Stef Dusseldorp heeft afgelopen weekend op Brno een prima visitekaartje afgegeven. De Nederlander, die met Van Amersfoort Racing opnieuw deelnam aan twee races in het sterk bezette Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap, scoorde een fraaie zesde en negende plaats. In het tussenstand van het kampioenschap is Dusseldorp opgeklommen naar de zevende plaats met 65 punten.

De vrije trainingen op het 5,403 kilometer lange circuit werden door Dusseldorp op vrijdag goed benut. De ochtendsessie werd voornamelijk gebruik om het nieuwe differentieel van zijn bolide in te rijden. Daarna deed de Achterhoeker in de vier uur durende training veel baankennis op en zocht hij naar een goede set-up voor de kwalificaties en races. In de slotfase ging hij voor de eerste keer met nieuwe banden de baan op en wist zijn tijd flink aan te scherpen. Ondanks dat er weinig grip was, eindigde Dusseldorp op een verdienstelijke zesde plaats.

In de middagtraining werden de condities van de baan slechter, waardoor hij niet meer aan de tijden kwam. Dusseldorp eindigde de laatste test met nieuwe banden op plaats zeven. In de kwalificatiesessie die op zaterdag werd gereden, ging de 18-jarige rijder met zijn eerste set nieuwe banden naar buiten. Dusseldorp ging voor een snelle tijd, maar de gladde baanomstandigheden speelden hem nog steeds parten. Met zijn tweede set koos Dusseldorp opnieuw het asfalt en wist zijn snelste tijd flink aan te scherpen. Hij eindigde met een tijd van 1:57.558 op een zevende plaats. Zijn op één na snelste tijd bracht hem eveneens op deze positie voor de afsluitende race.

Op zaterdagmiddag kwam Dusseldorp bij de start van de eerste race goed weg. In het duw en trekwerk behield hij zijn positie en wist weg te lopen bij de rijders achter hem. Hij zag zijn voorsprong echter als sneeuw voor de zon verdwijnen, toen de safetycar op de baan kwam. Wanneer de wedstrijd niet veel later opnieuw werd vrijgegeven, kwam Dusseldorp minder goed weg. Hij voelde de druk van achteren toenemen, maar hield het hoofd koel. Het leek erop dat iemand hem ging verschalken, totdat deze keihard werd getorpedeerd door een rijder achter hem. Dusseldorp wist de gecrashte rijders ternauwernood te ontwijken, maar verloor hierdoor wel twee posities. In de laatste ronde wist hij nog een plekje goed te maken en kwam als achtste over de meet. Doordat Patrick Kronenberger en Michele Faccin na afloop strafseconden kregen toebedeeld, belandde Dusseldorp op de zesde plaats.

Ook in de tweede race kwam de inwoner uit Lichtenvoorde goed uit de startblokken. Hij nam in de openingsfase niet te veel risico’s en behield eenvoudig zijn zevende plaats. Dusseldorp won daarna een positie toen Faccin zich verremde. Hij wist zich moeiteloos bij de eerste zes te handhaven, totdat hij problemen kreeg met zijn banden. Naarmate de race vorderde werd de problemen steeds erger, waarbij de stukken rubber eraf vlogen. Vooral de band linksachter had het zwaar te verduren, waardoor Dusseldorp zijn positie niet meer kon verdedigen. Hij eindigde de race uiteindelijk als negende.

Stef Dusseldorp: ”Ik kijk positief terug op het weekend. De goede resultaten die we op Hongarije hadden geboekt, bleken hier op Brno geen uitzondering te zijn geweest. De snelheid was goed en ook in de races wist ik goed mee te knokken. Ik vind het alleen ontzettend jammer dat ik telkens wat posities heb moeten prijsgeven, zonder dat ik daar iets tegen kon doen. In de eerste race moest ik uitwijken voor een vliegende auto voor me. In de tweede race hadden we veel problemen met de banden. Het moet wel een productiefout zijn geweest, want meerdere rijders hadden hier flink last van. Desondanks heb ik weer veel punten gepakt en een nieuwe baan leren kennen. Ik kijk daarom met veel vertrouwen uit naar de NEC-races die volgende week op Zandvoort worden gehouden. Ik heb er zin in!”

Tekst & Foto: InsightF1

9921422
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2326
2927
8480
9885139
76821
147943
9921422

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven