K2 Content

Marijn van Kalmthout en zijn teamgenoot Danny van Dongen kwamen als winnaars over de finish van de 4 uur van Zandvoort, de derde race van het Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Park Zandvoort. Kort daarna werd het duo door de wedstrijdleiding twee ronden teruggezet, waardoor ze uiteindelijk niet verder kwamen dan de vierde plaats. “Ik kwam volgens de wedstrijdleiding te laat de pits binnen voor een tussentijdse verplichte rijderswissel. Ik kan leven met een straf door een foutje van het team, maar deze strafmaat is buiten proporties. Voor veel grotere fouten worden veel lichtere straffen uitgedeeld”, aldus de morele winnaar Marijn van Kalmthout.

Na de Zandvoort 500, november vorig jaar, was de 4 uur van Zandvoort het decor van het tweede optreden van Marijn van Kalmthout en Danny van Dongen met de Radical Sportscar. Tijdens de kwalificatietraining stelde het duo de tiende startplek in het 45 auto’s tellende startveld veilig. Vervolgens nam Marijn de start voor zijn rekening. “Dat ging uitstekend”, aldus de Hoofddorpse Ford-dealer. “Na één ronde lag ik al op de vijfde plek. Vanaf dat moment hebben Danny en ik continu in de voorhoede meegestreden. We vochten ons steeds verder naar voren.” Na drie uur racen lag de equipe riant op kop, met een voorsprong van bijna anderhalve minuut op de directe achtervolgers. Die voorsprong gaven Marijn en Danny niet meer uit handen. Na vier uur racen werd Danny als winnaar afgevlagd. Marijn juichte hem achter de vangrail toe.

Zware straf
Helaas werden de beide coureurs al snel twee ronden teruggezet. Marijn had volgens de wedstrijdleiding langer dan de maximale 80 minuten aan één stuk achter het stuur gezeten. “Ik vind het op zich prima dat ik een straf krijg als ik iets fout heb gedaan”, reageerde hij. “Maar een penalty van twee ronden is veel te zwaar, vooral omdat ik met onze vergissing nog geen seconde voordeel heb gehad. Rijders die inhalen onder geel krijgen 30 seconden straf, of een stop & go penalty. Ik vind onze fout veel minder ernstig. Als we 30 seconden straf hadden gehad, dan hadden Danny en ik toch nog gewonnen. Nu staan we met lege handen. Dat vind ik onrechtvaardig en zwaar frustrerend.” Marijn wees er bovendien op dat er in het reglement geen straf staat vermeld voor het rijden van een te lange ‘stint’. “De wedstrijdleiding had dus zonder problemen voor 30 seconden of een stop & go penalty kunnen kiezen. Dit soort beslissingen is niet goed voor de sport.”

Visitekaartje
Marijn en Danny hebben toch hun visitekaartje afgegeven, aldus de Ford-dealer. “Afgezien van ons foutje ging alles perfect. Onze Radical presteerde uitstekend, het team Day V Tec van Davy Lemmens heeft de auto optimaal geprepareerd en de pitstops verliepen gesmeerd. Onze Radical komt nu nog motorvermogen tekort, in vergelijking met de Porsches en andere snelle auto’s in de voorhoede. Tijdens de ‘Final 4’, de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap  op 7 maart, gaan we alsnog voor de zege.”

Ook Danny van Dongen was behoorlijk teleurgesteld na het horen van het bericht. “We kregen een hele zware straf voor een klein foutje met onze pitstops”, aldus Van Dongen. “Dat is zwaar balen en onverdiend. Aan de andere kant hebben we de potentie van de Radical SR3-RS laten zien. Deze auto, vanaf het komende seizoen de hoofdrolspeler in de nieuwe Radical Cup, kan Porsches en andere snelle sportauto’s verslaan,” voegt hij eraan toe. “We hadden ons goed voorbereid”, aldus Danny. “Dat betaalde zich uit. De auto was perfect en de teamleden van Day V Tec, onder leiding van Davy Lemmens, zorgden voor goede en snelle pitstops. Marijn en ik reden continu in de voorhoede. Na drie uur racen hadden we al een voorsprong van bijna anderhalve minuut op onze directe achtervolgers opgebouwd. Uiteindelijk kwam ik onbedreigd als winnaar over de finish.”

“Marijn heeft te lang doorgereden. Het team had hem eerder de pits in  moeten roepen om het stuur aan mij over te geven. Ik vind dat een licht vergrijp, dat ons geen enkel voordeel heeft opgeleverd. De wedstrijdleiding had ons ook een lichtere straf kunnen geven, in dat geval hadden we toch nog gewonnen of hadden we in elk geval op het podium gestaan. Nu vielen we terug naar de vierde plaats. Maar de 4 uur van Zandvoort was pas onze tweede race met onze Radical. We hebben vandaag laten zien dat we met deze auto kunnen winnen van  sportwagens met veel meer motorvermogen. Met een rondetijd van 1:45 hebben we laten zien dat de Radical een hele snelle auto is, die bovendien betrouwbaar is. Dat is goed nieuws voor de rijders die dit jaar aan de nieuwe Radical Cup willen deelnemen.”

20271704
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5260
9494
58765
20155073
122864
216159
20271704

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven