De Final 4, de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Park Zandvoort, is gewonnen door Bas van de Ven en Simon Knap. Met de snelle Metalak BMW 320d WTCC, geprepareerd door MDM Motorsport, wist het duo de zege naar zich toe te slepen in Divisie II en daarmee tevens de wintertitel te pakken. De algemene zege in de race ging ook naar Van de Ven en Knap, nadat de aanvankelijke winnaars Robin Vogel en Christian Dijkhof (Wolf GB08) een tijdstraf krgen opgelegd vanwege inhalen onder een gele vlag. Vogel en Dijkhof pakten ondanks de tijdstraf wel de overwinning in Divisie I.
Het programma begon traditioneel met een dertig minuten durende kwalificatie, waarbij al snel duidelijk werd dat Henk Thuis en Donald Molenaar naar Circuit Park Zandvoort waren afgereisd met winst bij de Final 4 in gedachte. De eerste stap naar de zege was dan ook stevig: poleposition met een voorsprong van meer dan zes seconden op de concurrentie. Als tweede kwalificeerden Marcel van Berlo en Eric van de Munchof (BMW Z4). Daarmee klokten zij ook de snelste tijd in Divisie II. Metalak-coureurs Bas van de Ven en Simon Knap, die als klassementsleiders aan het evenement begonnen, trainden met hun MDM BMW 320d WTCC naar de zesde positie algemeen en vierde plaats in Divisie II.
In de beginfase van de wedstrijd sloegen Thuis en Molenaar direct een gat met de concurrentie. Na vijftien ronden wedstrijd moest Henk Thuis de Radical al de pitstraat insturen met elektronische problemen. Aanvankelijk kon de coureur, die recentelijk zijn 70e verjaardag vierde, zijn weg vervolgen, maar enkele ronden later moest de sportscar definitief in de pitbox geparkeerd worden. Hierdoor werd de leiding overgenomen Robin Vogel en Christian Dijkhof die een sterke beginfase kenden met de Wolf GB08 van Bas Koeten Racing. Ook de Porsche 997 Cup van het Heezen Racing Team, in de startfase bestuurd door Jos Menten, kende een goed begin van de race. Toch bleek gedurende de wedstrijd de Wolf sportscar het snelste te zijn. Niet alleen de rondetijden waren snel, ook de pitstops werden goed gepland. Na 123 ronden werd de donkergekleurde sportscar dan ook als eerste in Divisie I afgevlagd. Na afloop kregen Vogel en Dijkhof nog wel een tijdstraf vanwege inhalen bij een gele vlag situatie, wat hen de algemene zege kostte, maar niet de winst in Divisie I. Gideon Wijnschenk en Jan van Es finishten met hun ALS - Mine Porsche 997 Cup op de tweede plaats in de divisie, gevolgd door Jos Menten en zijn teamgenoten Thijs Heezen sr., Thijs Heezen jr. en Erwin van Lieshout (Porsche 997 Cup).
De wedstrijd in Divisie II was spannend tot het einde. Immers maakten hier Bas van de Ven en Simon Knap (Metalak BMW 320d WTCC) zeer goede kans op de kampioenschapstitel, terwijl ook de andere titelkandidaat, Pieter van Soelen, zich ditmaal met teamgenoot Koen Boagaerts had ingeschreven in Divisie II met een BMW M3 GTR van JR Motorsportsport. Beide equipes hanteerden een verschillende pitstop strategie, maar waren in rondetijden erg aan elkaar gewaagd. Ook Martin Lanting en Bob Herber mengden zich in de strijd, die weliswaar voor hun gericht was op de dagzege in Divisie II. Uiteindelijk hadden Van de Ven en Knap de beste strategie en pakten ze de winst in Divisie II en daarmee de wintertitel. De overall-zege maakte de wedstrijd tot een van de meest succesvolle races van het Metalak-rijdersduo. Lanting en Herber finishten de race op de tweede plaats in de klasse. Op de derde plaats finishten Van Soelen en Bogaerts, wat de ook derde plaats in het kampioenschap opleverde voor Van Soelen.
Rene Steenmetz, Sebastiaan Bleekemolen en Michael Bleekemolen (Team Bleekemolen Renault Clio) scoorden de zege in Divisie III. Zij rekenden daarbij af met de BMW Zilhouette-combinatie van Michael Hermans en Martin van Luik, die als tweede werden geklasseerd. Ras Lalmy en Jacques Groenewegen, die vooral in de beginfase goed aan de leiding gingen, reden met hun BMW Compact 325ti naar de derde podiumplaats.
In Divisie IV ontstond gedurende de race een mooi gevecht tussen BMW 320d van Kevin Veltman Racing 1 (Maurice Bol, Dick van Voskuilen en Kevin Veltman) en de NIHAM Tragz Volvo S60D4 van Bas Baars, Marcel Roeleveld en Janjur Monshouwer. In de beginfase ging de Veltman Racing BMW constant aan de leiden, maar op de voet gevolgd door de Volvo equipe. Na de eerste pitstops leken Baars, Roeleveld en Monshouwer aan de winnende hand, maar de Veltman Racing BMW-equipe gaf zich verre van gewonnen. Halverwege de race wisten ook Liesette en Sanne Braams zich als snelle dames in de top drie te nestelen, maar een lekke band zorgde voor de nodige vertraging. De laatste pitstops van de teams bleken beslissend. Het Volvo team verloor hierbij de leidende positie en zag uiteindelijk Bol, Van Voskuilen en Veltman winnen. Baars, Roeleveld en Monshouwer werden als tweede geklasseerd, terwijl de laatste podiumplaats ter prooi viel aan Karel Neleman en Carl Dekker. Op basis van het aantal overwinningen en het aantal punten, veroverde Kevin Veltman dankzij zijn dagzege de titel van vice-kampioen in het Winter Endurance Kampioenschap.
Uitslag Final 4: 1. Van de Ven / Knap, BMW 320d WTCC, 123 ronden in 4uur03min46,130 (130,64 km/uur). 2. Vogel / Dijkhof, Wolf GB08, op 27,849 sec. 3. Lanting / Herber, BMW E90 M3, op 1min26,666.
Klassenwinnaars: Divisie 1: Vogel / Dijkhof; Divisie 2: Van de Ven / Knap; Divisie 3: Steenmetz / S. Bleekemolen / M. Bleekemolen, Renault Clio Sport, 115 ronden. Divisie 4: Bol / Van Voskuilen / Veltman, BMW 320d, 111 ronden.
Eindstand kampioenschap:
1.Bas van de Ven / Simon Knap, 36 punten (3 klasse zeges)
2. Kevin Veltman, 30 punten (2 klasse zeges)
3. Pieter van Soelen, 30 punten (1 klasse zege)
tekst pr