Phil Bastiaans heeft de eerste sprintrace van het HTC Dutch GT4 Championship op TT-Circuit Assen gewonnen. Hij stuurde tijdens het ADAC Masters Weekend zijn Porsche 997 GT4 voor Cor Euser (Lotus Evora GT4) en Duncan Huisman (BMW M3 GT4) als eerste over de finish. Toch was Bastiaans niet de snelste man; in het gecombineerde GT4-startveld met ook het Europese GT4-veld was de Italiaan Stefano D’Aste (Lotus Evora) een klasse apart.

De van pole vertrokken Duncan Huisman verloor bij de start zijn koppositie aan Phil Bastiaans. Huisman zag Cor Euser en Simon Knap ook langszij komen, maar stelde nog voor het einde van de openingsronde orde op zaken en veroverde de tweede plek terug. “Ik had geen slechte start, sterker nog, ik gaf al volgas nog voordat het licht op groen stond, maar het is bekend dat de Porsche een stuk beter wegkomt”, stelde Huisman. “Het was een redelijk heftige eerste ronde, waarin ik een kleine touché had met Euser. Het stuur stond iets scheef, ik vreesde daardoor nog even voor een lekke band.”

Euser slaagde er in om Huisman in de Haarbocht wederom te passeren. Dit keer voorgoed. “Ik ben er toen vol voor gegaan, om te voorkomen dat Duncan in mijn slipstream kon komen”, vertelde Euser. “Dit resultaat hadden we niet verwacht. We hadden vrijdag te kampen met een motorstoring, maar we konden het exacte probleem niet vinden. Daarom hebben we bijna alle onderdelen aan de motor vervangen en de software opnieuw geïnstalleerd. Ik ben blij dat ik het tempo weer goed kon volgen.”

Ondertussen vocht Jan Joris Verheul een hevig gevecht uit met Simon Knap en de ‘Europeaan’ James Appleby voor de vijfde positie algemeen. Verheul besliste het gevecht om de vierde plek onder de HTC Dutch GT4-deelnemers in zijn voordeel. Appleby ging in de Ramshoek te wijd en verloor op het gras de controle over zijn Aston Martin Vantage, die met een flinke klap in de vangrail belandde.

Henry Zumbrink moest zijn race voortijdig opgeven met een defect differentieel. “Dit is absoluut niet mijn weekeinde”, baalde Zumbrink, die in de kwalificatie al het slachtoffer was van een aanvaring met een andere deelnemer.

Nelson van der Pol leverde in een Porsche 997 GT4 tijdens zijn GT4-debuut volop strijd met BMW M3-coureurs Pim van Riet, Kevin Veltman en prins Bernhard van Oranje. “Het is een unieke ervaring om met de top van de Nederlandse autocoureurs te rijden”, vertelde Van der Pol. “De Porsche laat me echter niet makkelijk de laatste paar secondes eruit halen. Phil Bastiaans heeft zoveel ervaring met de auto, dat hij er mee kan winnen. Ik zou graag nog een seconde harder gaan.”

Bastiaans zag zijn tweede overwinning van het jaar geen moment in gevaar komen. Hij toonde aan door dat de technische problemen die het Porsche-team tijdens de eerste seizoenshelft parten speelden, definitief achter de rug zijn. Nadat hij bij de start de leiding overnam, hoefde hij de koppositie geen moment meer af te staan. “Het zag er na de kwalificatie niet naar uit dat de auto het zo goed zou doen”, zei de racewinnaar. “Maar het ging echt top. Dit was eigenlijk alweer te lang geleden.”

Uitslag race 1 HTC Dutch GT4:
01. Stefano D’Aste, Lotus Evora GT4, 14 ronden in 25:31,184 (149,931 km/u)
02. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 4,397
03. Cor Euser, Lotus Evora GT4, op 6,811
04. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 7,711
05. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 10,745
06. Jan Joris Verheul, Aston Martin Vantage GT4, op 11,004
07. Kevin Veltman, BMW M3 GT4, op 28,512
08. Pim van Riet, BMW M3 GT4, op 30,147
09. Bernhard van Oranje, BMW M3, op 41,931
10. Nelson van der Pol, Porsche 997 GT4, op 42,392
11. Allistair Mackinnon, Lotus Evora GT4, op 46,425
12. Michael Drabing, Ginetta G50, op 48,952
13. Eduard Leganov, Ginetta G50, op 1:14,509
14. Marco Fumagalli, Lotus Evora GT4, op 1:19,793
15. Gianni Guidici, Lotus 2 Eleven, op 1 ronde
16. Luc Braams, Chevrolet Camaro GT4, op 2 ronden
17. Henry Zumbrink, BMW M3 GT4, op 4 ronden
18. James Appleby, Aston Martin Vantage GT4, op 5 ronden

Niet geklasseerd: Ales Jirasek, Ginetta G50
Niet gestart: Jeroen van den Heuvel, Corvette C6

In de tweede race van het weekend wist Jan Lammers zijn eerste overwinning in het HTC Dutch GT4 Championship veiliggesteld. De oud-Formule 1-coureur was op een nat TT-Circuit Assen met zijn Porsche 997 GT4 het gecombineerde GT4-startveld (met tevens de Europese GT4-klasse) te vlug af. Ricardo van der Ende (BMW M3 GT4) scoorde met een tweede plaats weer goed voor het kampioenschap en is nu slechts enkele punten verwijderd van de titel. Dennis Retera eindigde tijdens het ADAC Masters Weekend in zijn Aston Martin Vantage GT4 als derde, waardoor het erepodium door drie verschillende merken werd vertegenwoordigd. Tom Coronel besloot zijn eerste GT4-race als vijfde algemeen.

Een regenbui die even voor de race neerdaalde op het Drentse circuit zorgde ervoor dat het gehele startveld, op tv-presentator Rob Kamphues (BMW M3 GT4) na, regenbanden liet monteren. Van der Ende nam bij het doven van de lichten snel de voorste positie van Stefano D’Aste (Lotus Evora GT4) over. Een aanrijding tussen twee ‘Europese’ Lotus Evora’s en de Aston Martin van Ant Scragg, zorgde er echter voor dat de wedstrijd geneutraliseerd werd. Omdat er vloeistoffen uit een van de bolides gelekt was, was er ruim tien minuten nodig om de baan weer raceklaar te maken.

Bij de herstart wist Van der Ende zijn koppositie vast te houden, voor Simon Knap, Stefano D’Aste, Jan Lammers, Dennis Retera en Tom Coronel. D’Aste probeerde Knap te verschalken, maar zij raakten elkaar, waarbij D’Aste de kortste route van de chicane nam. Knap zag ook Lammers aan zich voorbij komen. Nadat Lammers langs de Italiaan was gekomen, was de weg vrij om de aanval op Van der Ende te openen.

Bij het aanremmen van de Geert Timmer-bocht wist Lammers de koppositie over te nemen en direct weg te lopen bij Van der Ende. Bij het vallen van de vlag was de voorsprong opgelopen tot 2,721 seconden. Van der Ende maakte het weinig uit. Als tweede finishte hij namelijk nog steeds voor zijn titelconcurrenten. “Het enige dat ons van de overwinning kon weerhouden, was regen. Want op regenbanden zijn we gewoon niet snel genoeg. Ik gun Jan zijn eerste GT4-overwinning echter van harte. Hij heeft het super gedaan. Ik heb vanavond iets om naar uit te kijken, want morgen kan ik het kampioenschap al beslissen. Dat is waar we drie jaar voor gewerkt hebben.”

In navolging van zijn HTC Porsche Eindhoven-teamgenoot, won Lammers de tweede race van de dag. “Mijn teamgenoot had de lat natuurlijk hoog gelegd eerder vandaag”, aldus Lammers. “Maar in de kwalificatie zat ik minder dan een tiende seconde achter de tijd van Phil, dus het zag er goed uit. De natte baan was natuurlijk ook in mijn voordeel, omdat we allemaal weten dat de Porsche het onder deze omstandigheden goed doet. Dit was een mooie race om te winnen, zeker met de grote namen die er meedoen. Het was alweer een tijdje geleden dat ik een échte race gewonnen heb.”

Retera, de enige die Van der Ende nog van het kampioenschap kan weerhouden, wist niet op zijn concurrent in te lopen. Daardoor lijkt het kampioenschap van Van der Ende onafwendbaar. Toch was hij blij met zijn podiumplaats, te meer omdat hij FIA WTCC-coureur Tom Coronel achter zich wist te houden. “Het kampioenschap gaat inderdaad erg lastig worden”, reageerde Retera. “Ik had best wat druk van mijn achtervolgers en heb mijn Aston Martin zo breed mogelijk gemaakt. Ik had heel weinig grip aan de achterkant en moest er erg hard voor werken. Dus ik ben blij dat ik desondanks een podiumplaats uit het vuur heb kunnen slepen.”

Legend Cup
In de Legend Cup, de klasse voor coureurs van 45 jaar en ouder, ging de zege ook naar Jan Lammers. Peter van der Kolk eindigde in zijn Corvette C6 als tweede, hij wist Wim van Genderen (Chevrolet Camaro GT4) na een spannend gevecht achter zich te houden.

Uitslag race 2 HTC Dutch GT4:
01. Jan Lammers, Porsche 997 GT4, 10 ronden in 26:03,256 (104,896 km/u)
02. Stefano D’Aste, Lotus Evora GT4, op 1,336 seconden
03. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 2,721
04. Dennis Retera, Aston Martin Vantage GT4, op 12,172
05. Tom Coronel, BMW M3 GT4, op 13,231
06. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 13,498
07. Peter van der Kolk, Corvette C6, op 15,726
08. Wim van Genderen, Chevrolet Camaro GT4, op 16,663
09. Christopher Stockton, BMW M3 GT4, op 17,057
10. Dick Freebird, Lotus Evora GT4, op 21,201
11. Michael Drabing, Ginetta G50, op 23,993
12. Peter Stox, Porsche 997 GT4, op 27,068
13. Eduard Leganov, Ginetta G50, 36,073
14. Robert den Otter, BMW M3 GT4, op 45,527
15. Gianni Guidici, Lotus 2 Eleven, op 1:15,001
16. Rob Kamphues, BMW M3 GT4, op 1 ronde
17. Jiri Gottwald, Ginetta G50, op 1 ronde

Niet geklasseerd:
Ollie Jackson, Lotus Evora GT4
Ant Scragg, Aston Martin Vantage GT4
Marco Fumagalli, Lotus Evora GT4

Tekst: PR

10046825
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3558
5193
31887
9988192
84053
118171
10046825

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven