Max Braams (Chevrolet Camaro) heeft op Spa-Francorchamps de eerste sprintrace van het HDI-Gerling Dutch GT Championship op zijn naam geschreven. De vrijdag van Braams leek in de Ardennen nog beter te worden toen hij ook in de hoofdrace aan de leiding ging. Maar nadat zijn teamgenoot hem afloste, zag Bertus Sanders de BMW M3 GT4 van Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje voorbij komen. Het Racing Team Holland-duo won, tijdens het weekeinde van de prestigieuze 24 uur van Spa, na ruim een uur racen met slechts een marge van 0,539 seconde.

Max Braams vertrok de eerste sprintrace op het nat geregende 'Circuit de Spa-Francorchamps' perfect en behield de kop. Maar al snel doemde de Porsche 911 van Jörg Viebahn op in zijn binnenspiegel. Het was het begin van een lang gevecht, waarbij de Duitser en de Nederlander meermaals van positie wisselden. Uiteindelijk kwam Braams onder de lastige omstandigheden als eerste over de finish. “Ik had een mooie strijd met Jörg. Hij reed echt op de grens”, complimenteerde de racewinnaar zijn rivaal. “Soms ging hij er iets over heen, maar hij wist de Porsche toch nog op het asfalt te houden. Zelf had ik ook een aantal spannende momenten dat de achterkant van de auto begon te kwispelen.”

Bernhard van Oranje eindigde na een knappe inhaalslag als derde. Marcel Nooren bracht zijn Corvette C6 als vierde over de streep, waarmee hij net naast zijn eerste podiumklassering van het seizoen greep. Cor Euser en Luc Braams hielden als vijfde en zesde het merendeel van de internationale GT4-collega’s achter zich.

Na een natte sprintrace, vingen de AM-coureurs aan het eind van de middag de hoofdrace van zestig minuten aan onder tropische temperaturen. Jan Joris Verheul en Pieter-Christiaan van Oranje ontbraken op de startopstelling. Pieter-Christiaan verloor in de AM-race halverwege de derde ronde de controle over de Ekris-BMW M3 en kwam op het achterste gedeelte van het 7,004 kilometer lange circuit hard in aanraking met de vangrail. De auto kon niet op tijd voor de hoofdrace gerepareerd worden.

Max Braams vertrok in de hoofdrace wederom goed vanaf de pole-positie en dook als eerste La Source in. Braams slaagde er in om tot de pitstopserie de leiding in handen te houden. Bernhard van Oranje bezocht als eerste de pitstraat, om zo vroeg mogelijk de BMW M3 GT4 aan zijn snelle teamgenoot Ricardo van der Ende te geven. Die tactiek slaagde, want Van der Ende positioneerde zich al snel vlak achter raceleider Bertus Sanders – die Max Braams afloste. Met Adam Christodoulou dicht achter hen, ontstond er een spannend gevecht om de podiumplaatsen. Nadat Bertus Sanders bij een aanrijding betrokken raakte, bracht Van der Ende zijn Ekris-BMW M3 na negentien ronden als eerste over de finish. “Dit was te lang geleden, dus het voelt extra goed”, zei racewinnaar Van der Ende na de podiumceremonie. “Het is geweldig om te zien dat ondanks dat we zo hard gaan, iedereen zo dicht bij elkaar blijft.”

Sanders leek de overwinning van Van der Ende en Van Oranje te kunnen bedreigen, maar door een aanvaring met een andere deelnemer, spinde Sanders en verloor hij veel tijd. “Zonde, want anders had ik het nog heel spannend voor de overwinning kunnen maken”, zei Sanders. Ondanks het uitstapje, stonden Sanders en Max Braams na afloop toch op het erepodium. Ze bleven de Lotus Evora van Cor Euser en Rob Severs voor. “Het voelt goed om terug te zijn”, concludeerde Sanders tevreden.

Las Moras-coureur Luc Braams was eveneens goed onderweg, maar nadat Huisman van hem het stuur overnam, ging de bekrachting daarvan kapot. Huisman moest de Camaro noodgedwongen voortijdig parkeren. Door een motorstoring haalde de Corvette C6 van Kelvin Snoeks en Marcel Nooren de eindstreep ook niet.

Morgen volgt om 12:45 uur de PRO-race.

UITSLAG TOTAL 24 UUR VAN SPA – 26 juli 2013
AM-race HDI-Gerling Dutch GT Championship:
1. Max Braams, Chevrolet Camaro, 11 ronden in 34:04,107 minuten (gem. 135,687 km/u)
2. Jörg Viebahn, Porsche 911 GT4, op 0,370 seconde
3. Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, op 20,559
4. Marcel Nooren, Corvette C6, op 36,982
5. Cor Euser, Lotus Evora GT4, op 43,093
6. Luc Braams, Chevrolet Camaro, op 52,260
7. Nigel Farmer, Ginetta G50, op 52,996
8. Hakan Ricknaes, Porsche 911 GT4, op 1 ronde
9. Marcos Vivian, Ginetta G50, op 1 ronde

Niet geklasseerd:
Peter Larsen, Ginetta G50, op 4 ronden
Pieter-Christiaan van Oranje, BMW M3 GT4, op 8 ronden

Hoofdrace HDI-Gerling Dutch GT Championship:
1. Ricardo van der Ende – Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, 22 ronden in 1:05:56,283 uur (gem. 149,267 km/u)
2. Adam Christodoulou – Jörg Viebahn, Porsche 911 GT4, op 0,539 seconde
3. Bertus Sanders – Max Braams, Chevrolet Camaro, op 35,592
4. Cor Euser – Rob Severs, Lotus Evora GT4, op 1:15,414
5. Philip Forsman – Hakan Ricknaes, Porsche 911 GT4, op 1:45,682
6. Henry Taylor – Nigel Farmer, Ginetta G50, op 2:06,362
7. Johan Rosen – Peter Larsen, Ginetta G50, op 2:13,321
8. Luke Davenport – Marcos Vivian, Ginetta G50, op 1 ronde
9. Kelvin Snoeks – Marcel Nooren, Corvette C6, op 6 ronden
Niet geklasseerd: Duncan Huisman – Luc Braams, Chevrolet Camaro, op 10 ronden

9042788
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2381
5584
29583
8959249
117670
211729
9042788

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven