Afgelopen weekend werd in Zweden de 4e ronde van de GT4 European Trophy verreden. Van de partij was de imposante HDI Gerling Corvette C6 met vaste coureur Kelvin Snoeks en nieuwkomer Maik Barten die op het laatste moment een verhinderde Marcel Nooren verving. Dit bleek een uitstekende gelegenheidscombinatie want op het circuit van Anderstorp legde het duo beslag op de derde plaats in de eerste race en wist het zelfs de tweede race te winnen.

Na een goed resultaat in de laatste training op vrijdag middag besloot de wedstrijdleiding voor aanvang van de eerste kwalificatie op zaterdagochtend de Corvette iets in toerental terug te schreven, Hierdoor kwam Snoeks tijdens zijn kwalificatie niet verder dan een 7e startpositie, Door een nadere data-analyse stelde de organisatie hun mening bij, en kon het duo weer met hun oorspronkelijke waarden conform de (voorafgaand aan de start van het seizoen) uitgevoerde ‘Balance of performance’ vergelijkstest mochten starten.

Bij de start was Kelvin direct goed vertrokken en kwam in een mooi gevecht in de kopgroep terecht. Ronde na ronde gingen de auto’s als een lang lint over de baan zonder elkaar een duimbreed toe te geven en kwam halverwege de race als 5e binnen om het stuur over te geven aan Maik Barten en vond ondanks zijn onervarenheid in de Corvette snel een goed ritme waarbij hij zelfs geruime tijd de snelste coureur op het circuit bleek. Hierdoor schoof de Corvette steeds verder naar voren en kwam het podium in het zicht. Met nog twee ronden te gaan haalde hij de Lotus Evora van Cor Euser en Rob Severs bij en nam hij de derde plaats over. Het bleek het eerste podium voor de HDI Gerling Corvette in 2013, loon naar werken voor het Day V Tec team.

Op zondag ochtend werd de kwalificatie voor de 2e race van het weekend verreden en dit keer was het Maik Barten die deze sessie voor zijn rekening nam. Na de derde positie in de eerste race bleek Maik opnieuw zich als een vis in het water te voelen aan boord van de Corvette en stuurde hij HDI-Gerling machine zelfs naar de pole-position. Als klap op de vuurpijl bleek zijn rondetijd van 1.40.120 de snelste van het gehele weekend. “Ik kon optimaal gebruik maken van de piek van de banden en reed een foutloze ronde. Het voelt echt helemaal super dat dit goed genoeg is voor de pole position’’, aldus een dolblije Maik Barten na het behalen van zijn eerste GT4 pole.

Maik startte de race maar kwam in de eerste bocht in de verdrukking en verloor twee plaatsen aan de Porsche en de Camaro van Max Braams. Enkele ronden later dwong hij Braams in een foutje en kon de Corvette doorschuiven naar de 2e plaats. Hierna werd de jacht op de leidende Porsche werd geopend maar toen hij tot op de bumper van de Duitse sportwagen was genaderd opende plotseling de hemel en begon het te stortregenen. De pit straat was nog niet open voor de verplichte pitstop waardoor de coureurs moesten wachten met wisselen van banden en rijders. Er zat niets anders op dan overleven op de slicks: “Het was echt ongelofelijk, er was alleen maar aqua planning, zelfs op het lange rechte stuk waar je over de 200 km/puur rijdt. Links en rechts zag ik auto’s van de baan gaan en ik besloot dan ook geen risico te nemen”

Hierdoor kwam ook de safetycar in de baan en toen Kelvin Snoeks het stuur had overgenomen was de baan weer veilig en kon er weer geracet worden. Kelvin reed op dat moment op een 3e plaats achter de BMW M3 van Ricardo vd Ende en de Porsche van Adam Christodoulou, maar voelde ook de hete adem van Duncan Huisman in zijn nek. Kelvin kon al snel de Porsche inhalen en op jacht gaan naar de oranje BMW M3 van Ricardo van de Ende. Met rondetijden die meer dan een seconde per ronde sneller waren dan de concurrentie kwam de HDI Gerling Corvette razendsnel dichterbij. Eenmaal aangekomen bij de BMW twijfelde Kelvin geen moment en plaatste direct de beslissende aanval en nam hij de leiding over. Tijdens de laatste fase van de race kon hij zijn voorsprong uitbouwen en kwam de Corvette als eerste over de finishlijn gevolgd door de Camaro van Duncan Huisman en de BMW M3 van Ricardo vd Ende. Zo werd de eerste overwinning van het seizoen voor de Corvette binnengesleept en kunnen we terecht spreken van een droomweekend voor het Day V Tec team. “Het voelt echt super om mijn debuut in de European GT4 Cup direct winnend af te sluiten in de voor mij nieuwe Chevrolet Corvette C6” Vertelt Maik Barten. “Ik werd gebeld of ik Marcel Nooren kon vervangen en om dan zo’n resultaat neer te zetten had ik niet durven dromen. Ik ben ontzettend trots op het hele Dav Y Tec team en aan mijn snelle teamgenoot Kelvin Snoeks. Dit is een droom die uitkomt. Ik wil dan ook Marcel Nooren enorm bedanken voor deze kans!”

Uitslag GT4 European Trophy Race1:
1:  Bertus Sanders – Max Braams  -  Chevrolet Camaro     -  29 Laps.
2:  Ricardo vd Ende – Simon Knap  -  BMW M3 GT4          + 6.406 sec.
3:  Kelvin Snoeks – Maik Barten  -  Chevrolet Corvette     + 11.726 sec.
4:  Cor Euser – Rob Severs  -  Lotus Evora                        + 14.318  sec.
5:  Adam Christodoulou – Joerg Viebahn – Porsche 911   + 31.904 sec.

Uitslag GT4 European Trophy Race2:
1:  Maik Barten – Kelvin Sneoks  -  Chevrolet Corvette      -  25 Laps.
2:  Duncan Huisman – Luc Braams  -  Chevrolet Camaro  +  3.412  sec.
3:  Ricardo vd Ende – Simon Knap  -  BMW M3 GT4          + 4.397 sec.    
4:  Adam Christodoulou – Joerg Viebahn  -  Porsche 911 + 17.682
5:  Fabio Mota – Mauro Marques  -  Aston Martin V8        + 18.354  

De HDI-Gerling Corvette word ondersteund door:
HDI-Gerling
Garnwerd aan Zee
Formido Bouwmarkten
TW Steel
Snoeks Automotive
F2events.com

9923418
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1240
3082
10476
9885139
78817
147943
9923418

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven