bracht Ricardo van der Ende en Duncan Huisman de overwinning. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Duncan nam de start voor zijn rekening. “Ik had een goede start. Dick Freebird kwam dichtbij, maar ik bleef hem voor door heel laat te remmen. In de eerste drie ronden kon ik een aardige voorsprong opbouwen, maar toen begon de auto toch weer wat meer te glijden. De baan was ook niet helemaal super. Freebird kwam steeds dichterbij dus wij kozen voor een vroege wissel met twee bijna nieuwe banden.“  Na die vroege pitstop was het de beurt aan Ricardo. “Het was zwaar, ook omdat het buiten ineens mega-warm was, dat hadden we niet verwacht. De auto was goed. Deze keer wisselden wij de wielen aan de linkerkant en dat bleek een juiste keus. Verder wilde ik perse voor Cor Euser uitkomen op het moment dat hij de pits weer uitkwam. Dat lukte, maar ik moest wel vier ronden doorknallen om die voorsprong vast te houden. De laatste ronden waren serieus zwaar en ik wilde ook geen ronde teveel rijden. Ik hoorde dat  Euser binnenstond met een lekke band en dat is het laatste wat ik wilde. Ik heb er alles aan gedaan om de tijd precies uit te rijden met dit mooie resultaat. Jammer dat Jeroen Bleekemolen is uitgevallen, want ik had er graag met hem om gestreden. Ik begrijp dat hij de volgende races in Assen niet rijdt wegens verplichtingen in Amerika. We wachten het af en proberen daar weer te winnen. Dit smaakt zeker naar meer!”

De race op zondag werd in de andere BMW gestart door Pieter Christiaan, die in de hectische beginfase al zijn stuurmanskunst moest aanwenden om de auto op de baan te houden. “Tijdens die actie verloren wij de splitter aan de voorzijde van de auto en desondanks wisten wij in de resterende ronden onze goede rondetijden vast te houden. Zeker aan het eind van de race hadden wij aansluiting bij de andere Legend-rijders maar misten ook nu net de Top 3. Het was wel een aparte ervaring om met die auto zonder splitter de bocht in te sturen en dan met het gas en het sturen het effect van die downforce moet creëren. Leuk om dat eens mee te maken, maar het is jammer dat wij net niet in de Top 3 zijn geëindigd”  Na afloop van de race zou dit veranderen door de diskwalificatie van een van de andere equipes. “Voor het Legend kampioenschap is daarmee voor ons de schade beperkt gebleven met nog twee races te gaan liggen er nog goede mogelijkheden voor ons. Ook voor ons ziet het er positief uit”, besluit Bernhard van Oranje. In de Legend Cup na veertien races bezet hij nu de tweede plaats met een achterstand van 14 punten op lijstaanvoerder Peter van der Kolk.    


Max Braams: “Ik heb de start voor mijn rekening genomen. Daarbij heb ik weer niet alle risico’s genomen en verloor twee plaatsen. Die won ik later weer terug. Ik kon aanhaken bij Pim van Riet en hem met een mooie actie in de Tarzanbocht passeren en ook nog wat uitlopen. Net voor de pitstop kwam Pim weer terug en toen ik mijn pitbord zag , en ik gelijk naar binnen gegaan. De stop verliep prima en daarna kon Kevin het afmaken. Kevin: “Wij hebben geen banden gewisseld. Wat mij opviel was dat de baan erg vuil was. Ik heb meerdere ronden met Robert den Otter gestreden en daarna mijn eigen race gereden. Wij rijden niet voor het kampioenschap en ik wilde absoluut geen schade rijden. Het is wel een superauto om mee te rijden. Of ik er de komende twee raceweekenden mee ga rijden of iemand anders? Ik weet het niet. Feit is dat dit een hele fijne auto is, waarmee je prima mee kunt doen in het Dutch GT 4!”    

PR

9489277
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1624
10101
63648
9360657
212978
158014
9489277

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven