Van 9 tot 11 mei reed Nico de 1ste race van de Italiaanse F3 voor RP Motorsport. Voor ’t eerst zat hij aan het stuur van de nieuwe Dallara 308 met Fiat-motor, op het snelle en aartsmoeilijke circuit van Mugello (eigendom van Ferrari) waar men rondjes draait met een gemiddelde snelheid van 178 km/u. Nico maakt kennis met het Mugello-circuit. Bij de start van de eerste oefensessie van 30’ gaat het mis: de wagen slaat niet aan door batterijproblemen. Het team lost het technische mankement op, maar inmiddels blijven nog slechts 15’ over om het circuit te leren kennen en de remmen, waarover hij niet tevreden is, aan te passen. Nico haalt slechts de 12de tijd…

 Nico heeft, met nieuwe remschoenen, een goed gevoel: de wagen heeft een betere grip en de remprestaties gaan de goede kant uit. Nico test verschillende afstellingen uit en wanneer RP naar ’t einde van de sessie nieuwe Michelin-banden monteert behaalt Nico een stevige 6de plaats.

In de Italiaanse F3 is er slechts 1 kwalificatie: je snelste rondetijd bepaalt je startpositie voor race 1 en je 2de snelste tijd je positie in race 2. Nico: “Ondanks mijn beperkte kennis van het circuit en van de nieuwe auto slaagden wij er toch in, met andere afstellingen, de prestaties gevoelig te verbeteren, vooral in de snellere bochten. Het gevoel was echter nog niet optimaal.” Nico zou in race 1 op P6 starten en in race 2 als 5de.

Nico: “Startpositie 6 is aan de buitenkant (de minst goede). Mijn start was behoorlijk, vooral de eerste meters, maar nadien had ik te veel spin, zodat ik het voordeel t.o.v. mijn concurrenten niet kon behouden. In de 1ste bocht werd ik in de tang genomen door 2 andere wagens en viel terug naar P5. Na 2 ronden kon ik op ’t einde van de rechte lijn een tegenstander uitremmen en werd 4de. Tijdens ronde 7 zette ik mijn voorganger zodanig onder druk dat hij van de baan ging. De weg lag nu open naar een 3de plaats”.

Ditmaal startte Nico schitterend (aan de gunstige binnenzijde): hij rukte meteen op naar de kop en ging in duel met de leider. Die kon aan de binnenzijde van de bocht de koppositie behouden en snelde weg. Nico: “Door mijn uitstekende start kon ik de piloot in pole position wel bedreigen maar zijn ritme lag nog iets te hoog, zodat ik mijn 2de plaats veilig stelde. Toch heb ik de overtuiging dat wij stap voor stap dichter bij de top komen.”

Dankzij de briljante voorbereiding van RP Motorsport, kenden Nico en zijn team weinig technische problemen, wat bijdroeg tot het vinden van de juiste afstellingen en uitzicht bood op uitstekende resultaten. Nico: “Als we onze prestaties tijdens het ganse weekend bekijken, kunnen we concluderen dat we, elke keer we op de piste kwamen, onze rondetijden scherper stelden. Dat betekent dat we de goeie richting uitgaan en dat belooft voor de toekomst!”

www.nicoverdonck.be

9044808
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4401
5584
31603
8959249
119690
211729
9044808

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven