Voor coureur Ricardo van der Ende uit Poeldijk waren het een aantal gedenkwaardige dagen. Direct na de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort pakte hij zijn koffers om naar Engeland af te reizen. Daar wachtte een delegatie van WSR, West Surrey Racing, om hem enkele dagen te begeleiden voor een bijzondere test. Deze werd gehouden op het vermaarde Indy-circuit van Brands Hatch, waar voor de Ekris-coureur de BTCC BMW 320 si E90 van Colin Turkington klaarstond. 

“Na mijn successen in de Samsung BMW 130i Cup wilde Dick Ekris graag verder met mij. Er bestonden internationale plannen onder andere in Scandinavië. Door omstandigheden kon dat echter niet direct en alles werd dus een jaartje uitgesteld. In de tussentijd heb ik zeker niet stil gezeten en meerdere races in de BMW 130i Cup voor Ekris Motorsport gereden. Verder deed ik mee aan meerdere races van de BRL V6 en de Diesel Cup. Ik hield mij ook bezig met het begeleiden van de 17-jarige Mickey Bertram die halverwege het jaar bij Ekris Motorsport instapte om mee te doen aan de BMW 130i Cup. En niet zonder succes! Dat zag je maar in de laatste race, die hij won”, lacht Van der Ende.

Terug naar Engeland en de locatie waar de Nederlander in 1999 het zogenoemde Formule Ford Festival (officieus Wereldkampioenschap) won. Ricardo: “Bij aankomst op het vliegveld voelde alles gelijk vertrouwd aan. Ik werd opgewacht door mensen van het WSR-Team met wie ik naar de Workshop reed. Daar werd ik hartelijk ontvangen en kreeg een persoonlijke rondleiding van directeur Dick Bennett. Een grote naam binnen de autosport die eerder bekende coureurs als Keke Rosberg, Niki Lauda en Mika Hakkinen begeleidde. Het voelde allemaal gelijk vertrouwd aan. Op die eerste dag werd de stoel aangepast en kreeg ik uitleg over de auto. Daarmee zat de eerste dag erop. De volgende dag stond op het circuit de oranje RAC BMW BTCC-wagen klaar in de pits. Vaste rijder, Colin Turkington, was er ook bij en stapte als eerste achter het stuur om de auto op te warmen en er de eerste snelle ronden mee te rijden”,vervolgt Ricardo zijn verhaal.

In die eerste drie kwartier realiseerde hij een tijd van 49,6 seconden en die was gelijk aan de pole-tijd tijdens de afgelopen BTCC-race. Vervolgens was het de beurt aan de Nederlandse Ekris-coureur. “Na een uitgebreide briefing ging ik op pad en eigenlijk voelde alles direct goed aan. Het vermogen was geweldig, de remvertraging prima, maar echt super kicken was de mega-grip met deze auto. Na een ronde of tien kwam ik weer binnen, omdat ik net iets te laag zat en het circuit niet overal even goed kon zien. Eenmaal binnen hoorde ik als eerste dat ik op dat moment al tweetiende sneller was dan Colin. Niet gek dus! Met een kussentje in de stoel begon ik na de lunch aan de tweede sessie. Op nieuwe banden haalde ik 49,1 en was daarmee dus een halve seconde sneller met dezelfde auto. Super dus en dat vonden ook de mensen die er bij waren. Het klikte echt met het team en ook de samenwerking met Colin was prima. Wij hebben op deze dag veel geleerd van de auto, de banden en de afstellingen”

Daarmee is voor Ricardo van der Ende een eerste stap naar een nieuwe uitdaging gezet. “Samen met Ekris Motorsport willen wij zeker kijken om hier mee door te gaan. Veel zal afhangen van de steun die wij van sponsors voor een seizoen in het BTCC kunnen krijgen. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn, want dat is natuurlijk een droom en past binnen de strategie van Ekris Motorsport. Het team dat ook de mogelijkheden onderzoekt om deel te namen aan het nieuwe Dutch GT4 kampioenschap”,  besluit Ricardo van der Ende zijn verhaal. 

PR

9044806
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4399
5584
31601
8959249
119688
211729
9044806

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven