Met een Dutch GT-zege van Cor Euser en een 4de plaats van Dick Freebird tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort, is de Lotus Evora GT4 het nieuwe autosportseizoen prima van start gegaan. Dat Freebird gisteren tijdens de hoofdwedstrijd door een concurrent hardhandig van de baan is getikt, zorgde echter voor een domper. ,,Ik heb dan ook mixed feelings’’, zegt routinier en titelkandidaat Cor Euser. ,,Bijzonder jammer, want er had zeker meer ingezeten. Al zitten we er wel goed bij. De snelheid zit uitstekend in de Lotus’’, aldus Freebird.

Nadat Rosmalenaar Dick Freebird en Cor Euser vorig jaar een uitstekend Dutch GT4-debuut met de Lotus Evora hadden gemaakt, willen de rappe heren dit seizoen in de eredivisie van de nationale autosport voor de hoofdprijzen gaan. Zo zijn de bandenproblemen, die in 2011 meermaals een topresultaat kostten, opgelost én is de fraaie sportwagen tevens doorontwikkeld. ,,We zijn ervan overtuigd dat we hoge ogen kunnen gooien in het Dutch GT’’, weet Freebird.

Hoewel de bolide afgelopen vrijdag tijdens de vrije trainingen nog niet het maximale potentieel liet zien, ging het op zaterdag al een stuk beter. Cor Euser reed zich in de eerste Dutch GT-kwalificatie van het jaar naar een prima uitgangspositie. ,,Hoewel de piek van de nieuwe Avon-banden ergens anders lag dan ik verwacht had, wist ik me toch nog naar P3 te rijden. Al had ik het gevoel dat de poleposition er zeker in had gezeten’’, stelde de ervaren piloot, die vervolgens een bekeken race reed. ,,Ik zag dat Ricardo van der Ende en Duncan Huisman voor me flink aan het vechten waren. Zij vergden daarbij zoveel van hun banden, dat ik wist dat ik daar in het tweede deel van de wedstrijd over 25 minuten van zou kunnen profiteren. Dat is precies wat er is gebeurd, zodat ik beide coureurs voorbij kon’’, aldus Euser, die wel zag dat de veel snellere Corvette van Henry Zumbrink hem voorbij stoof. Uiteindelijk finishte Euser als 2de. Maar omdat de als 1ste afgevlagde Zumbrink na afloop werd gediskwalificeerd (zijn auto voldeed niet aan het technische reglement), is Euser alsnog tot winnaar uitgeroepen. ,,De snelheid en het motorvermogen van de Corvette van Zumbrink kwamen tijdens de race niet overeen met zijn prestaties tijdens de Balance Of Performance-test die voorafgaand aan het seizoen is gedaan. Gelukkig heeft de organisatie uitstekend ingegrepen, want het is in het verleden eerder gebeurd dat de Corvettes veel harder gingen dan volgens de BOP-test zou mogen. Het is duidelijk dat de organisatie in 2012 een sportief en eerlijk verloop wil in het Dutch GT. Daar ben ik erg blij mee.’’

Gesterkt door het optreden van teamgenoot Euser, wilde ook Dick Freebird een goede wedstrijd neerzetten. Zijn uitgangspositie was echter lastiger, aangezien de Brabander zijn kwalificatie had verprutst. ,,Met deze regenbanden moet je in je eerste kwalificatierondje direct de toptijd neerzetten. Helaas lukte dat niet, waarna de banden snel afbouwden en de auto direct meer begon te glijden. Daardoor kwam ik niet verder dan startpositie 10. Dat was jammer, want er had meer ingezeten’’, aldus Freebird, die zich echter niet van de wijs liet brengen. Tijdens de start van zijn individuele sprintrace over 25 minuten was hij perfect weg. ,,Ik ging direct vijf man voorbij en kwam reeds als 5de door de Tarzanbocht. Vervolgens heb ik leuke gevechten gehad met Nicky Catsburg en Jan Joris Verheul en kon ik me verder opwerken. Het enige minpunt van de race was dat Mathijs Harkema me hard op de rechterachterkant van de Lotus raakte. Gelukkig kon ik doorrijden en uiteindelijk een nette 4de plaats behalen. Als je ziet op welke positie ik gestart ben en welke nationale topcoureurs er allemaal meerijden, mag ik hiermee zeker tevreden zijn.’’

Tijdens de hoofdwedstrijd nam Freebird de start voor zijn rekening, waarbij de planning was dat Euser hem halverwege de 50 minuten durende heat tijdens de verplichte pitstop zou aflossen. Hoewel het begin hoopvol was, zou Euser nooit aan racen toekomen. ,,Ik was gestart vanaf plek 5 en die positie hield ik ook vast’’, vertelt Freebird. ,,Het was op Tweede Paasdag erg nat. Ik had daardoor ook veel last van de spray die de auto’s voor me opgooiden. Het zicht was zo slecht, dat ik de achterlichten van mijn voorgangers niet eens kon zien. Ik besloot dan ook bekeken te rijden. Dat ging de eerste vijf rondjes prima, totdat wederom Mathijs Harkema me hard van achteren raakte. Bij het aanstormen op de Tarzanbocht lag hij zo’n vijf autolengtes achter me; een gat dat hij daar blijkbaar dicht wilde remmen. Hij tikte me echter vol op mijn rechterachterwiel, waardoor ik een 360 graden spin maakte en hard in de muur belandde. Dat Harkema fout zat, bleek wel doordat hij van de wedstrijdleiding een straf van 30 seconden kreeg opgelegd. Maar ja, daar hebben wij uiteindelijk niks aan. Daar scoren wij geen punten mee en daar wordt ook de schade niet van betaald. De Lotus is helaas enorm beschadigd bij het voorval. De hele zijkant zit in elkaar, de wielophanging is krom, het stuurhuis is kapot, de neus heeft een tik gehad en ook aan de velgen, het raam, de binnenschermen en de vloer van de Evora moet flink worden gesleuteld. Het is echt jammer, want in de regen hadden we absoluut kans op een goede eindklassering. Misschien wel een podiumplek. Maar ja, dat is als, als, als.’’

Kalender
Ondanks deze tegenslag kijken Freebird en Euser met vertrouwen uit naar het volgende Dutch GT-weekeinde. Eind mei, tijdens de Pinksterraces, is Circuit Park Zandvoort wederom het strijdtoneel. ,,De snelheid zit weer in de Lotus, dus we hebben er veel zin in’’, besluit Freebird.

Tekst: PR

9505815
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8154
10008
80186
9360657
229516
158014
9505815

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven