De seizoensopening voor Las Moras Racing Team tijdens de Kruidvat Gilette Paasraces op Circuit Park Zandvoort verliep beloftevol.  Nadat hij tijdens een training onder natte weersomstandigheden als snelste trainde, mocht Duncan Huisman op zaterdagmiddag vanaf pole position vertrekken. Voor teamgenoot Ronald Morien uitkomend met de andere Chevrolet Camaro eindigde deze training met een zevende plek. Vader en zoon Luc en Max Braams verschenen in de tweede sessie op de baan. Max, die dit jaar de wit-rode Camaro met Duncan Huisman deelt, kwalificeerde zich sterk als vierde. Luc Braams kwam nog wat tekort en eindigde als twaalfde.

Naast de kwalificatie was ook de start van de allereerste HDI-Gerling Dutch GT race voor Duncan Huisman. Hij bouwde op fraaie wijze zijn leidende positie uit, tot het moment dat de stuurbekrachtiging hem in de steek liet. Terugval naar een zevende plek was het gevolg. Daarmee eindigde hij twee plaatsen achter Ronald Morien, die zijn eerste Camaro-optreden bekroonde met een vijfde plaats algemeen en een tweede positie in het Gentleman-klassement. Op maandagmorgen streden Braams Jr en Sr ieder met een van de Camaro’s. Max kwam sterk uit de startblokken en sloot aan in de kopgroep. Spijtig genoeg had ook hij problemen met de stuurbekrachtiging en moest uiteindelijk de pits opzoeken.  Luc Braams won tijdens de race de nodige plaatsen en schreef de GT Gentlemen klasse op zijn naam. Ondanks alle inspanningen van de technici bleek het probleem aan de stuurbekrachtiging in de hoofdrace nog steeds niet opgelost. Er zat dan ook niets anders op dan na de opwarmronde de pits op te zoeken. De equipe Morien/Luc Braams eindigde als negende. Teamlid Liesette Braams kende een druk weekend met drie optredens in de Burando Production Open en haar dubbele debuut in de nieuwe Suzuki Swift Cup.

Duncan Huisman: “Zeker op een natte baan deden de Chevrolets Camaro het goed. Dat hebben wij bewezen. Toch had ik een pole-position niet direct verwacht. Naast de nieuwe auto, moest ik ook nog even wennen aan de Avon banden, waar wij totaal geen ervaring mee hadden. Goed om te zien was dat ook Max gelijk snel is. Hij miste in zijn snelste ronde nog vier- tot vijftiende van een seconde, omdat hij ergens een keer moest remmen voor een andere deelnemer. Anders had hij zeker nog een plaats hoger gestaan. Mijn start in de eerste race was goed. Ik wist dat Ricardo van der Ende mij in de Tarzanbocht buitenom zou willen passeren en kon dat gaatje dichthouden. Daarna liep in de eerste ronden mijn voorsprong op tot een kleine drie seconden. Op enig moment begon de auto te glijden en zwaarder te sturen. Uiteindelijk bleek de pomp van de stuurbekrachtiging kapot, waardoor de olie op de banden terecht kwam. Per ronde leverde ik de nodige seconden in. Sturen was nauwelijks mogelijk en af en toe heb ik mijn been tegen het stuur gezet om meer kracht te kunnen zetten. Meer dan deze zevende plaats zat er even niet in.”

Voor de eerste race van Paasmaandag leek het defect verholpen en zo startte Max Braams zijn eerste race. De 19-jarige coureur: “Bij het uitrijden van de pits voelde ik al dat de stuurbekrachtiging het nog niet goed deed. Ik hield contact met de pits en die vroegen bij welke toerentallen het probleem zich voordeed. Bij hoge toeren leek het minder dus wij zijn gestart, maar het sturen bleef zwaar. Ik heb  geprobeerd de motor op toeren te houden, maar na een ronde of drie werd het echt te zwaar. Vandaar dat ik naar de pits ben gereden. Ondanks dat probleem is de Camaro wel een gave auto met veel potentie. In de kwalificatie ging het lekker, hoewel ik in mijn snelle ronde eenmaal moest liften voor een gespinde Porsche. Anders had er zeker 4 tot 5 tiende meer ingezeten. Deze banden hebben een piek in de eerste ronde, dus daarna kun je een snelle ronde vergeten. Op de halfnatte baan heb ik zoveel mogelijk ronden gereden om zo nog beter mijn rempunten te bepalen. Dan kun je wel eens wat te ver gaan en daardoor stond ik op een bepaald moment toch in de grintbak. Net wat over de grens gegaan, maar dat hoort er bij wanneer je de limiet zoekt.” In de derde race van het weekend viel het doek voor de equipe Duncan Huisman/Max Braams al in de opwarmronde. “De problemen met de stuurbekrachtiging kwam weer terug, dus ik ben gelijk de pits in gereden. Er viel niet mee te sturen.”   

Equipe Luc Braams/Ronald Morien
Voor Luc Braams en Ronald Morien in de andere Chevrolet Camaro van het Los Moras Racing Team reden hun eigen races. Raceroutinier Morien meldde na afloop dat hij nog wel even moest wennen aan de achterwielaandrijving en het vermogen van de Camaro. “Heel wat anders dan de Renault Clio waar ik normaal mee race. Verder is de auto ook nog niet helemaal zoals wij hem zouden willen hebben. Op het gebied van wegligging moeten wij nog wat zaken verbeteren en zelf moet ik ook nog wat verder verbeteren. Qua rondetijden zit ik er goed bij, alleen moet ik het karakter van de auto nog wat beter leren kennen. Nu vloog ik er een keer af en verloor weer plaatsen die ik met veel strijd weer terug kon winnen. In mijn tweede race had ik meerdere ronden last van beslagen ramen en dat helpt ook niet om naar voren te komen. Nadat de auto ook binnen warmer werd zag ik meer en kon de aanval inzetten. Een keer vijfde en een keer negende is goed wanneer je kijkt naar de omstandigheden”, aldus Morien na afloop.   

Luc Braams mocht na afloop van zijn eerste race op de hoogste trede van het podium staan. “De eerste overwinning in de GT Gentlemen klasse. In de kwalificatie kwam ik nog wel wat tekort en dat verklaarde de twaalfde plek op de startgrid. Mijn start in de race was goed. Ik sloot direct aan bij de mannen voor mij en wist de eerste als snel te passeren. Even later ging Tim Coronel voor mij in het rond en blokkeerde kort de weg, daarna moest ik opnieuw aansluiting zoeken bij de mannen voor mij. Meer dan deze achtste plek zat er nu niet in, wel mooi om in ieder geval een eerste prijs te pakken. In de hoofdrace was het een stuk natter en moest je goed oppassen. Ronald reed sterk en ik heb mijn bijdrage geleverd. Natuurlijk hoop je altijd op meer, maar gegeven de omstandigheden was dit het maximaal haalbare.” Voor Las Moras Racing Team was deelname aan de Paasraces met de Camaro meer dan leerzaam. Er zijn enorm veel data verzameld over de auto’s, banden en techniek. In de periode tot aan de Pinksterraces zullen er zeker de nodige technische veranderingen worden doorgevoerd. Onderdelen zijn onderweg en er zal ook nog het nodige getest worden om tijdens de Pinksterdagen weer beter voorbereid aan de start te staan.  

Liesette Braams
Liesette Braams vertegenwoordigde Las Moras Racing Team dit weekend in twee raceklassen. Haar focus ligt dit jaar op de Burando Production Open waar zij weer samen met Gaby Uljee een BMW 123d deelt. Beide dames kwalificeerden zich als achtste algemeen, eindigden de eerste race op een vijfde plaats algemeen en een derde plek in Divisie 3. De tweede en derde race werden direct achter elkaar in de stromende regen op Paasmaandagmiddag verreden. Voor de dames eindigden deze races met een vierde en een eerste plaats. Liesette na afloop: “Ik ben de race op zaterdagmiddag begonnen en reed na een goede start op de vierde plek. Na dertig minuten ging Gaby verder en eindigde, nadat twee deelnemers uit de uitstal waren genomen, als vijfde algemeen en derde in onze klasse. Op Paasmaandag ging het allemaal een beetje anders. Allereerst kwam de regen met grote hoeveelheden uit de lucht en zag je door de spray niet al te veel. Direct na de start tikten twee andere rijders tegen elkaar en gelukkig kon ik er net langs komen en verder naar voren rijden. Later kwam de Safety Car in de baan, omdat een van de rijders voor mij hard in de vangrail knalde. Het resterende aantal ronden was net tekort om op het podium terecht te komen. Goed nieuws is wel dat ik lange tijd de snelste raceronde achter mijn naam had staan. Na een korte pitstop volgde direct de laatste race, waarbij Gaby Uljee mijn plek overnam. Ook zij voelde zich letterlijk als een vis in het water en schoof vanaf haar  vierde plaats binnen twee ronden door naar de leiding en won met overmacht de race. Girlpower is dus terug in deze klasse!” 

Liesette reed dit weekend ook nog eens in de nieuwe Suzuki Swift Cup. De kwalificatie bracht een tiende plaats, maar spijtig genoeg eindigde de eerste race na de spin van een ander al in de openingsronde. “Door de klap brak er het een en ander in de wielophanging en kon ik niet meer verder”, stelt Liesette teleurgesteld. “Op zich jammer, want de start ging goed en volgens mij lag ik al iets van vijfde.” Haar tweede optreden resulteerde in een tiende plaats. “Het was een leerzaam weekend en ik ben er achter dat de Swift wel iets heel anders is dan de BMW. Die heeft achterwielaandrijving en deze Suzuki aandrijving op de voorwielen. Dat vraagt toch een andere rijstijl. Zoals gezegd het was leerzaam maar mijn aandacht ligt dit jaar wel op de BMW.” 

Tekst: PR

9488939
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1286
10101
63310
9360657
212640
158014
9488939

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven