De vierde uitgave van de Legend Boucles de Spa liet ettelijke records sneuvelen. Zo stonden er uiteindelijk maar liefst 246 wagens aan de start, zagen we tienduizenden toeschouwers op de RT's en last but not least schreef Patrick Snijers de wedstrijd voor de achtste maal op zijn naam. Aan boord van een Porsche 911 Groep 4 won hij en hij is nu zonder twijfel Mister Boucles.


De winterse omstandigheden maakten het de deelnemers er echter niet makkelijker op. 's Morgens lagen de proeven van Creppe en Stoumont er zeer glad bij, de Clémentine en Ster zagen wit van de overvloedige sneeuw, terwijl de proef op het militaire domein van Luik zeer modderig was. Maar heel de dag genoten de toeschouwers wel van een prachtige winterzon en de wedstrijd zelf verliep zonder ernstige incidenten, wat Pierre Delettre toeliet een positieve balans op te maken.

"Bijna 250 deelnemers in goede banen leiden, is niet makkelijk", legt de man achter het concept van de Legend uit. "Er is het risico op ongevallen, maar daar zijn we dit jaar opnieuw van gespaard gebleven. Dat is voor mij in eerste instantie al een zeer grote voldoening. We hebben de RT van Stoumont en de tweede passsage in Creppe wel moeten annuleren, maar enerzijds de enorm slechte condities door de ijzel en anderzijds de wagen van Droogmans die vuur vatte, waren twee gevallen van overmacht. Alleen het annuleren van de laatste proef op Creppe na een intern probleem, doet me pijn. Ik zal daar lessen uit trekken."

Pierre Delettre was ook onder de indruk van de menigte. "Ik kwam tien minuten voor de wagens zelf door en dacht dat ik terug in de jaren '80 aanbeland was." Maar met de gegeven startlijst en het feit dat de grote tenoren toch in de eerste plaats voor het spektakel reden, waren daar zeker niet vreemd aan.

De wedstrijd zelf dan. De eerste leider van de dag was verrassend genoeg Patrick... Philips, als voorlaatste gestart aan het stuur van een kleine VW Polo. Vervolgens schoven Alfred Vahsen en de Mini van Maxi François de Spa naar voor. de Spa hield de leiding in handen tot de eerste echte doortocht aan Stoumont, een snelle RT waar hij de leiding aan Marku Alen diende te laten. De Fin deed er verbluffende dingen... "Ik was onder de indruk", liet zijn co Stéphane Prévot zich na de RT ontvallen. "Hij is een man van sneeuw en ijs en zette Patrick Snijers er op 12 seconden, toch wel een grootse prestatie."

Jammer genoeg draaide de motor van de 911 uit de ateliers van Tuthill enkele proeven later nog maar op 3 cilinders, te weinig om de rally verder te zetten. "We verloren vermogen en wilde de motor niet stuk rijden of ergens te midden het veld eindigen", vertelde Marku, die volgend jaar weer van de partij wil zijn. "Ik wil hier echt winnen. Ik ga ook de andere Finnen overtuigen om naar hier te komen. Ik heb me echt geamuseerd, behalve toen Marc Duez me, tijdens de proef van Ster, zeven kilometer lang ophield. Stéphane werd er nerveus van, vooral omdat wij sneller waren, maar ik ben er filosofisch onder gebleven. Het is uiteindelijk vooral het plezier dat hier telt."

Op het ogenblik van de opgave van Alen ging Duez dan even van de baan en verloor ook kostbare tijd. Hierdoor kon Patrick Snijers, auteur van een prachtige chrono op de tweede passage van Ster, naar de leiding doorstoten. Hij sloeg een kloof en kon zijn achtste zege, de tweede op rij aan de zijde van Wim Soenens veilig stellen. "Het was zeker geen makkelijke zege, vooral gezien de sterke concurrentie en de winterse omstandigheden. Maar ik heb me echt geamuseerd en Pierre Delettre weet al dat ik volgend jaar terugkeer. Dit is mijn rally!"

Jean-Pierre Van de Wauwer was aan boord van zijn mooie en unieke Lancia Beta Monte-Carlo opnieuw tweede, op 84 punten of ongeveer 1min24, voor de Opel Manta 400 Gr.B van Marc Duez en de Porsche 911 van Bernard Munster, die de rally als Valentijnscadeau samen met zijn vriendin Andrée Hansen reed. François de Spa werd bijzonder knap vijfde, voor Pascal Gaban, die wat tijd achter een andere deelnemer verloor, en de beide Opel Kadett van Bruno Thiry en Freddy Loix, die Stefan Everts een leuke rallydoop gaf. "Hij mocht van mij zelfs even het stuur overnemen, maar hij wilde niet..."

De Escort RS1600 van Stouf werd achtste, vader en zoon de Mevius negende, na een besttijd op de militaire zone van Saive. Hun Mazda RX7 was zeker niet de makkelijkste wagen om te besturen. Ze bleven Chris Van Woensel en de Porsche Groep 3 van François Duval net voor. Die laatste was wel wat ontzet over voorbereidingen van sommige van zijn collega's. "Ik denk dat ik één van de weinige was die het parcours niet verkend heeft. Op de militaire basis en in Theux zaten we vooraan, voor het overige was het, zeker zonder handrem, niet makkelijk. Maar volgend jaar wil ik het team van Christian Kelders en de Porsche Groep 4 zeker vervoegen."

Jammer genoeg waren er ook opgaven, onder meer voor Fred Bouvy (ongeval RT5), Robert Droogmans (brand RT7), Steve Vanbellingen (motor RT4), Guy Colsoul (vrijwillige opgave), Pol Lietaer en Hubert Deferm. Onthouden we zeker ook nog de zege in Classic (50 km/u) van Alain Lopes en Joseph Lambert in een Porsche 911. Zij kwamen net terug uit de Monte-Carlo (de Cortina van Verhelle en de BMW van Chaballe stonden mee op het podium).

Last but not least was er de Talbot Lotus Gr.2 van Guy Fréquelin. De Fransman kende problemen met de benzinepomp in Stoumont en reed uiteindelijk nog een nachtelijk lus om van de ambiance te genieten. Ook hij wil over 364 dagen terugkomen...

Uitslag Legend:
1.Snijers-Soenens (Porsche 911) en 867,42; 2. Van de Wauwer-Marnette (Lancia Beta Monte-Carlo) op 84,33; 3. Duez-Muth (Opel Manta 400) op 116,02; 4. Munster-Hansen (Porsche 911) op 119,54 ; 5. De Spa-Grogna (Mini Cooper) op 130,98; 6. Gaban-André (Opel Kadett GTE) op 169,00; 7. Thiry-Gilsoul (Opel Kadett GTE) op 204,18 ; 8. Stouf-Erard (Ford Escort MKI) ; 9. Loix-Everts (Opel Kadett GTE) op 282,8 ; 10. De Mevius-De Mevius (Mazda RX7 Gr.B) op 318,52 ; 11. Van Woensel-Van der Sloten (Ford Escort Gr.4) op 336.9 ; 12. Duval-Bourdeaud'hui (Porsche 911 Gr.N) op 371,46 ; 13. Bodson-Chaboteau (Opel Ascona) op 379,62 ; 14. Horgnies-Pirotte (Opel Manta) op 391,14 ; 15. Bergsteyn-Wolter (NL/Opel Kadett B) op 464,02

Uitslag Classic
1. A. Lopes-Lambert (Porsche 911) 375,75 ; 2. Verhelle-Thirionet (Ford Cortina GT) op 94.77 ; 3. Chaballe-Delvenne (BMW 2002) op 282.51 ; 4. Gengou-Gathy (Volvo 142) op 319,45 ; 5. De Biolley-Lesuisse (Porsche 356C) op 324,55

Uitslagen: www.ris-timing.be

9053031
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5133
7491
39826
8959249
127913
211729
9053031

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven