Het Dutch Nissan GT Academy Team heeft een leerzaam debuut gemaakt in het Dutch GT Championship. Nadat de teamleden op de donderdag voor de Kruidvat Gillette Paasraces op Circuit Park Zandvoort de eerste testronden met de beide Nissans 370Z GT4 reden, boekte het team veel progressie. De voorbereidingstijd van het team was te kort om mee te dingen in de strijd om de podiumplaatsen, maar Sandor van Es toonde met zijn zesde plaats in de tweede race onmiskenbaar de potentie aan van de auto. GT Academy winnaar en autosportdebutant Thomas Arends maakte indruk tijdens zijn debuut achter het stuur van de Nissan 370 GT4. “Petje af voor Thomas,” aldus zijn mentor en teamgenoot Tim Coronel.

 

In de tweede race van dit paasweekend verruilde Sandor van Es zijn achtste startpositie voor de uiteindelijke zesde plaats. “Sinds onze eerste rondjes, afgelopen donderdag, hebben we hele grote stappen gemaakt,” stelde hij tevreden vast. “We hebben vooral op het gebied van de wegligging progressie geboekt. Op donderdag had ik nog twee verschillende auto’s: een auto waarmee ik de bocht inreed en een auto met een ander weggedrag waarmee ik de bocht uitkwam.” Sandor constateerde tevens dat het Nissan GT Academy Team nog niet om de podiumplaatsen strijdt. “Maar we komen eraan. In mijn race kampte ik met motorproblemen; na de race bleek één cilinder geen compressie te hebben. Desondanks behoorde ik aan het einde van de race tot de snelsten.” Tim Coronel eindigde als tiende in de tweede race, nadat hij was gespind en als gevolg daarvan een pitstop moest maken. “Ik schakelde terug, daarbij gaf ik te weinig tussengas. Het was mijn eigen fout,” gaf de net 40-jarige Coronel sportief toe.
 
Thomas Arends eindigde als negende in zijn allereerste autorace. “Het was fantastisch,” blikte hij op zijn debuutrace terug. “Ik startte vanaf de dertiende startplek, nadat ik tijdens de kwalificatie mijn eerste ronden ooit in de regen reed. Ik heb geprobeerd om mijn race goed op te bouwen en zo constant mogelijk te rijden. In de race heb ik gewerkt aan de punten waarop ik mijzelf nog moet verbeteren, zoals het aanremmen van de bochten. Ik heb een geweldige ervaring opgedaan, ik ben heel blij dat ik deze kans krijg van Nissan en PlayStation.” Bertus Sanders begon zijn eerste race vanaf een hoopgevende zesde startplek. Helaas viel hij vroegtijdig uit. “Er ging iets stuk in de bediening van de versnellingsbak,” vertelde hij.
 
In de 50 minuten durende hoofdrace inclusief rijderswissel kwamen Thomas Arends en Tim Coronel als achtste over de finish. “Racen voor zoveel toeschouwers was een unieke ervaring,” vond Thomas. “Ik heb plezier gehad, ik heb de auto op de baan gehouden en ervaring opgedaan,” vatte hij zijn race samen. Tim Coronel was tevreden over zijn teamgenoot. “Petje af voor Thomas, ik ben een trotse mentor!” Bertus Sanders en Sandor van Es moesten de hoofdrace helaas missen vanwege het motorische probleem dat zich in de tweede race aandiende.

Bart van Thienen, Communications director bij Nissan Nederland, stelde vast dat Thomas Arends het vertrouwen niet heeft beschaamd. “Thomas is ons vertrouwen helemaal waard. Ondanks dat hij vooraf weinig met de Nissan 370Z GT4 kon rijden, heeft hij dit weekend perfect gepresteerd. Hij heeft opnieuw laten zien dat een goede gamer ook in staat is om op het circuit te racen.”
 
Ook teammanager Frans Verschuur toonde zich positief over het verloop van het eerste raceweekend van het Nissan GT Academy Team. “We hebben ontzettend veel geleerd. We weten dan ook waar we voorafgaande aan de volgende races aan moeten werken.”
 
De beide Nissans 370Z GT4 waren niet de enige spraakmakende Nissans tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces. Sandor van Es en Tim Coronel verzorgden een demonstratie met de Nissan LEAF NISMO RC. De snelle, lichtgewicht raceauto is voorzien van dezelfde krachtige lithium-ion accu’s en dezelfde elektromotor als de Nissan LEAF die we inmiddels geregeld op de openbare weg tegenkomen. De bijna 19.000 toeschouwers, die regen en wind trotseerden om getuige te zijn van de spectaculaire Paasraces, waren onder de indruk van het eerste optreden van een volledig elektrische en vrijwel geruisloze raceauto, net als Tim Coronel. “Het is echt een bommetje,” glunderde hij. “Ik werd echt afgeschoten toen ik het ‘stroompedaal’ bediende. Het was genieten. Ik heb nog wel een wens: ik wil de race-LEAF graag nog een keer onder droge omstandigheden aan de tand voelen.”
 
Volgende races: 26 & 28 mei, Profile Tyrecenter Pinksterraces, Circuit Park Zandvoort.
 
Tekst: PR

10047045
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3778
5193
32107
9988192
84273
118171
10047045

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven