Afgelopen week werd op het Circuit Park Zandvoort de GT4 geïntroduceerd. Een nieuwe raceklasse die vanaf volgend seizoen mee gaat draaien in de Dutch Power Pack, waarbij het Circuit Park Zandvoort, als promotor en organisator, nauw gaat samen werken met SRO en waarbij een samenwerkingsovereenkomst is getekend voor de komende drie jaar. SRO zal tijdens het kampioenschap ondersteuning verlenen op het gebied van reglementen en homologatie en zal met eigen deskundige medewerkers de technische keuring op zich nemen.

De GT4 werd in 2007 door SRO (Stéphane Ratel Organisatie) in het leven geroepen en wordt in diverse landen verreden. Stéphane Ratel, Fransman, woonachtig in Londen, is voorzitter en enig aandeelhouder van de SRO Motorsport Group is blij met de nieuwe activiteit in Nederland. “Ik geloof sterk in het potentieel van de GT4-categorie, een perfecte mogelijkheid voor teams en rijders om op nationaal niveau met aansprekende GT’s te racen, waarbij internationale uitwisseling en doorgroei mogelijk is. Ik ben ook blij met deze nieuwe activiteit in Nederland, het land waar vele van onze succesvolste teams en rijders in het afgelopen decennium vandaan komen. We hebben nauw contact met een aantal andere landen die geïnteresseerd zijn in het GT4 concept en ik hoop dat onze samenwerking met Nederland de eerste van vele is.”

Erik Weijers, C.O.O. Circuit Park Zandvoort verteld dat dit een grote stap is in de Nederlandse autosport. "Na het verdwijnen van het Nederlands toerwagenkapioenschap (DTCC) in 2002 is het publiek weer toe aan een officieel kampioenschap met meerdere merken. Zeker wanneer je kijkt naar de aansprekende auto’s die in de serie deelnemen. Daarbij sluiten we aan bij de succesvolle ontwikkeling van de GT-klasse, die, niet in de laatste plaats dankzij de inspanningen van SRO, wereldwijd een sterke groei doormaakt."

Tijdens de raceweekenden zullen er drie races verreden gaan worden. De eerste race zal verreden gaan worden over 50 minuten waarbij een verplichte pitstop, en eventueel een rijderswissel, plaats moet vinden. Daarnaast worden er twee sprintraces verreden die elk 25 minuten zullen gaan duren. Naast de bekende races in Zandvoort en Assen zullen er ook races georganiseerd gaan worden in Spa-Francorchamps, Zolder, Nürburgring en Brands Hatch.

De klasse is bestemd voor sportieve auto's die in grote aantallen worden geproduceerd (minimaal 300) en die een lagere pk/gewichtsverhouding hebben dan de GT3-modellen. Bovendien moeten ze goedgekeurd zijn voor deelname aan het wegverkeer in de Europese Unie en/of in de USA. Boliden die we in deze klasse tegen kunnen gaan komen zijn o.a.: Ford Mustang FR500C, Ginetta G50, Nissan 350Z, BMW Z4 Coupé, Aston Martin V8 Vantage N24, Corvette Z06-R GT4, Maserati Trofeo Light en de Porsche Cayman. Deze zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd en kunnen voor spannende races zorgen. Nadat in 2008 de GT4 werd geïntroduceerd in Engeland en België zal deze klasse zijn uitbreiding vinden in diverse andere Europese landen waaronder die in Nederland.

Om de auto's te testen is er een officiële testrijder aangewezen die de auto's zal gaan testen en beoordelen op hun onderlinge gelijkwaardigheid. Om een spannende strijd met gelijke kansen voor alle deelnemers te garanderen, kunnen de kenmerken van bepaalde auto’s door SRO worden aangepast. Er is een exclusieve bandenleverancier voor alle deelnemers. Wie dat in Nederland wordt, staat op dit moment nog niet vast. In het Dutch GT4 krijgt de topacht elke race punten toegewezen (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1). Van de coureurs die een auto delen en daardoor slechts één sprintrace rijden, worden tijdens deze race de behaalde punten verdubbeld. Naast een klassement voor de rijders, is er ook een stand voor de teams. Zij krijgen iedere race de punten van hun twee best geklasseerde auto’s.

Nederlandse belangstelling is er natuurlijk volop. Wij spraken oa. met Frans Verschuur die zeer enthousiast is en zeker zeer actief deel wil gaan nemen. "Ik wil 4 tot 6 wagens in gaan zetten waarbij je meer aan 6 moet denken. Op dit moment ben ik in gesprek met twee Duitse automerken en daar heb ik zeer goede verwachtingen over. Wat ik ook verwacht is dat er zich veel rijders uit het DSC zich zullen aanmelden. Geweldige nieuwe klasse waarbij ik zeker weet dat het een groot succes gaat worden. Als nu ook de Paddock aangepast zal worden wordt het helemaal geweldig." Verder liet Verschuur weten vanaf dit weekend mee zal gaan rijden in de DNRT-V8 waar hij samen met Jan Evers uit zal gaan komen.

Ook Tom Coronel ziet het helemaal zitten. "Veel vette wagens en dat is wat het publiek wil zien. Die zijn de Clio's en de rest ook wel zat om naar te kijken en zitten absoluut te wachten op een nieuwe spectaculaire klasse." Op de vraag of Tom ook geïntereseerd zou zijn om te gaan rijden krijg ik het volgende antwoord: "Zeker weten. Maar ik blijf het toch proberen in de WTCC, maar als dat op de één of andere manier niet door zou kunnen gaan dan is dit zeker een klasse waar ik mijzelf wel in zie rijden." En als teambaas? "Nee. Kijk wat we bijvoorbeeld in de Swift Cup doen dat is jonge jongens opleiden. Dat vind ik geweldig om te doen, maar ik zie die jonge jongens nog niet zo snel in deze wagens instappen."

De Nederlandse premiere van het Dutch GT4 zal plaatsvinden tijdens de Paasraces 2009, welke op 11 en 13 april op Circuit Park Zandvoort worden verreden. Iedereen die op de hoogte willen blijven van alle ontwikkelingen omtrent het Dutch GT4 kan zich via de officiële website www.gt-4.nl opgeven voor de nieuwsbrief, welke vanaf heden regelmatig zal verschijnen. 

9489003
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1350
10101
63374
9360657
212704
158014
9489003

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven