Het Europees GT4 kampioenschap is nieuw leven ingeblazen en beleefde dit weekend de start op het Britse circuit van Silverstone. Deze openingsrace van de Europese  titelstrijd  vond plaats tijdens de derde ronde van het Avon Tyres British GT Championship. Een wedstrijd over drie uur met een groot startveld. Het Nederlandse Las Moras Racing Team schreef twee Chevrolets Camaro in, waarvan er een door elektronische problemen niet aan de start verscheen. De andere bolide was in handen van Duncan Huisman en Luc Braams. Door een uitgekiende pitstoptactiek hielden zij lang zicht op de overwinning, maar vielen met nog twintig minuten te gaan uit met technische problemen. Teleurstelling dus, maar van de vijf kampioenschapraces tellen er uiteindelijk vier mee voor de eindklassering. De focus ligt dus nu op de vier resterende races in Assen, Spa, Zandvoort en het Zweedse Anderstorp.

Evenals vorig jaar strijdt het Las Moras Racing Team in de GT4 races met de Chevrolet Camaro V8. Bolides die Equipe Verschuur prepareert en garant staan voor sterke prestaties. “Dat bleek ook tijdens de kwalificaties”, opent Luc Braams het verhaal. “Wij zaten er goed bij, konden het tempo prima bijhouden en eindigden op een derde startpositie.”  En dat ondanks de door de organisatie doorgevoerde technische aanpassingen, om de prestaties nog dichter bij elkaar te brengen. “Je kunt stellen dat ze daar goed in geslaagd zijn”, voegt Duncan toe, “Want de onderlinge verschillen tussen de eerste vier waren minder dan een halve seconde.”

Duncan Huisman nam de start voor zijn rekening en reed al snel in leidende positie. “Het was inderdaad een leuke en spannende kwalificatie en ik kon prima leven met onze derde plek. Na een goede start pakte ik al redelijk snel de leiding. Bouwde daarna mijn voorsprong uit en profiteerde toen de Safety Car op de baan was. Door op dat moment de pits in te rijden en te wisselen boekten wij nog meer winst.”

Luc reed het tweede gedeelte van de race: “Wij maakten dus optimaal gebruik van die Safety Car periode en ik hield het tempo hoog. De auto deed het fantastisch en samen met de mannen in de pits planden wij onze volgende wissel. Ook die viel precies in een Safety Car periode. Duncan nam het stuur weer over om zijn rijtijd vol te maken. Je mag namelijk als rijder maximaal 100 minuten rijden en hij reed er 99. Het laatste stuk heb ik weer gereden, maar met nog een minuut of twintig te gaan, ontstonden er problemen. De stuurbekrachtiging viel uit de motortempertuur liep steeds verder op. Ik besloot de auto aan de kant te zetten om meer schade te voorkomen. Op zich jammer, want het ging echt lekker en het podium was in zicht.”

Duncan Huisman sluit zich daar bij aan. “Ik heb inderdaad lekker gereden, veel strijd gehad met Ricardo (Van der Ende in de Ekris BMW –red.), maar je weet dat dit kan gebeuren. Wij moeten ons nu focussen op de komende vier races, waarvan de eerste in Assen meetelt voor het nationaal en het Europees kampioenschap. Er is nog niets verloren!”   

Die eerstvolgende race in Assen vindt op 9 juni plaats.  

PR

9467664
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
957
9672
42035
9360657
191365
158014
9467664

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven