Dick Freebird rijdt ook komend seizoen in de eredivise van de nationale autosport. De Rosmalense coureur verwacht dit seizoen eindelijk het potentieel van de prachtige Lotus Evora GT4 volledig te kunnen benutten, waarmee het team van Cor Euser zich als serieuze titelkandidaat mag beschouwen. “De Lotus Evora GT4 heeft afgelopen seizoen een sterke ontwikkeling doorgemaakt die er zelfs voor gezorgd heeft dat we een race gewonnen hebben en diverse podiumplaatsen hebben behaald. Meer was zeker mogelijk geweest, want we lagen twee races stevig aan kop toen bandenproblemen roet in het eten strooide. We hebben de auto in de winterperiode doorontwikkeld en zijn ervan overtuigd dat we hoge ogen kunnen gooien in het Dutch GT en European GT4 Championship”, verklaart Freebird zijn keuze om opnieuw bij Euser in de Lotus Evora te gaan racen.

 

Voor Dick Freebird, die zich ook dit jaar verzekerd heeft van de steun van hoofdsponsor Jumbo en Theo Eggens, was de keuze voor de Lotus Evora bij het team van Euser niet moeilijk. “We wisten vorig jaar dat de auto qua ontwikkeling nog niet helemaal competitief was ten opzichte van de concurrentie. Met name de problemen met de achterbanden speelden ons vaak parten. Maar de Lotus Evora is een echte race-auto, terwijl de meeste andere GT4-wagens in beginsel straatauto’s zijn”, legt Freebird uit. De Lotus is met zijn 1.190 kg licht in gewicht en zeer wendbaar. Dat maakt de auto relatief makkelijker bestuurbaar dan de meeste andere auto’s, die zo rond de 1.400 kg zwaar zijn. De Lotus heeft weliswaar met 360 pk’s minder power tot haar beschikking, maar omdat hij zo licht en wendbaar is maakt dit veel goed en kan de auto zeker tot de titelkandidaten gerekend worden.

Bandenperikelen
De problemen met de banden die afgelopen seizoen een zware stempel op de prestaties drukte zijn naar verwachting nu opgelost. “We hebben afgelopen weekend getest met de nieuwe Avon banden”, vertelt Cor Euser. “We hebben nu een type achterband gevonden waarmee we 55 ronden lang probleemloos op Zandvoort konden rijden. Vorig seizoen gingen de achterbanden na 50 minuten kapot, dus dit biedt perspectief. De banden moeten nu gehomologeerd worden en dan kunnen we met een gerust hart aan het nieuwe seizoen beginnen.” 

Verbeteringen
Niet alleen de banden zijn anders, Euser heeft nog enkele aanpassingen gedaan die de prestaties van de Lotus ten goede komen. “Vorig jaar verliep het camber regelmatig tijdens de race. Dankzij ervaringen die we hebben opgedaan tijdens 24-uurs races hebben we dit kunnen oplossen en is de auto veel stabieler geworden. Daarnaast hebben we een cooling roof op de Evora geplaatst, gebruiken we nu lange afstandsremmen en een andere versnellingsbakverhouding. Dit te samen heeft er voor gezorgd dat we nu een topauto hebben waar we veel vertrouwen in hebben.”

Jeugd en ervaring
In 2011 vormde het koppel Freebird-Euser een mooie mix tussen jeugdig talent en routine. Of ditzelfde duo ook in 2012 samen achter het stuur kruipt is op dit moment nog niet helemaal zeker, zo vertelt de racenestor. “Er is veel interesse om in de Lotus te gaan racen. Wanneer we een goede rijder kunnen vinden om samen met Dick te gaan rijden kan het zijn dat ikzelf alleen als teammanager op ga treden.”

Balance of Performance
De Lotus heeft afgelopen week tijdens de ‘Balance Of Performance’ prima rondetijden laten noteren, waarbij duidelijk werd dat de auto met name in de bochten veel wint ten opzichte van de andere GT’s. 

Programma
Het eerste officiële optreden van Dick Freebird in de Lotus Evora GT4 zal zijn op zondag 1 april tijdens de European GT4 race op het circuit Paul Ricard in Frankrijk. “We hopen dan een goed beeld te krijgen waar we staan met de Lotus. Wanneer deze première goed verloopt zullen we naast het Dutch GT Championship nog enkele European GT4-races rijden. Ik heb er nu al heel veel zin in”, besluit Freebird. Mocht Cor Euser niet aan het Dutch GT deelnemen omdat er een andere rijder is gevonden, dan zal hij dit jaar toch voldoende kilometers kunnen maken in de Lotus Evora. “We gaan diverse lange afstandsraces rijden, onder andere de 24 uur van Barcelona en de Nürburgring. Dus maak je maar geen zorgen of ik dit seizoen wel aan racen toe kom”, lacht Euser.

9917478
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1309
3227
4536
9885139
72877
147943
9917478

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven