Marth de Graaf kijkt met gemengde gevoelens terug op de eerste races in het Dutch Radical Championship tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces op Circuit Park Zandvoort. Na het hele weekend snel te zijn geweest ging de Graaf uiteindelijk met lege handen naar huis. Een kapotte motor en een niet werkende wielmoer zorgden ervoor dat een vrijwel zekere podiumplaats uitbleef voor de Coronel Racing coureur.

Het weekend begon goed voor de Graaf die zich tijdens de kwalificatiesessies op zaterdag tweemaal op de voorste startrij positioneerde. Op een opdrogende baan zette Marth de snelste tijd op de klokken en pakte zo de pole position voor de eerste race. Tijdens de tweede sessie greep de Graaf net naast de pole vanwege een tactische zet van het team. Marth legt uit: “De baan droogde erg hard op dus besloten we wat langer binnen te blijven om te kijken of we op slicks naar buiten zouden kunnen gaan, maar de gok pakte verkeerd uit. De baan werd alleen maar natter en daardoor verspeelden we eigenlijk twee ronden.” Toch wist de Graaf er nog een heel snel rondje uit te persen en verzekerde hij zich van de tweede plaats op de grid voor de tweede race van het weekend.

Op zaterdag stond de eerste race in het Dutch Radical Championship op het programma en de Graaf had een goede start. De Coronel Racing coureur probeerde meteen een gaatje te slaan met de rest van het veld, maar Tim van Gog en Donald Molenaar wisten de aansluiting weer te vinden. De Graaf wist zijn belagers achter zich te houden, maar na een tiental ronden begonnen de achterliggers een rol te spelen in de strijd om de overwinning. Toen de pitstraat open ging voor de verplichte stop dook de Graaf meteen naar binnen om de langzamere deelnemers te ontwijken. “Ik merkte voor de pitstop dat het terugschakelen heel lastig ging. Als ik terug wilde schakelen van twee naar drie voor de Hugenholtzbocht schoot ik steeds even door omdat je normaal gesproken op de motor remt, maar dat deed hij even niet meer. Het probleem werd na de pitstop eigenlijk alleen maar groter en ik kon bijna geen enkele bocht meer in de juiste versnelling nemen,”aldus de Graaf. Door dit probleem verloor Marth een plaats aan van Gog die hem simpel uit kon remmen. Marth probeerde de race uit te rijden, maar twee ronden voor het einde sloeg de motor vast en viel hij uit. De monteurs van het Coronel Racing Team werkten hard om het probleem voor de tweede race op maandag te verhelpen en op zaterdagavond lag er een hagelnieuwe motor achterin de Radical.

Vol frisse moed ging de Graaf op maandag van start en was wederom erg goed weg. Niet iedereen kwam goed de Tarzanbocht uit waardoor Marth meteen een groot gat kon slaan. Marth was ontketend en reed steeds verder weg van zijn concurrenten. Na negen ronden was de voorsprong al meer dan 30 seconden en het leek een kwestie van consolideren en uitrijden te gaan worden. Halverwege de race kwam de regen steeds harder naar beneden waardoor iedereen besloot naar binnen te gaan om regenbanden te laten monteren. Marth kwam de pits binnen rijden met een voorsprong van bijna 50 seconden, maar de pitstop zou veel tijd gaan kosten. “Ik kwam de pitstraat in rijden en het team begon de banden te wisselen. Met de marge die ik had zou het een ‘easy’ pitstop moeten zijn, maar niets was minder waar. Problemen met een wielmoer zorgde ervoor dat ik veel te lang stil moest staan en daardoor mijn voorsprong kwijt was.” Marth kwam als vijfde weer op de baan terug en begon aan een inhaalrace, maar tien minuten voor het einde van de race was er een harde crash waardoor de race afgevlagd werd onder code rood. De Graaf finishte de race uiteindelijk als vierde en zag voor de tweede keer dit weekend een vrijwel zekere podiumplaats in rook opgaan.

Ondanks de pech bleef de Graaf positief, al baalde hij wel een beetje van de gemiste podiumplaatsen. “Pasen bleek niet mijn weekend te zijn. Het is erg zonde als je beide races aan de leiding gaat, maar dan door invloeden van buitenaf geen podium pakt. Gelukkig kon ik er beide keren zelf niets aan doen, maar dat geeft wel weer aan dat autoracen een teamsport is. De ene dag zijn je monteurs de helden omdat ze een complete motor verwisselen zodat je de tweede race kan rijden en de andere dag gaat het mis tijdens een pitstop. Het is een goed leermoment geweest voor ons als team. Ik denk dat we hebben laten zien dat de snelheid er is en de volgende keer nemen we de bekers mee naar huis!”

Tekst: PR

9074651
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2828
6426
21309
9013205
149533
211729
9074651

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven