K2 Content

De Syntix Final 4, de finalerace van het Syntix Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Park Zandvoort, is gewonnen door Luc en Max Braams. Met de fraaie Renault Mégane Trophy, geprepareerd door het Las Moras Racing Team, wist het duo de zege naar zich toe te slepen en daarmee tevens de wintertitel te pakken. In een spannende finale vocht de equipe zich in de laatste minuten naar de eerste plek. Onder een stralende voorjaarszon sloot het duo het winterseizoen dan ook in stijl af.

Het programma begon traditioneel met een dertig minuten durende kwalificatie, waarbij na enkele minuten de sessie werd stil gelegd. De wedstrijdleiding besloot hiertoe, nadat bij het ingaan van het Scheivlak een crash had plaats gevonden tussen Henk Thuis (Radical SR8), Pieter Euser (Marcos Mantis) en Oliver Douglas (BMW E36 M3). Hierbij was de BMW van Douglas over de kop geslagen en raakten ook de overige betrokken auto’s beschadigd. Hoewel de coureurs ongedeerd bleven, liep het tijdschema wel vertraging op, vanwege takelwerkzaamheden en herstel aan de vangrails.

Bij hervatting van de kwalificatie klokten Nick Catsburg, Thierry Verstraete en Pieter Dubios de snelste tijd in de debuterende Syntix Lamborghini Gallardo GT3. Bob Herber en Marting Lanting noteerden in hun Radical SR8 de tweede tijd. Luc en Max Braams (Las Moras Racing Renault Mégane Trophy), leiders in het kampioenschap, trainden naar de vierde tijd. Vlak voor hen werden Henk Thuis en Pim van Riet, eveneens kampioenschapsleiders, geklasseerd. De eerder opgelopen schade aan de Radical betekende echter dat het nog spannend zou worden of deze derde startpositie ook daadwerkelijk ingenomen kon worden. De snelste tijd in Divisie II werd geklokt door Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink in de Munckhof BMW Z4 GT3, terwijl Eva en Paul Harkema met de Certainty Renault Clio naar de poleposition in Divisie III trainden. In Divisie IV werd de snelste kwalificatietijd genoteerd door Remon Vos en Kevin Veltman (BMW 123d).

Op de definitieve startopstelling ontbraken titelkandidaten Henk Thuis en Pim van Riet. Hoewel de originele SR8 niet tijdig te herstellen bleek, opteerde het team van Intrax Racing voor de reserve auto. Omdat deze auto niet aan de kwalificatie had deel genomen, moest vanuit de pitstraat worden gestart. Henk Thuis stond daarbij zijn rijdersplek af aan Jaap van Lagen. De startfase van de wedstrijd werd gedomineerd door Nick Catsburg. In de Syntix Lamborghini wist hij een ronde voorsprong te creëren op de Las Moras Mégane. In de tussentijd werd het publiek getrakteerd op een fantastische opmars van Van Riet die, gestart vanuit de pitstraat, zich binnen korte tijd al in de voorhoede van het startveld wist te positioneren. Na de tweede reeks pitstops reed de Intrax Radical, mede dankzij een zeer snelle stint van Jaap van Lagen, korte tijd aan de leiding. Toch bleek NSC Motorsports zich met de Syntix Lamborghini goed te kunnen revancheren en na bijna twee uur racen werd orde op zaken gesteld. In het derde uur reed de Intrax Radical de pitstraat in, om daar uiteindelijk met technische problemen op te geven.

Lange tijd bleef de Syntix Lamborghini in leidende positie, tot de eindfase van de wedstrijd. In de laatste stint leek Thierry Verstraete op een aantal locaties tijd te verliezen en hier werd optimaal geprofiteerd door Luc Braams, die juist een uiterst snelle laatste stint reed. Zo wist Braams het eerder ontstane gat van 55 seconden te dichten, om vervolgens in de laatste vijftien minuten de leiding te pakken.

Ook in Divisie II werd het een spannende race. Immers maakten hier Simon Knap en Bas van de Ven (Metalak BMW 320d WTCC) zeer goede kans op de kampioenschapstitel. Gestart vanaf de vierde plaats in Divisie II, wist het duo zich al in de beginfase naar de leidende positie omhoog te vechten. Toch gaven Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink niet zomaar gewonnen. Het resultaat was dan ook een fraaie strijd om de leiding in het eerste uur. Na de eerste pitstops verdween de BMW Z4 van Van den Munckhof/Zumbrink uit de klassering en mengden Rob de Laat en Theo de Prenter zich in de strijd om de zege in de divisie. Toch wisten Knap en Van de Ven met een goede strategie de zege in de klasse te pakken, gevolgd door De Laat/De Prenter. De derde podiumplaats werd bezet door Jan Storm jr. en zijn vader Jan Storm.

Melvin de Groot, Sebastiaan Bleekemolen en Michael Bleekemolen (Team Bleekemolen Renault Clio) scoorden de zege in Divisie III. Zij rekenden daarbij af met de Frisia BMW Compact-combinatie van Jacques Groenewegen en Ras Lalmy. Het BMW duo wist aan het einde van het eerste uur nog de leiding te pakken, maar de Renault Clio equipe van Team Bleekemolen revancheerde zich snel. De laatste podiumplek in Divisie III werd gepakt door Stan van Oord en Jos Veldboer (Renault Clio).

In Divisie IV ontstond gedurende de race een mooi gevecht tussen de deelnemende diesel aangedreven auto’s en de BMW’s uit de DNRT E30 Cup. De strijd om de winst ging daarbij vooral tussen Liesette Braams en Duncan Huisman (BMW 123d), Karel Neleman en Mark Verhaegh (BMW E30) en Remon Vos en Kevin Veltman (BMW 123d). Ook Maurice Bol en Dick van Voskuilen (BMW 123d) streden mee om de podiumplaatsen. Na vier uur racen werd de hoogste trede van het podium bezet door Braams en Huisman, gevolgd door Vos en Veltman. De BMW E30 van Neleman/Verhaegh werd als derde geklasseerd.

Uitslag Syntix Final 4: 1. Luc Braams / Max Braams, Renault Mégane Trophy, 120 ronden in 4uur02min58,999 (127,62 km/uur). 2. Verstreate / Catsburg / Dubois, Lamborghini Gallardo GT3, op 17,989 sec. 3. Van de Ven / Knap, BMW 320d WTCC, op 4 ronden.

Klassenwinnaars: Divisie 1: Luc Braams / Max Braams;  Divisie 2: Van de Ven / Knap, 116 ronden; Divisie 3: De Groot / S. Bleekemolen / M. Bleekemolen, Renault Clio Sport, 109 ronden. Divisie 4: Liesette Braams / Huisman, BMW 123d, 104 ronden.

Eindstand kampioenschap:
1. Luc Braams / Max Braams, 32 punten
2. Bas van de Ven / Simon Knap, 30 punten
3. Remon Vos / Kevin Veltman, 26 punten

Tekst: PR

20270616
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4172
9494
57677
20155073
121776
216159
20270616

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven