De eerste race van het GT4 European Series weekeinde op de Nürburgring heeft Luc Braams en Duncan Huisman hun eerste overwinning van het seizoen opgeleverd. In de super spannende race werd er tot op de meters gestreden om de koppositie. De V8 Racing Camaro finishte net achter de BMW van Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje, maar de kampioenschapsleiders kregen na afloop een tijdstraf en vielen daardoor terug naar de vijfde plaats. Liesette Braams en Rob Severs wonnen met hun BMW M3 GT4 de GT4 Am-klasse.
Bij de start van de race wist Jörg Viebahn de leiding van pole-man Stefano Stefanelli over te nemen en als eerste de Mercedes-Arena in te gaan. Achter hem raakten Fran Viel Bugliotti en Bernhard van Oranje elkaar en in het gedrang wist Mathol Racing-coureur Steffen Retzlaff zijn Aston Martin naar de tweede plaats te sturen.
Niet veel later ging het echter in de Dunlop Kehre mis tussen Pieter Christiaan van Oranje en Erik Behrens. De BMW spinde en werd geraakt door de Zweedse Aston Martin. De wedstrijdleiding niets anders dan de safety car naar buiten sturen. De safety car bleef enkele ronden op de baan en zorgde dat het hele veld bij de herstart weer dicht bij elkaar zat. Beide coureurs kwamen met de schrik vrij.
Toen de pit window open ging dook Viebahn direct naar binnen om het stuur van de PROsport Performance Porsche over te geven aan teamgenoot Bertus Sanders. Retzlaff nam de leiding over en bleef nog enkele ronden langer op de baan om zijn voorsprong uit te bouwen. Nadat ook hij zijn stop had gemaakt en teamgenoot Hendrick Still het stuur van de Aston had overgenomen lag de auto met startnummer 107 net voor de Ginetta van Lorenzo Marcucci. Still verloor in zijn eerste ronde uit de pit de leiding aan Marcucci en eindigde zijn ronde in het grind, nadat hij werd geraakt door Manuel Lasagni.
Door de gevechten vooraan wisten Ricardo van der Ende (BMW) en Jan Joris Verheul (Camaro) het gat snel te dichten. Salvador Tineo and Lorenzo Marcucci konden Bertus Sanders niet achter zich houden en de Porsche nam de leiding over. Van der Ende en Huisman haalden kort na elkaar ook de beide Ginetta’s in en na 22 ronden bestond de complete top drie weer uit GT4 Pro deelnemers. Zowel de BMW als de Corvette waren sneller dan de Porsche en met nog vier minuten te gaan zat Van der Ende op de bumper van Sanders. Van der Ende en Huisman zetten de aanval in op Sanders, waarna ook Tineo weer kon aansluiten en het viertal naast elkaar het rechte stuk op kwam zetten.
Sanders stuurde richting de pitmuur om Van der Ende achter zich te houden, waardoor Huisman aan de linkerkant met meer snelheid de beide kemphanen kon inhalen. Bij het insturen van de eerste bocht ging de Camaro echter door problemen met de stuurstang iets te wijd, met als resultaat dat Van der Ende de nieuwe koploper was. Door de gevechten vooraan kon ook Fran Viel Bugliotti weer aansluiten en met de vijf als aan een koordje ging de race de laatste ronde in. Van der Ende liet zich echter niet meer inhalen en kwam na 25 ronden als eerste over de streep, op 0.274s gevolgd door Duncan Huisman. De complete top vijf finishte met een verschil van slechts 1.309s.
Na afloop van de race besloot de wedstrijdleiding de winnende BMW van Van der Ende en Van Oranje een 10-seconden straf te geven voor het veroorzaken van een aanrijding. Door de straf valt het BMW-duo terug naar de vijfde plaats algemeen, vierde in GT4 Pro. Luc Braams en Duncan Huisman winnen de eerste race, gevolgd door Jörg Viebahn en Bertus Sanders. Marcel Nooren en Jan Joris Verheul completeren de top drie.
Liesette Braams en Rob Severs wisten in de GT4 Am klasse de hegemonie van André Grammatico van de laatste vier races te doorbreken. De Las Moras Racing Team BMW M3 GT4 van het duo bleef in de eerste wedstrijd de Franse BMW bijna een ronde voor.
Race 1 GT4 European Series:
1. Luc Braams / Duncan Huisman, Chevrolet Camaro, 1:00:12,677 uur (128,0 km/h)
2. Jörg Viebahn / Bertus Sanders, Porsche 911 GT4, op 0,404 seconden
3. Marcel Nooren / Jan Joris Verheul, Chevrolet Camaro, op 7,234
4. Roberto Gentili, Ginetta G50 Cup, op 7,895
5. Bernhard van Oranje / Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 9,726
6. Jesse Anttila / Salvador Tineo, Ginetta G50 Cup, op 10,609
7. Fran Viel Bugliotti, Ginetta G50 Cup, op 31,035
8. Erik Berggren / Thomas Fjordbach, BMW M3 GT4, op 46,808
9. Peter Stox / Koen de Wit, BMW M3 GT4, op 52,119
10. Liesette Braams / Rob Severs, BMW M3 GT4, op 52,572 (1st AM) 
PR
9948634
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2616
5275
16053
9912942
104033
147943
9948634

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven