Voor Nick Catsburg hadden de races van het HDI-Gerling Dutch GT Championship tijdens de Trophy of the Dunes niet beter gekund. De coureur van Racing Team Holland eiste vandaag de beide overwinningen op en reist daardoor als klassementsaanvoerder naar het finaleweekend. Voor de tweede winst mag hij zijn teamgenoot Ricardo van der Ende, waar hij in de hoofdrace de BMW M3 mee deelde, bedanken. Duncan Huisman liet zich op Circuit Park Zandvoort van zijn beste kant zien. Van achteren gestart maakte de Chevrolet Camaro-coureur in de sprintrace een indrukwekkende inhaalslag en kwam als tweede over de finish. Samen met Max Braams zorgde hij in de hoofdrace voor een herhaling. In de Gentlemen Cup gingen de meeste punten naar Paul Vahstal.

In een tumultueuze openingsfase van de sprintrace slaagde Jan Joris Verheul er in om de koppositie vast te houden, terwijl achter hem een aantal rijders met elkaar in aanraking kwamen. Grootste slachtoffer was Tim Coronel. Zijn Nissan 370z raakte fors beschadigd en zou de rest van de dag niet meer in actie komen. Om de Nissan en brokstukken uit de weg te ruimen, werd de wedstrijd geneutraliseerd. Bij de herstart zag Nick Catsburg zijn kans om teamgenoot Jan Joris Verheul te passeren. In de daaropvolgende ronden wist de BMW-coureur Henry Zumbrink achter zich te houden en als eerste over de finish te komen.

Duncan Huisman reed een indrukwekkende inhaalrace. Komend van de laatste startrij, vocht hij zich op spectaculaire wijze door het startveld. Huisman leek af te stevenen op de derde positie, maar zag in de voorlaatste bocht zijn kans schoon om met een gedurfde inhaalpoging Henry Zumbrink te verschalken. Daardoor ging de tweede plek niet naar degene die Nick Catsburg het grootste deel van de race in zijn spiegel had, maar naar Huisman.

Huisman en zijn teamgenoot Max Braams wachtten in de hoofdrace – waarbij er in tweetallen wordt gereden – eenzelfde uitdaging. Vanwege de teleurstellende kwalificatie, moest het tweetal wederom van achteren vertrekken. Huisman stal de show door op de tweede positie het stuur over te geven aan zijn teamgenoot.

Van der Ende slaagde er in zijn BMW langs de Porsche van Phil Bastiaans en Jan Lammers te sturen. Na een ijzersterke openingsfase van Bastiaans, waarin niemand hem kon bijhouden, zorgden wegliggingsproblemen na de pitstop er voor dat teammaat Lammers terugzakte naar de derde positie. “Sportief gezien baal ik natuurlijk. Je krijgt de auto als eerste in handen en komt als derde over de finish”, aldus Lammers, die de problemen verweet aan de bandenslijtage.

De grote verliezers van de hoofdrace waren Ferdinand Kool en Henry Zumbrink. Een technisch probleem aan boord van de Corvette C6 zorgde ervoor dat het duo met lege handen stond. Met name Kool baalde. Hij verloor zijn positie als klassementsaanvoerder. Deze rol wordt nu dankbaar door Nick Catsburg vervuld. “Vandaag is echt een topdag”, jubelde Catsburg, nadat hij Van der Ende omhelsde. “De eerste stap was vanochtend door de sprintrace te winnen en tijdens de hoofdrace weer goed te scoren, terwijl de Corvette-concurrenten nul punten in de hoofdrace hebben behaald. Ik zie het laatste raceweekend wel zitten!”

Gentlemen Cup
Ronald Morien (Chevrolet Camaro) werd aanvankelijk in de sprintrace als winnaar van de Gentlemen Cup gehuldigd, maar kreeg na afloop een tijdstraf van tien seconden opgelegd voor een aanvaring met Maik Barten. Daardoor ging Paul Vahstal (Corvette C6) aan de haal met de volle score. Hetgeen hij tijdens de hoofdrace nog eens herhaalde. Met een voorsprong van 28 punten richting concurrent Bernhard van Oranje, is Vahstal nog slechts twee punten verwijderd van het Gentlemen-kampioenschap.

De volgende races van het HDI-Gerling Dutch GT zijn op 6 en 7 oktober, tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort.

Tekst: PR

9467587
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
880
9672
41958
9360657
191288
158014
9467587

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven